(...) de van God geleerden (...) zeggen dan van deze dominee: hij kent er niets ...

Ds. J. Prins / Geen reacties

Vraag

Ik kan iets niet goed begrijpen. Er is een dominee (ik noem zijn naam uiteraard niet, en bovendien wat ik hier beschrijf, komt meer voor), die ik erg graag mag horen. Echter onder Gods volk (waar mee bedoeld wordt de 'oudjes', die van het oude stempel, de moeders in Jeruzalem, de van God geleerden die kunnen vertellen hoe God hen bekeerd heeft, de kurken waarop de maatschappij drijft) zeggen dan van deze dominee: hij kent er niets van. Het is allemaal kopwerk (verstandswerk). Hoe kan dit nu? Bekeert God tegenwoordig op een andere wijze? Hoe kan het dat men elkaar niet verstaat? Of kunnen ze ook gelijk hebben?

Antwoord

Beste vraagsteller,

Voor een goede beantwoording van de vraag is het belangrijk, dat ik weet met welke bedoeling je deze vraag stelt? Ik neem aan dat het verdriet doet dat er zoveel onderlinge onenigheid is! Dat het je misschien wel in twijfel brengt of je die dominee die je zo graag hoort, wel kunt horen. Omdat hij min of meer wordt 'afgekeurd' door de mensen die jij noemt. Het is in de eerste plaats erg ongeestelijk wanneer we elkaar in de christelijke kerk met allerlei vooroordelen benaderen. Elkaar allerlei kwalificaties toedichten. Daar rust Gods zegen absoluut niet op! Geestelijk is het, om aan de hand van de Schrift en de belijdenis het gesprek te voeren over de prediking die predikanten brengen. Daarbij gaat het in de eerste plaats niet om de predikanten! Maar om de prediking die ze brengen. Dat die tegen het licht van de Schrift en de belijdenis wordt gehouden! En natuurlijk moet het leven van een predikant in overeenstemming zijn met de prediking die hij brengt.

De Heere bekeert tegenwoordig nog altijd op dezelfde wijze! Hij is toch niet veranderd? Hij kan wel de een langs een 'liefelijker' weg bekeren en de ander langs een meer 'zwaardere' weg! Denk maar eens aan de bekering van Paulus of Timotheus. Maar iedere gelovige leert zijn zonden en ellende kennen, leert zichzelf kennen, en leert de verlossing die er is in Christus Jezus kennen en leert het leven van de dankbaarheid kennen, ook in Christus. Het leven naar Gods wil! Gelovigen ontmoeten elkaar zou je kunnen zeggen op de kruispunten van de ellende, de verlossing en de dankbaarheid. Vaak is Gods gewone weg dat de kennis van deze dingen pril en  klein begint en dan steeds meer wordt verdiept door Gods Geest en Woord.

Hoe kan het zijn dat we elkaar niet verstaan? De volgende zaken kunnen een oorzaak zijn! Taal van ouderen en jongeren is verschillend. Welke geestelijke en kerkelijke achtergrond heb je? Welke geestelijke lectuur lees je naast de Bijbel? Ben je pas tot het geloof gebracht of mag je al langer de Heere in Christus kennen?  Stuur je op het Kompas van het Woord of drijf je op gevoelens (gevoel speelt overigens wel een rol in het geloof, maar niet de belangrijkste).

Je moet ook willen doorvragen bij elkaar! Als je elkaar niet verstaat, vraag dan eens: wat bedoelt u daar precies mee? Waar staat dat in de Schrift? Dat kan enorm verhelderend zijn. Maar waar de echte vreze des Heeren is, het geloof in Christus, daar zal zeker herkenning zijn! Kenmerkend is dan ook de liefde en de ootmoed.  En het kan zijn dat een predikant geen bijbelse prediking brengt of dat hij zeer eenzijdig is. Dan is het een taak van zijn kerkenraad om met hem op een liefdevolle en heldere wijze daar over te spreken. En uiteindelijk kunnen wij over iemands hart niet oordelen! Dat doet de Heere Zelf.  Wel mogen we met iemand spreken over wat hij zegt en hoe hij leeft! Maar alleen aan de hand van de Bijbel!!!! Met de bedoeling om iemand, als dat nodig is, te leiden tot bekering en geloof in de Heere Jezus.

Vraag zelf ook vooral en veel om de leiding van de Heere, door Zijn Woord en Geest! Hij wil ons leiden in alle waarheid. Ook voor ons persoonlijk leven met Hem en hoe we dienen te staan in het geestelijk en kerkelijk leven! De Heere is vol van genade! Hij heeft er verlangen in, om zondaren door de Heere Christus Jezus te redden en te vernieuwen. We kunnen daarvan wel te klein, maar nooit te groot denken!

Van harte Gods zegen en veel sterkte in alles.

Met vriendelijke groet,
Ds. J. Prins