Bijbelstudie die van de Jehovagetuigen

J. Bayense / Geen reacties

Vraag

Ik ben samen met mijn man bezig met een bijbelstudie die van de Jehovagetuigen afkomstig is. Nu heeft mijn man het standpunt ingenomen -op basis van wat hij zegt uit de bijbel te hebben bestudeerd- geen feesten meer te willen vieren. Ik kan er niet achterstaan, omdat ik dus niet duidelijk uit de bijbel kan opmaken of dit echt zo is. Kunt u mij daar antwoord op geven? Ook wil ik duidelijk antwoord of het inderdaad zo slecht is dat we deze bijbelstudie hebben gekregen van Jehovagetuigen. Ik hoor alleen maar negatieve geluiden van mensen die daar slechte ervaringen mee hebben. Ik weet het even niet meer!

Antwoord

Het is op zich heel goed om de Bijbel te bestuderen. Het doel van Bijbelstudie is het vermeerderen van de kennis van het Woord van God en het ontdekken van oude en nieuwe geestelijke schatten. De Bijbelstudies van de Jehovagetuigen hebben echter een heel ander doel. Die zijn gericht op het langzaam inslijpen van de standpunten van het Wachtorengenootschap. Dit genootschap leert dat zij door God zijn aangewezen als het enige kanaal waardoor de juiste uitleg van de Bijbel tot mensen komt. Russell (de stichter van de Jehovagetuigen) beweerde het volgende: Als iemand de Bijbel leest zonder de bijbelstudies te raadplegen, zal hij binnen twee jaar in duisternis verkeren. Als iemand twee jaar allen de bijbelstudies doet en niet de Bijbel leest, zal hij na twee jaar in het licht verkeren. Ik hoop dat dit duidelijk maakt hoe gevaarlijk het is met deze bijbelstudies bezig te zijn. Jehovagetuigen vieren inderdaad geen verjaardagen e.d. De bijbelse argumentatie hiervoor is echter een vreemde. De redenering is als volgt: Er worden in de Bijbel maar twee verjaardagen beschreven. De eerste is die van de farao in Egypte. Op die dag wordt de bakker opgehangen (Gen. 40). De tweede is van koning Herodes. Op die dag wordt Johannes de Doper onthoofd (Matth. 14). Die twee verjaardagen lopen voor anderen dus slecht af. Daarom mag je geen verjaardag vieren. De Bijbel geeft echter nergens een verbod om feest te vieren. Op verschillende plaatsen in de Bijbel lezen we over het vieren van feesten. Jezus Zelf bezocht bijvoorbeeld de bruiloft in Kana. Hij vertelt de gelijkenis van de verloren zoon. Daarin wordt het gemeste kalf geslacht en wordt opgeroepen om te eten en vrolijk te zijn. Geen reden dus om de feesten af te schaffen. Als we daden van God gedenken en herdenken is er alle reden tot blijdschap. Dat mogen we vieren. Uiteraard is over deze vragen nog veel meer te zeggen. Ik voel in uw vragen iets van verwarring en moedeloosheid. Wanneer u er verder over wilt praten, laat me dit maar weten via vragen@refoweb.nl Zij brengen u dan met mij in contact.

J. Bayense

Lees meer artikelen over:

Jehovah's Getuigen