Mijn vriend is verslaafd aan seks

Ds. L.W. Smelt / Geen reacties

Vraag

Mijn vriend is verslaafd aan seks. De gedachte eraan maakt mij kapot. Ik weet niet hoe het nu verder moet tussen ons. Kunt u ons helpen? Kunnen we nog wel verder samen of niet?

Antwoord

Je bent in een zeer moeilijke situatie terechtgekomen. Je ziet je vriend de vernieling in gaan. Omdat je hem liefhebt kun je dat niet aanzien. Daarom durf je hem niet echt hard aan te pakken. Maar hij maakt misbruik van je liefde voor hem door net op het juiste moment weer aan jou te beloven dat hij van de verslaving af wil komen of hij gedraagt zich net weer voldoende lief dat jij toch weer verder met hem gaat. Zo dreigen er op den duur twee mensen stuk te gaan.

Trouwens: Weet je vriend van zichzelf dat hij verslaafd is? Wil hij er echt wat aan doen? Wil hij zich laten behandelen door bijvoorbeeld met jou naar Stichting Chris te gaan of naar St. De Hoop of naar het Maatschappelijk werk? Wil hij naar God gaan om vergeving te vragen en moed te vragen om de strijd te winnen samen met God?

Als hij te verslaafd is en geen eigen wil meer heeft dan help je hem niet door je aan het lijntje te laten houden. Dan raad ik je aan je relatie met hem te verbreken. Als je hem zeker weten liefhebt dan kun je hem wel beloven: als je van je verslaving bevrijd bent en je bent clean dan mag je bij me terugkomen.

Vaak is het namelijk zo dat verslaafden eerst nog dieper in het moeras moeten wegzakken voordat ze echt bereid zijn zich te laten helpen door God en de mensen. Als jij aan hem blijft sjorren komt er vrees ik nooit een wending ten goede. Laat je boosheid maar merken dat je je gebruikt voelt door hem. Liefde kan juist toornen.

Zoek zelf echter je kracht bij God en zijn Woord en zoek een vriendin in de kerk die met en voor je kan bidden. Houd het ook niet langer geheim naar je ouders toe dat je vriend seksverslaafd is. Met het geheim houden help je jezelf én hem niet. Voor jou en je vriend blijft gelden: Jesaja 65:1-2.

Door dit noodsignaal uit te zenden ben je pas echt goed begonnen aan een geestelijke strijd, die je alleen dankzij Christus kunt winnen.

Ds. L. W. Smelt, Dorpskerk De Bilt

Lees meer artikelen over:

seksverslaving