(...) Gaat er al iets van mij uit als ik alleen maar vraag of ze een andere radi...

Ds. J. Bos / Geen reacties

Vraag

Ds. Bos, hartelijk dank voor uw antwoord. Ik heb nog een aanvullende vraag. Zeker voel ik dat u helemaal gelijk hebt en dat inderdaad ik ook wil eigenen wat u over mij zegt. Maar daarbij dan toch die tweede vraag: moet ik niet meer zeggen dan alleen “mag er een andere radiozender op”? Soms echter voel ik dat meer zeggen, dan verkeerd zou zijn. Ze gaan er over praten en ik ben misschien bang dat dat eerder negatief dan positief uitwerkt. Ik werk namelijk met allemaal niet-christelijke collegae. Gaat er al iets van mij uit als ik alleen maar vraag of ze een andere radiozender opzetten, of moet ik dat ook uitleggen en er met hen over praten?

Antwoord

Beste vrager,

Mijn punt is Johannes 15:5. Dat altijd eerst. Vervolgens: "die draagt (t.t.) veel vrucht". Weinig vrucht, nee, veel vrucht. Die vrucht is het ( ontdekkende) werk van de Heilige Geest in het hart. Gevolg is de vrucht van de ootmoed. Echter ook de vrucht waarvan we lezen in Galaten 5: 22. Die twee samen, ootmoedigheid (1 Petrus 5: 5) en de negen "schijfjes" van Galaten 5:22 zijn een getuigenis op zichzelf (zonder Mij kunt gij niets doen".) "Doen" in deze context is niet allereerst werken dus, maar biddend leven uit de Ware Wijnstok en zo vrucht dragen.

Vervolgens komt de "vruchtdrager" in aanraking met de onvruchtbare werken van de duisternis. Daar is geen ontkomen aan. Want licht ontdekt de duisternis (zoek de verzen erbij aan de hand van de Concordantie). Dan kan het nodig zijn dat de "vruchtdrager" ook met de lippen vrucht draagt. Twee dingen dus: 1. In de ware Wijnstok zijn. 2. Waar het moet/kan ook spreken. Door 1 weet iedereen op het werk in de kortste keren wie je bent en als het je gevraagd wordt kun je ook uitleggen waarom je zo bent. Johannes 15: 5 is altijd het basisprincipe. In de praktijk is ook praktische wijsheid nodig. (Jacobus 1:5; 1 Corinthe 1:30). De gemeente bad daarbij ook om vrijmoedigheid. Dat vragen om en ontvangen van vrijmoedigheid en wijsheid in concrete situaties ( Nehemia 2:4) is beide al vrucht van de Geest. En dat is toch Die Geest van Welke de Heere Jezus betuigde:"Die zal het uit het Mijne nemen en het u verkondigen, Die zal Mij verheerlijken".

Ik wens je van harte toe dat je veel vrucht mag dragen door in Christus te blijven.

Met vriendelijke groet,
Ds. J. Bos