Bang voor syndroom van Klinefelter

P.J. (Petra) van Bodegraven-Walraven / Geen reacties

Vraag

Over het syndroom van Klinefelter las ik het volgende: "Vaak hebben jongens en mannen met het Syndroom problemen met bijvoorbeeld praten, schrijven, concentreren, geheugen, coordinatie, vermoeidheid en het voornaamste het niet in staat kunnen zijn te vertellen wat men wil vertellen." Deze dingen heb ik totaal niet, maar ik zie bij mezelf wel wat 'vrouwelijke' dingen in mijn gedrag. Ook heb ik bijvoorbeeld heel weinig beharing. Is er kans dat ik het Syndroom van Klinefelter heb? Ik ben daar heel bang voor.

ADVERTORIAL

Geeft u Egyptische christenen een Pasen om nooit te vergeten?

In Egypte is het steeds lastiger om rond te komen. Voedselprijzen rijzen de pan uit. U kunt het verschil maken door een voedselpakket voor een gezin van Egyptische christenen te kopen, die wij uitdelen ter plaatse. Heel praktisch willen we hiermee handen en voeten geven aan de opdracht van God om de armen te voeden.

Doet u mee?

Geeft u Egyptische christenen een Pasen om nooit te vergeten?

Antwoord

Beste vragensteller,

Wat jij schrijft over het syndroom van Klinefelter roept bij mij vragen op. Eerlijk gezegd heb ik te weinig informatie om hierop een gericht antwoord te kunnen geven. Wanneer je wilt weten of jij dit syndroom hebt raad ik je aan om, via je huisarts, een verwijzing te vragen voor een persoonlijkheidsonderzoek met deze vraag. Er moet diagnostiek plaatsvinden om een antwoord op deze vraag te krijgen. Dat kan niet zomaar naar aanleiding van een mail. Dat zou niet goed zijn ook, want het heeft nogal wat implicaties!

Je schrijft dat je vrouwelijke dingen in je gedrag hebt, maar dat is geen reden om te denken aan een syndroom. Het feit dat je heel weinig beharing hebt, is op zich ook geen reden om te denken aan een syndroom. Dat is vooral een kwestie van erfelijkheid en aanleg.

Toch wil ik je vraag wel serieus nemen want als er wel sprake is van een stoornis o.i.d. is het goed om hierin begeleid te worden. Mogelijk beïnvloedt het jou in contacten met anderen en daarom zou ik je aanraden om een diagnose te laten stellen.

Succes met alles!

Hartelijke groet,
Petra van Bodegraven

P.J. (Petra) van Bodegraven-Walraven

  • Geboortedatum:
  • Kerkelijke gezindte:
    PKN (Hervormd)
  • Woon/standplaats:
    Veenendaal
  • Status:
    Inactief

Tags in dit artikel:

medischsyndroomziekte