Samen naar hoogtepunt

E. (Betsy) Westeneng / Geen reacties

Vraag

Een vraag aan u, waarover ik lang getwijfeld heb om hem te stellen. Omdat het nogal banaal kan overkomen. Zo bedoel ik het echter niet. Het is namelijk zo dat wij (getrouwd stel) een mooi liefdesleven hebben. Echter, bij dé daad is het zo dat ik (de man) wel wordt gestimuleerd, maar mijn vrouw bijna niet. Terwijl dit in het voorspel, wanneer je een vinger gebruikt op de juiste plek, wel het geval is. Dan raakt mijn vrouw in die staat van opwinding die zo mooi is om gezamenlijk te beleven. Ik als man kom tijdens de gemeenschap wel in vervoering, maar zou het zo mooi vinden als dit samen met mijn vrouw is. Zij klaagt hier niet over en vindt het mooi om mij te zien genieten, maar het zou zo mooi zijn om gezamenlijk naar een hoogtepunt toe te werken. Heeft u tips hiervoor? Een bepaalde positie o.i.d.? Of gelijktijdig met de gemeenschap ook met de vinger bevredigen? Alvast bedankt voor uw antwoord in deze.

Antwoord

Beste vraagsteller,

In het punt, wat je noemt, sta je niet alleen. Het is uitzondering, dat man en vrouw tijdens seksuele gemeenschap gelijktijdig klaarkomen. Zoals jullie ook ervaren, lukt de bevrediging wel bij het stimuleren op de plek, die heel gevoelig is: de clitoris.

Een optie zou kunnen zijn om een ander “standje” uit te proberen, bijvoorbeeld man onder/vrouw boven. Een van beiden zou tijdens de gemeenschap kunnen proberen de clitoris aan te raken. Er zit een kritische kant aan: door zo te richten op de kant van de “techniek”, kan een stuk van de intimiteit tussen elkaar verloren gaan. Je zou het ook af kunnen wisselen: soms richten op de intimiteit, soms meer op de gelijktijdige opwinding/bevrediging. Van belang is, dat ieder zich goed voelt bij de afspraken, die je maakt.

Betsy Westeneng, psychotherapeute en seksuologe NVVS, werkzaam bij Eleos.

Lees meer artikelen over:

seksualiteit in het huwelijk