Niets weten van contactadvertentie

P.J. (Petra) van Bodegraven-Walraven / Geen reacties

Vraag

Mijn vriendin heeft het zojuist uitgemaakt. We woonden al vanaf de eerste dag dat we elkaar hebben leren kennen samen. Uit haar vorige huwelijk heeft ze twee kinderen die ik altijd heb beschouwd als de mijne. Naar mijn beste weten heb ik haar goed en eerlijk behandeld en er altijd voor gezorgd dat ze me kon vertrouwen. Vandaag bleek dat er via mijn email een reactie binnen was gekomen op een contactadvertentie die ik zou hebben geplaatst. De strekking van die advertentie is erg seksistisch, pervers en bevat bepaalde details, zoals mijn voormalige woonplaats. Zij heeft nu besloten om een einde aan de relatie te maken omdat ze me niet meer vertrouwt. Ik heb er van alles aan gedaan om haar ervan te overtuigen dat ik hier niets mee te maken heb. Waarom zou ik mij uitgeven voor een vrouw? Ik krijg nu reacties van allerlei mannen binnen. Natuurlijk zal ik moeten accepteren dat zij niet met mij verder wil, helaas. Maar ik zou zo graag willen weten wat God mij hiermee wil zeggen. Hoe moet ik dit verwerken? Help me alstublieft, want deze situatie is voor mij niet te begrijpen.

Antwoord

Eerlijk is eerlijk. Ik heb erg over de jouw vraag nagedacht! Wat een toestand en wat afschuwelijk als je in iets verzeild raakt wat je niet wilt en waarover jij je niet schuldig voelt. Eerst had ik de neiging om in te gaan op jouw verhaal over het begin van jullie relatie, namelijk dat je vanaf de eerste dag dat je elkaar leerde kennen al samenwoonde! Dat lijkt me een waagstuk maar daar gaat jouw vraag helemaal niet over dus daar zal ik dan ook niet verder op ingaan.

Je schrijft niet hoelang jullie relatie heeft geduurd dus is het ook lastig om in te schatten hoe goed jullie elkaar hebben leren kennen. Dit kan belangrijk zijn als er zulke nare dingen gebeuren in je leven. Je schrijft dat je je best hebt gedaan om betrouwbaar te zijn voor jouw vriendin en haar kinderen. Dat is heel goed natuurlijk. Mogelijk is jouw vriendin niet in staat om jou te kunnen vertrouwen. Hiermee bedoel ik dat zij al gescheiden is en kinderen heeft uit een eerdere relatie. Zij is mogelijk gekwetst en beschadigd en misschien is haar vertrouwen toen zo geschaad dat zij nu niet in staat is om jou te durven vertrouwen na alles wat er is gebeurd. Dan hoeft dat niet eens aan jou te liggen maar kan het een litteken zijn uit een eerder pijnlijke ervaring.

Verder beschrijf je uiteraard alleen jouw verhaal. Dat valt mij wel op. Zoals jij het beschrijft lijkt het net alsof jij er niets aan kan doen. En dan doet jouw vriendin jou dit ook nog aan! Het klinkt alsof je je slachtoffer voelt in deze situatie. En hoewel ik me dat goed kan voorstellen kan het zijn dat je daardoor te weinig hebt kunnen invoelen wat deze situatie voor jouw vriendin betekende. Hoe gekwetst zij zich voelde. Misschien heb je dat niet genoeg kunnen uiten doordat je energie zich richtte in het verdedigen van jouw onschuld.

Je schrijft namelijk dat je er alles aan hebt gedaan om haar te overtuigen van jouw onschuld maar heb je stilgestaan bij wat het haar doet? Ik weet niet of het nog zin heeft, dingen kunnen soms in een korte tijd exploderen en totaal veranderen. Mogelijk is de situatie op dit moment alweer totaal anders, dat realiseer ik me wel. Je zou eventueel iemand in kunnen schakelen als een mediator. Iemand die kijkt of er nog herstel mogelijk is tussen jullie. Heb je een vertrouwenspersoon die dit zou kunnen? Anders zou je je kunnen wenden tot het algemeen maatschappelijk werk in jouw regio.

Wanneer jouw vriendin echt geen contact meer wil met jou dan blijft er helaas niets anders over dan dat te accepteren. Dat weet je zelf ook. Misschien moet je hulp zoeken om dat te kunnen verwerken.

Verder schrijf je dat je je afvraagt wat God jou hiermee wil leren. Je begrijpt vast wel dat dit voor mij een hele moeilijke vraag is. Ik ben ook maar een gewoon mens. Ik zou jou willen vragen hoe het komt dat je zo sterk de gedachte hebt dat God jou hiermee iets wil leren. Kijk eens terug naar het verloop van deze relatie. Heb je dit met Hem gedaan? Heb je God betrokken in deze relatie? Ben je mogelijk zo sterk op je vriendin en haar gezin gericht geweest dat je je minder met Hem bezighield?

Ik weet het niet. Er is er maar één die jou dat kan duidelijk maken, namelijk God Zelf. Ga in gebed, mogelijk met anderen die jou pastoraal kunnen begeleiden en leer te luisteren naar Zijn stem voor jou in deze situatie.

Ik wens jou heel veel sterkte toe.

Hartelijke groet, Petra van Bodegraven