Baptisten in Nederland

Ds. L.W. Smelt / Geen reacties

Vraag

Wat houdt precies het geloof van baptisten in Nederland in?

Antwoord

Baptisten zijn christenen die grote nadruk leggen op het belang van gedoopt worden (in het Grieks baptizo' na een bewuste bekering en geloofsbelijdenis. Hun favoriete tekst is: Marcus 16:16 Omdat ze voortkomen uit de radicale vleugel van de Reformatie (de Anabaptisten oftewel de Wederdopers) en uit de opwekkingsbewegingen die vooral daar plaatsvonden waar de grote volkskerken ingedut waren, hebben ze nog steeds vooral aantrekkingskracht op mensen die qua karakter van radicaliteit houden en qua manier van christen zijn wars zijn van lauwheid en laksheid. Omdat ze eerder dan in de reformatorische kerken gezangen zijn gaan zingen en modernere muziekinstrumenten toestaan en vaak een hartelijke warme gemeenschap vormen met veel nadruk op jeugdwerk hebben baptisten nog steeds aantrekkingskracht o.a. op refojongeren. Er zijn ook nogal wat baptisten die oorspronkelijk uit de reform. kerken komen.

Ze houden erg van de Heere Jezus en doen veel aan zending en evangelisatie. De bekende prediker Spurgeon was baptist en wel van gereformeerd snit. Dus sommige baptisten staan dichtbij ons en je kunt er goed bevindelijk mee praten. Ook de gesprekken over de doop kun je zo leiden dat je er allebei rijker van wordt. Meestal hebben wij meer begrip voor hun standpunt dan zij voor het onze. Ze hebben dan de letterlijke bijbelteksten mee (nergens staat : gij zult ook de kleine kinderen dopen). Maar wij moeten blijven pleiten voor de lijnen in de Bijbel en de tegenstelling tussen OT en NT niet te groot maken (b.v. de lijn oude en nieuwe verbond). Achter grootdoop zit vaak veel verlangen naar groei in het geloof. Dat moet je oppakken.

Wij geven nu mede vanwege de discussies met hen meer nadruk aan de geloofsbelijdenis in onze ref. kerken. Ik vraag enkele belijdeniscatechisanten een getuigenis te geven en er wordt na het ja-woord geknield en de handen worden hen opgelegd met een bijbeltekst. Vraag daarom aan je predikant en kerkenraad als dat bij jou nog niet gebeurt! Want doop en geloof horen ook volgens onze traditie bij elkaar! Als je de catechismus leest over de doop (zondag 26 en 27) zal je ook opvallen dat die dat ook benadrukt en dat pas de laatste vraag over de kinderdoop gaat.

Het gaat ook in onze doop allereerst over Romeinen 6:4. Dat is de kern. Daarna komen wij op voor het goed recht van de kinderdoop.

Laat je dus nooit verleiden om te zeggen dat onze kinderdoop een andere doop is dan de volwassendoop van de baptisten. Het is dezelfde doop op verschillende leeftijden bediend en als je als kind gedoopt wordt krijgt de waarde van de kerk, het verbond en het gezin meer plaats (het wordt dan niet te subjectief). Baptisten leggen terecht veel nadruk op persoonlijk geloof en bekering i.v.m. de doop, maar neigen tot verwaarlozen van de grond van onze doop: niet ons geloof of gevoel maar Gods genade in Christus.

Ik voeg nog een formulier bij dat ik in doopdiensten gebruik. Bespreek dat maar eens met een baptist en je zult er geestelijk rijker uitkomen. Want er is onder ons groot gebrek aan het geestelijk leven uit de doop. Wij hebben de doop gedevalueerd in vergelijking met  het avondmaal.  En daar is allerlei scheefgroei in leer en leven uit voortgekomen!

Ds. L. W. Smelt, Dorpskerk De Bilt

Naschrift redactie: Het formulier is op te vragen via email bij de redactie: vragen@refoweb.nl

Tags in dit artikel:

baptisme