Betekenissen van kleur

M. Boer / Geen reacties

Vraag

Meneer Boer, kunt u mij iets vertellen over de betekenissen van kleur? Bijvoorbeeld bij zwart denken mensen al gauw aan donker, depressief, enz.

Antwoord

Beste vraagsteller,

Een prachtige vraag! Ik denk dat je niet zit te wachten op een wetenschappelijk antwoord over kleurenleer, licht en reflectie dus ik gooi het over een andere boeg. Wat doen kleuren met je; wat vertellen kleuren.

Probeer je eens voor te stellen dat de wereld zwart-wit was, letterlijk dan... Dan zou het een saaie boel worden. Je ziet niet alleen veel minder, maar de dingen doen je ook niet zo veel meer. Kleuren hebben veel invloed. Een rood-geel gestreepte kamer met tien verschillend gekleurde meubels voel je je anders dan in een helemaal lichtblauw gekleurd interieur. Net zoals het weer invloed heeft op onze stemming geld dit ook voor kleuren om ons heen. Ik weet van een tekendocente die aan haar kleding liet zien hoe ze zich voelde.

Maar goed, nu een stukje kleurenpsychologie. Misschien moet ik het kleurenfantasie noemen want het is natuurlijk maar een interpretatie. Als je kleuren draagt die je zelf echt mooi vindt (en niet zo let op de modegrillen of wat anderen van je kleding zullen zeggen) dan zouden de volgende kleuren iets over je kunnen zeggen: Oranje: vrolijk en uitbundig; Geel/ Rood: levenslustig en ambitieus; Roze: lief of kwetsbaar; Groen: relaxed; Blauw: kalm, weloverwogen; Donkerblauw: nadenkend; Paars: Fantasievol of gevoelig; Zwart: onopvallend; Wit: Eerlijk; Grijs: beheerst of zakelijk; Bruin: gevoelig of emotioneel.

Over het algemeen kan je zeggen dat Rood, Geel, Oranje heel warme kleuren zijn en lichtblauw, lichtgroen en grijs koude kleuren. Verder zijn zwart en wit eigenlijk geen kleuren. Vandaar dat zwart somber overkomt en wit heel clean.

Hier stop ik, als je meer wil weten dan hoor ik het wel.

Kleurrijke groet,
M. Boer

Lees meer artikelen over:

zwart