Iedereen maakt met iedereen ruzie

P.J. (Petra) van Bodegraven-Walraven / Geen reacties

Vraag

Bij ons thuis is er altijd ruzie. Iedereen maakt met iedereen ruzie. Ik kan er niet meer tegen. Wat moet ik doen?

Antwoord

Jouw vraag verraste me wel! Iedereen maakt met iedereen ruzie en er is altijd ruzie! Wat een verdriet, in twee zinnen! Natuurlijk kan ik je geen afdoend antwoord geven op jouw vraag wat jij moet doen. Daar zou ik meer informatie voor nodig hebben om jou gericht te kunnen helpen. Het lijkt wel alsof ruzie jullie manier van communiceren is. Ik kan mij goed voorstellen dat jij daar niet meer tegen kunt. Hierin ligt voor mij ook jouw pijn besloten; mogelijk probeer je te bemiddelen of heb je al van alles geprobeerd om de ruzies te laten stoppen. Je klinkt ten einde raad in ieder geval.

Mijn vraag aan jou is: heb jij dit al eens in alle rust proberen te verwoorden in jullie gezin? Hoe moeilijk ook, maar weten de anderen hoe jij eronder lijdt? Ik denk dat er meer zijn die er last van hebben. Het is veel te "kort door de bocht" om te denken dat dit voldoende is maar ik denk wel dat het een begin kan zijn. Volgens mij is het van belang dat er, van buitenaf, iemand betrokken wordt bij jullie gezin om te onderzoeken wat de oorzaken zijn en welke mogelijkheden er zijn om hieruit te komen met elkaar. Dat kan een vertrouwenspersoon zijn, of een hulpverlener. Heb je al eens overwogen om hulp te zoeken? Overleg dit eens met iemand die jij vertrouwt of bespreek dit met jullie huisarts of predikant. Duidelijk is wel dat er iets moet gebeuren! Neem jezelf hierin serieus en verbindt consequenties aan jouw gevoel dat dit moet stoppen! Peil eens of er meer zijn in jullie gezin die gemotiveerd zijn om hulp te zoeken voor jullie probleem.

Zijn jouw ouders bereid om anderen te betrekken bij dit gezinsprobleem? Mogelijk wel, wanneer ze merken hoe jij (en misschien nog meer) hieronder lijdt!  Probeer geen slachtoffer te worden van deze situatie maar onderneem actie om dit te stoppen, dat is mijn advies aan jou.

Hartelijke groet en veel sterkte in alles,
Petra van Bodegraven

Lees meer artikelen over:

ruzie