Gemanipuleerd door borderliner

P.J. (Petra) van Bodegraven-Walraven / Geen reacties

Vraag

Ik heb een zeer goede band met mijn vriendin. Nu is zij al drie jaar opgenomen. Ze heeft borderline. Op dit moment heb ik het heel moeilijk hiermee. Ik word helemaal door haar gemanipuleerd, ja alles wat zij vraagt doe ik. Ze heeft al heel wat geld van mij gekregen omdat zij dit vraagt en ik geen nee durf te zeggen omdat ik weet dat ze zich dan of gaat verwonden of zelfmoord zal plegen. Voorheen was ons contact zo fijn en nu hoor ik alleen maar van haar boodschappen als: “Ik pleeg zelfmoord, ik zie het niet meer zitten, ik wil geld van je”. Ook belt ze mij regelmatig ’s nachts. Ooit heb ik gezegd (drie jaar geleden) dat zij mij altijd kon bellen. Kortom, ik word door haar geleefd! Veel advies krijg ik ook van mijn SPV’er, maar ik durf en kan die duurzame vriendschap niet verbreken! Wat kan God hiermee voor doel hebben? Ik weet dat ik zondig. Ik heb mijn naaste heel erg lief, maar mijzelf niet (ik ben nu 19 en loop vanaf mijn 16e al bij hulpverlening; ik bespreek dit ook, maar het blijft moeilijk).

Antwoord

Beste vragenstelster,

Wat een toestand! Je lijkt langzaam maar zeker ingezogen in een zieke situatie waar je niet meer van los denkt te kunnen komen. Uit ervaring weet ik hoe mensen met een borderline stoornis je kunnen manipuleren.En alles wat ze vraagt doe jij... Ze wordt dus beloond! Jouw vriendin weet dat jij het doet, daar is ze aan gewend en daar rekent ze op.

Allereerst wil ik reageren op je opmerking "ik weet dat ik zondig omdat ik niet van mezelf hou en wel van mijn naaste". Ik zou je willen zeggen dat God weet waarom jij niet van jezelf kan houden! Waarschijnlijk heb je geen of nauwelijks zelfvertrouwen en ben je helemaal niet gelukkig met jezelf. Hoe kun je dan goed voor jezelf zorgen als jij jezelf niet de moeite waard vind? Wat een dilemma. Je lijkt door goed voor anderen (lees: je vriendin) te zorgen, toch een manier te hebben gevonden om er te mogen zijn. Om erkenning te kunnen krijgen ben je gaan zorgen voor anderen, dat maakte hen blij waardoor jij je beter voelde. Klopt deze gedachte van mij? Het is dan ook erg moeilijk om jou raad te geven. Als ik jou zeg dat je beter kunt stoppen met ingaan op het manipulerende gedrag van je vriendin, heb je niet alleen een vriendin die dreigt met suïcide of automutilatie (zelfbeschadiging) maar ben je zelf ook je manier kwijt om erkenning of bevestiging te krijgen.

Uit je brief maak ik op dat jouw SPV'er je aangeraden heeft om met deze vriendschap te stoppen. Als dit voor jou niet mogelijk is dan zou je kunnen overwegen om, zeker voorlopig, niet meer alleen naar haar toe te gaan. Probeer iemand te zoeken die mee wil gaan op bezoek, vooral als bescherming voor jezelf. Het kan een manier zijn om niet te hoeven stoppen met deze vriendschap. Het is belangrijk dat je jouw eigen grenzen niet overgaat in dit contact.

Weet je wat ik vooral tegen je zou willen zeggen: denk jij dat jouw gedrag goed voor je vriendin is? Hoe help je haar echt? Wat is wezenlijk goed voor haar? Ik hoop dat dit je helpt om een goede keus te maken. Nu lijkt het alsof je tussen haar of jezelf moet kiezen, maar ik vraag me af of dat de keus is! Het is ook in het belang van jouw vriendin dat dit zieke gedrag wordt begrensd! Als jij mij vraagt wat God hiermee voor doel kan hebben moet ik je eerlijk zeggen dat ik op die vraag geen antwoord kan geven. Een vraag aan God kan Hij ook alleen beantwoorden. Wel weet ik dat je soms later, veel later of zelfs nooit, leert begrijpen wat het antwoord op deze vraag is.

Je schrijft dat je al ruim drie jaar bij de hulpverlening loopt. Ik realiseer me dat ik mogelijk dezelfde dingen tegen jou heb gezegd als dat je van hen hoort. Toch hoop ik dat ik je met dit antwoord heb kunnen helpen.

Heel veel sterkte en een hartelijke groet,
Petra van Bodegraven

Lees meer artikelen over:

borderline