Volwassendoop naar eigen inzicht

Ds. C.J. Barth / Geen reacties

Vraag

Een paar weken geleden werd bij ons in de gemeente aan iemand de volwassendoop bediend. Als je het formulier en de vragen leest, gaat het over iemand die kennis heeft van zijn zonden, maar ook de Heere Jezus heeft leren kennen als Verlosser. In de toespraak gaf de dominee aan dat deze persoon nu "ja" had gezegd met het de mond, maar niet met het hart. Meerdere malen kwam duidelijk naar voren dat ze niets kende van ontdekking aan de zonden en de verlossing door de Heere Jezus. Er was alleen het niet ongedoopt mogen blijven. (Dit was door een bepaalde theologische visie van een door haar ouders eerder bezochte kerkelijke groep niet als kind gebeurd.) Het heeft me allemaal zeer verward. Mag er op deze manier iemand volwassen gedoopt worden? Leggen we zo het formulier niet naar eigen inzicht uit?

Antwoord

Ik kan natuurlijk niet op afstand een oordeel over deze zaak vellen. Daarvoor is hoor en wederhoor nodig. Maar zoals u het beschrijft, vind ook ik het een zeer vreemde gang van zaken. Pijnlijk om te horen dat er zo met de doop wordt omgegaan. Het klassieke doopformulier is overduidelijk en vertolkt de bijbelse lijn. De apostelen "hebben geen andere volwassenen gedoopt, dan die belijdenis deden van hun boetvaardigheid en geloof." (En zo staan er nog heel veel andere heldere uitspraken in het doopformulier).

Bovendien: Als je ja zegt met je mond, maar je meent het niet met je hart, dan ben je volgens de Schrift een huichelaar. Het lijkt mij onmogelijk om iemand te dopen, terwijl je weet dat hij huichelt als die antwoord geeft op de doopvragen. Of heeft de persoon wel van harte geantwoord, maar wil de predikant dit niet overnemen? De hele gang van zaken is zeer verwarrend. De bijbelse lijn loslaten brengt ons in drijfzand.

Wat is die bijbelse lijn? De doop tekent en verzegelt de belofte van God. Deze belofte vraagt om het antwoord van het geloof (Markus 16:16). Daarom doopten de apostelen alleen degenen die het Woord met graagte aannamen (Hand. 2:41). Gods inzettingen gebruiken zonder verootmoediging en geloof, wordt scherp veroordeeld door de Schrift: “Maar tot de goddeloze zegt God: Wat hebt gij Mijn inzettingen te vertellen en neemt Mijn verbond in uw mond?” (Psalm 50:16). “Zonder geloof is het onmogelijk God te behagen”, ook in het bedienen en ontvangen van de doop. Maar waar het geloof in Jezus Christus is, daar is de Heere royaal met Zijn genade. Cornelius werd gedoopt met allen die bij hem hoorden, omdat “hij met al zijn huis aan God gelovig geworden was” (Hand. 16:31, 33, 34).

Ds. C. J. Barth

Lees meer artikelen over:

volwassendoop