Broek bij uniform

Ds. C.J. Meeuse / Geen reacties

Vraag

Ik heb een vraag over het dragen van een broek. Afgezaagde vraag misschien, maar voor mij moeilijk om een besluit te nemen. Volgend schooljaar kan ik in een ziekenhuis aan de slag op de afdeling radiologie. Eerst moet ik een aantal maanden leren en dan gaat de opleiding verder met werken en af en toe naar school. Het lijkt me functioneler om een broek te dragen.

Maar mijn vriend heeft een andere mening. Hij vindt het netter om een rok te dragen, omdat je dan ook meer voor je geloof uitkomt (ik ben van de Ger. Gem.). Maar ik ben helemaal niet bang om voor m’n geloof uit te komen. Ik denk dat je beter een nette broek (als uniform dan) kunt dragen, dan een rok die veel te kort is. Maar wij komen er samen niet uit en daarom zouden we graag weten hoe iemand anders er over denkt.

Antwoord

Er zijn ongetwijfeld verschillende argumenten voor meisjes en vrouwen om in plaats van een jurk of rok een broek te gaan dragen. Hier worden er twee genoemd: a. Het zou functioneler zijn en b. Een rok zou te kort en dus onzedelijk zijn.

a. Wat het eerste argument betreft, dat werd onlangs ook gebruikt in Oekraïne toen iemand dezelfde vraag te berde bracht. Betreffende vrouw was conductrice in een bus. Andere aanwezige vrouwen vonden het argument evenwel onzin. Mijn vrouw merkte erbij op, toen ze het las, dat het inderdaad functioneler zou zijn als je de helft van je tijd op je hoofd moet staan.

b. Wat het tweede argument betreft: de vragenstelster geeft er blijk van te beseffen dat korte rokken zedeloos zijn. Dat is al veel gewonnen, want kennelijk geven veel vrouwen en meisjes er blijk van dit niet zo erg te vinden. Inderdaad mag je vragen om een goede roklengte om zedig gekleed te gaan.

Niet aan de orde kwam het argument dat tegen het dragen van broeken gebruikt moet worden en dat we vinden in Deut. 22:5. Het dragen van broeken door vrouwen is een aspect van het emancipatiestreven en als zodanig is het in strijd met Gods gebod in die plaats. Neem daarbij in acht dat de meeste broeken de lichaamsvormen zo uitstallen, dat ze ook in strijd zijn met de nog hogere regel van de eerbaarheid. We dragen kleding om onze schaamte te bedekken, niet om ze te onthullen. Dat laatste doet de mode dikwijls op geraffineerde wijze. Daarbij kunnen ook denken aan allerlei strakke kleding, niet alleen voor vrouwen en meisjes maar ook voor jongens en mannen.

Wie de eerbaarheid liefheeft, ja de Schepper liefheeft, zal zich willen kleden op een wijze dat de Bijbelse eerbaarheid niet geschaad wordt.

Ds. C. J. Meeuse

Tags in dit artikel:

cultuurkledingrok-broek