Nieuwe contacten maken

P.J. (Petra) van Bodegraven-Walraven / Geen reacties

Vraag

Ik ben een meisje van 25 jaar. Nog niet zo heel lang geleden is mijn verkering uitgegaan. Ik woon op mezelf in een plaats waar ik niet ben opgegroeid. Met mijn ouders heb ik geen goede band. De laatste tijd voel ik mij heel erg eenzaam. Ik heb niet veel mensen waarop ik terug kan vallen. Ik wil me hier niet aan over geven, maar ervaar dit wel als probleem. Hoe kan ik het het beste aanpakken om nieuwe contacten te maken? En zijn er mensen die zich bevinden in dezelfde situatie?

Antwoord

Antwoord voor een sterke jonge vrouw.

Allereerst zou ik je willen bemoedigen. In je korte vraag staat dat je op jezelf woont, niet in de plaats waar je bent opgegroeid en dat je op zoek bent naar manieren om nieuwe contacten te maken. Dat getuigt van moed! Je hebt blijkbaar, al dan niet voor werk of studie, de moed opgebracht om je elders zelfstandig te vestigen. Uiteraard weet ik niet hoelang je daar al woont en hoe het komt dat je nog weinig contacten hebt.

Als ik je vraag lees zijn er volgens mij twee dingen aan de hand die wat door elkaar lijken te lopen. Allereerst schrijf je dat jouw verkering recent is uitgegaan. Dat alleen is al genoeg om je een periode eenzaam te kunnen voelen. Je hoopt tenslotte op iets anders als je verkering krijgt met elkaar. Overigens vraag ik me wel af hoe het komt dat je naast je vriend geen andere vriendschappen lijkt te hebben aangegaan. Mogelijk, en er zijn velen die dat zullen herkennen, dat je zo opging in je vriend dat er geen ruimte voor andere mensen overbleef. Dat is een valkuil. Het is heerlijk om naast je vriend ook andere vriendschappen te hebben waar je op een hele andere manier van kan en mag genieten.

Vervolgens vraag je hoe je nieuwe contacten kan aangaan omdat je je eenzaam voelt. Met weinig informatie is het lastig om een goed advies te geven. Mogelijk heb je zelf al van alles geprobeerd. Toch wil ik proberen met je mee te denken.

Wanneer je bent aangesloten bij een kerkgemeenschap kun je eens informeren naar een 25+ kring. Soms zijn er contactavonden voor 20-plussers waarin gezelligheid centraal staat. Wanneer je een hobby hebt kun je op zoek gaan naar een club waar jouw hobby wordt gedaan. Als je sport, waarbij vooral teamsport meer mogelijkheden biedt om contacten te leggen, kun je je daarbij aansluiten. Als die mogelijkheid niet bestaat, kun je altijd nog zelf proberen om een groep bij elkaar te krijgen. Ik weet niet of jouw portemonnee het toelaat om te reizen maar er zijn veel interessante en uitdagende reizen voor jonge mensen.

Kijk eens om je heen? Er zijn vast mensen in je directe omgeving met wie je best eens een praatje kan maken; buren of collega's, etc. Wie weet klikt met één van hen!

Het moeilijkste en het mooiste is om zelf die stap te gaan maken, maar het feit dat je niet bij de pakken neer zit laat zien dat je het kunt!

Ik wens je succes.

Petra van Bodegraven-Walraven.

Lees meer artikelen over:

contacteenzaam