Neurodivergent geloven

drs. J(oke) Ronner-Wattel / 1 reactie

Vraag

Weet u ook of er (gereformeerde) boeken te vinden zijn over neurodivergent geloven en dan specifiek over de combinatie AD(H)D en Bijbelstudie? Als er geen boeken zijn, zijn er dan algemene tips te geven?

Antwoord

Je vraag gaat over neurodivergentie. Daaronder verstaan we dat sommige mensen een andere manier hebben van denken, leren en informatie verwerken. Neurodivergentie omvat autisme, dyslexie, dyscalculie, AD(H)D, hoogbegaafdheid en hoogsensitiviteit.

Over de combinatie AD(H)D en Bijbelstudie heb ik geen boeken kunnen vinden. Een boek over autisme en geloven is “Anders voelen, anders geloven” van Hanneke Schaap Jonker. Verschillende verenigingen en bladen hebben artikelen geschreven over autisme en geloven, maar artikelen over geloven en ADHD heb ik niet kunnen vinden.

Wat betreft tips, dat is lastig want ik weet niet waar jij tegenaan loopt (ik ga er even vanuit dat je zelf AD(H)D hebt) en wat je vraag precies is. Ik zou me kunnen voorstellen dat een christelijke coach of ervaringsdeskundige je zou kunnen helpen, bijvoorbeeld via ikzoekchristelijkehulp.nl.

Joke Ronner-Wattel

Lees ook de artikelen over 'Autisme' en geloven.

1 reactie
Tonny
Naar mijn idee ben je niet perse op zoek naar een christelijke visie op AD(H)D maar meer op zoek naar hoe je met geloven omgaat wanneer je brein niet werkt zoals bijv de meerderheid.

Ik ben zelf een vrouw met ADHD. Stille tijd plan ik heel bewust in, vaak aan het begin van de dag als dat kan zodat ik het niet voor me uit ga schuiven.
Tijdens de preek schrijf ik altijd mee in een notitieboekje. Dat helpt mij om te focussen. En ik ben niet bang om uw 'bewegen' in de kerk. Bijv een elastiekje om mee te 'spelen'. Lichamelijke beweging helpt mij bij het focussen.
Daarnaast kan ik beter lezen dan luisteren dus thuis liever een leespreek dan een luisterpreek.
Type ds (gergem) kan ook schelen. Het rustige en duidelijke praten van ds Zondag vind ik makkelijker dan het snelle 'aan 1 stuk door' van Verweij. Hoewel ik beide heel prettige ds's vind.

Je mag altijd contact met me opnemen voor meer specifieke vragen.