Geen overzicht

P.J. (Petra) van Bodegraven-Walraven / Geen reacties

Vraag

Soms word ik gek omdat ik alles niet op een rijtje kan krijgen in m'n hoofd. Ik kan dan niet normaal m'n werk doen en nadenken over dingen, omdat ik steeds met gedachten rondloop, dat ik geen overzicht heb en dat ik niet kan opgaan in iets. Wat moet ik doen?

Antwoord

Beste jongeman of jonge vrouw met heel veel gedachten,

Wat je beschrijft, dat je je gedachten niet op een rijtje kunt krijgen, kan veel oorzaken hebben. Het lijkt erop dat je in je hoofd allerlei gedachten hebt die jou zo in beslag nemen dat er geen ruimte is voor andere gedachten die toch van belang zijn in het dagelijks leven, zoals je werk. Ik ben benieuwd hoe jij nog kunt functioneren. Waarschijnlijk kost dat heel veel energie zodat je wellicht continu moe bent.

Het lijkt me heel belangrijk dat jij naar de huisarts gaat voor een gesprek, want jouw klachten kunnen zowel een lichamelijke als een psychische oorzaak hebben. Hoewel ik denk dat dit vooral een psychische oorzaak heeft, is het wel van belang dat lichamelijke oorzaken uitgesloten worden. Wanneer je een vrouw bent kunnen hormonale factoren een rol spelen.

Wanneer jij echter schrijft dat je soms gek wordt omdat je de dingen niet op een rijtje krijgt, lijkt het mij een psychische oorzaak hebben. Weet je zelf wanneer al die gedachten gekomen zijn? Of weet je waar het mee te maken heeft? Is het langzaam begonnen of was het er ineens?

Soms ontstaan concentratieproblemen na een traumatische gebeurtenis. Overigens kunnen de klachten die jij beschrijft ook passen bij een burn-out of een ernstige oververmoeidheid.

Je merkt al waarom ik graag wil dat jij naar je huisarts gaat. Dit medium leent zich niet om door te vragen op de aard en de oorzaak van de klachten. Dat dit voor jou niet goed is, lijkt me duidelijk. Wacht er niet te lang mee. Wanneer het een psychische oorzaak heeft, zoals een depressie, kun je er beter niet te lang mee doorlopen, dan heb je wellicht baat bij medicatie. Het kan ook erger worden!

Ik wens je veel sterkte en ik hoop dat je niet te lang wacht met het zoeken naar professionele hulp!

Groet, Petra Bodegraven