Seksuele verlangens als vrijgezel

Ds. H.H. Klomp / Geen reacties

Vraag

Volgens Paulus moet je -als je je niet kunt inhouden- trouwen. Maar dan lijkt het net alsof een vrouw alleen een soort uitlaatklep is om je seksuele gevoelens op te botvieren. En als je getrouwd bent is dat makkelijk om te zeggen, maar als vrijgezel heb je ook je seksuele verlangens. Wat moet je daar dan mee doen? Alleen zelfbevreding en prostitutiebezoek helpen dan.

Antwoord

Beste vragensteller,

Ik heb je vraag via e-mail ontvangen. Bedankt voor het vertrouwen. Je stelt een tere zaak aan de orde. Ik Weet niet van jouw omstandigheden af, maar zal proberen te antwoorden.

Paulus zegt inderdaad dat je beter kunt trouwen dan van begeerte te branden (dwz.: door onbeantwoorde verlangens verteerd te worden). Zie 1 Kor. 7:9. Maar daarmee bedoelt de apostel niet dat de vrouw een object wordt waarop je je lusten kunt botvieren. Zo wordt er tegenwoordige door sommige macho-figuren wel over gepraat. Dat is echter niet de lijn van de Bijbel.

Seksualiteit is een gave van God. Door de zonde bezoedeld, maar daarmee nog niet verkeerd als je haar goed gebruikt: namelijk in de huwelijksrelatie tussen man en vrouw. Wie in liefde en trouw gehuwd is en zo met zijn vrouw samenkomt die weet dat de seksuele beleving een bijzondere kroon is op de wederzijdse geestelijke relatie. Paulus -hoewel zelf ongehuwd- erkent dat ook. Zie 1 Kor. 7:4,5. De apostel is dus niet tegen het huwelijk en de (seksuele) beleving daarvan.

Nu ga jij in op een vrijgezel mens met zijn eigen seksuele gevoelens. Inderdaad die heeft elk (jong) mens. En op weg naar de volwassenheid moeten die gevoelens een goede plaats krijgen in je leven. Onze samenleving zegt; doe wat je wilt. Seks wordt in die visie een soort consumptie-artikel: als je zin hebt, neem je wat; net wat je wilt. Dat is niet de weg die de Heere ons wijst. Achter die wereldse geest zit de visie dat seks alles is. En dat is niet zo. Maar je wordt als jongere wel groot in deze erotische sfeer van onze moderne tijd. Ik hoop dat jij op jouw zoektocht de bijbelse weg zult vinden en zult (kunnen) gaan.

Prostitutiebezoek wijst de Bijbel duidelijk af; daar kunnen we kort over zijn. Zie o.a. 1 Kor. 6:15-19. Over zelfbevrediging staat niet zoveel in Gods Woord. Elke jongere maakt een periode in de ontwikkeling door dat je met zelfbevrediging experimenteert. Dat heeft niet zonde voor God te zijn als het geen gewoonte wordt. Het is zelfs vrij `normaal` voor de ontwikkeling van een jong leven. Maar laat zelfbevrediging niet de `norm` van je jonge leven worden. Dan zal het ontsporen en een leven op zichzelf gaan leiden.Dan word je er slaaf van en dat is zonde. Dat moet niet.

Je vraagt: wat moet je met je seksuele verlangens als vrijgezel. Ik vind het moeilijk om daarop te antwoorden, zonder dat ik je persoonlijk ken. Seks moet in ieder geval niet de boventoon voeren in je leven. Dan kan het een obsessie worden. Het bederf van het beste is dan het slechtste, door de zondeval. Er is een aantal mensen binnen en buiten het huwelijk dat zonder seksbeleving leeft. Sommigen vinden dat niet moeilijk. Paulus bv. had de gave van de onthouding 1 Kor. 7:7. Anderen vinden het een voortdurende strijd, waarin zij soms ook onderuit gaan. De geest van onze tijd is dat iedereen altijd en overal seksueel aan zijn trekken moet komen. Daarom hebben mensen (jongeren en ongehuwden) het in deze tijd moeilijker op dit punt dan vroeger als zij bij Gods Woord willen leven.

Ik hoop dat ik je iets heb kunnen helpen door zo op je vragen in te gaan. Je mag gerust opnieuw reageren. En blijf je liever anoniem, prima.  De Heere kent ons door en door. En bij Hem mag je  altijd aankloppen. Om sterkte in die strijd. Om misschien een fijne relatie op te bouwen. Of om vergeving van een concrete zonde of verbreking van een verkeerde gewoonte. Hij doorgrondt en kent ons en wijst ons toch niet af. Veel sterkte gewenst!

Ds. H. H. Klomp

Tags in dit artikel:

singlezelfbevrediging