Gedankt voor niets

Ds. H.H. Klomp / Geen reacties

Vraag

Ik heb een vraag over vertrouwen op God. Ik ben 21 en had nog nooit een vriend gehad. Een paar weken terug kreeg ik contact met een jongen en dat is een poosje heel goed gegaan. Op dat moment heb ik God ook echt gedankt. Ik was zo dankbaar dat ik eindelijk iemand had gekregen van Hem. Dat contact met die jongen is plotseling gestopt omdat hij het toch niet zag zitten. Dat kwam heel onverwachts en ik was er best kapot van.

Het moeilijke vind ik nu dat ik God gedankt heb voor iets, terwijl Hij wist dat het eigenlijk al heel snel afgelopen zou zijn. Ik was helemaal blij, maar eigenlijk voor niks. Ik voel mij eigenlijk een beetje in de kou staan. Ik kan wel bidden, maar God trekt zijn eigen plan. Ik kan Hem wel danken, maar Hij doet ondertussen toch wat anders. Het klinkt niet helemaal goed van mij, ik weet dat de Heere mij niks verschuldigd is, maar ik vind het erg lastig om Hem te vertrouwen. Hoe kan ik dat het beste doen?

Antwoord

Beste vraagsteller,

Het is goed dat je problemen waar je mee zit aan ons voorlegt. We zullen proberen te antwoorden. Het is goed dat je relatievorming met God bespreekt. Hij houdt de leiding over alle dingen. Je eerste vriend was voor jou gebedsverhoring. Toen ging het toch mis. Dat is niet leuk. Maar je mag er God niet verantwoordelijk voor stellen. Want het is inderdaad zoals je zelf schrijft: “God trekt Zijn eigen plan”.

Bidden is niet: je eigen verlanglijstje door God laten afwerken. Bidden is: het eens leren worden met Gods plan in jouw leven. Dat gebeurt in de weg van geloofsvertrouwen op Hem. Dan kunnen de dingen wel eens anders gaan dan jij denkt of hoopt. Maar onder Gods leiding gaan ze toch goed. Want God ìs goed!

Hopelijk krijg je genade om dat te leren. Als God je dan een blijvende relatie geeft, weet je ook dat je je levenspartner uit Zijn Hand hebt ontvangen. En zal er dankbaarheid zijn. Raakt een verkering uit of zou je nooit trouwen zelfs dan moet Gods kind toch leren dat de Heere alle dingen doet medewerken ten goede, voor degenen die Hem liefhebben (Rom. 8)!

Ik hoop je zo een beetje geholpen te hebben. Gods zegen toegewenst! Met vriendelijke groet, ds. H. H. Klomp