Niet-ritmisch gezongen, wel zo geschreven

Ds. E. Gouda / Geen reacties

Vraag

Waarom worden psalmen in sommige kerken niet-ritmisch gezongen, terwijl ze gemaakt zijn om ritmisch gezongen te worden?

Antwoord

Geachte vragensteller,

Ik citeer een gedeelte uit "Als wij samenkomen":

"De berijming (van Datheen, EG) kende evenwel een groot probleem van 'muzikale aard'. Datheen had alle berijmingen rechtstreeks uit het Frans vertaald en de lettergrepen per noot verdeeld. Mede doordat hij het werk in zeer korte tijd heeft verricht, heeft hij echter niet gelet op de muzikale accenten van de melodieën. Het gevolg was dat vaak het metrum van de tekst en dat van de melodie tegen elkaar ingingen. Dit was er de oorzaak van dat veel mensen de melodieën 'moeilijk' vonden, vooral in ritmisch opzicht. Waarschijnlijk zijn daarom de melodieën vanaf het begin in Nederland 'niet-ritmisch' gezongen. De niet-ritmische zangwijze is derhalve een verschijnsel van louter culturele en musicologische aard." (p. 133/34).

Hartelijke groet,
Ds. E. Gouda

Tags in dit artikel:

Psalmen