Tot geloof komen in Ger. Gem. in Ned.

Ds. J.D. Heikamp / Geen reacties

Vraag

Kunt u me een goed beeld geven van hoe een kerkganger uit de Gereformeerde Gemeenten in Nederland over het tot geloof komen denkt?

ADVERTORIAL

Geeft u Egyptische christenen een Pasen om nooit te vergeten?

In Egypte is het steeds lastiger om rond te komen. Voedselprijzen rijzen de pan uit. U kunt het verschil maken door een voedselpakket voor een gezin van Egyptische christenen te kopen, die wij uitdelen ter plaatse. Heel praktisch willen we hiermee handen en voeten geven aan de opdracht van God om de armen te voeden.

Doet u mee?

Geeft u Egyptische christenen een Pasen om nooit te vergeten?

Antwoord

Om een goed beeld te krijgen hoe er geleerd wordt om tot geloof te komen, kun je het beste hun predikanten gaan beluisteren. Want hoe ik ook zal proberen een recht antwoord te geven op jouw vraag, zullen ze toch zeggen, dat ik hen niet goed begrepen heb. Over hetgeen ik gelezen en gehoord hebt moet ik zeggen dat het een zuivere leer is die gepredikt wordt.

Zij leren dat een zondaar van dood moet worden levend gemaakt om tot geloof te komen. Zuiver Bijbels. En dat geschiedt door de krachtdadige roeping Gods. De nadruk wordt gelegd op de Orde des heils. Dat is de weg langs welke de schuldige en verdorven zondaar door de werking des Heiligen Geestes tot de zaligheid in Christus gebracht wordt. Langs die weg worden de weldaden, door Christus verworven, toegepast. Sterke nadruk wordt gelegd dat de weldaden niet alleen worden verworven, maar ook toegepast. Scherp wordt er op gewezen dat de toepassing behoort aan Christus en niet afhangt van de vrije of vrome wil van de mens. Dat is een daad van de Drie-enige God.

De wedergeboorte en de inwendige roeping vallen samen. In orde gaat de roeping vóór de wedergeboorte. Alléén de uitverkorenen worden inwendig geroepen. Dat moet bevindelijk geleerd worden bij God vandaan. Die inwendige roeping en wedergeboorte is een krachtdadige verandering van de gehele mens. Ook de uitverkorenen zijn voor hun bekering dood in zonden en misdaden: kinderen des toorns. Door de Heilige Geest wordt dat ingeleefd in het hart. Door de wedergeboorte gaan de uitverkorenen uit de staat des doods over in de staat des levens. Er heeft dus een staatsverwisseling plaats. Bij de wedergeboorte wordt de uitverkoren zondaar afgesneden uit Adam, overgeplant in Christus.

Om tot geloof te komen wordt sterk de nadruk gelegd op het onderscheid tussen de wedergeboorte in engere zin en in ruimere zin. In engere zin betekent het de levendmaking. De staatsverwisseling gaat aan het geloof vooraf. In ruimere zin wordt de nadruk gelegd op de dagelijkse bekering dat met geloof gepaard gaat. Totdat de ziel op goede rechtsgronden in Christus met God verzoend wordt, in de bewustheid van eigen gewaarwording. Er wordt veel aandacht geschonken aan de tijd die er kan liggen tussen de engere en ruimere zin van de wedergeboorte. Niet iedereen wordt in de bewustheid van eigen ervaring door God vrijgesproken van zonde en schuld op grond van de verdienste van Christus. Tot de bewuste geloofsgemeenschap met Christus en/of het teruggeleid worden aan het Vaderhart Gods komen niet veel van het volk.

Wij menen dat ze de weg tussen de engere en de ruimere betekenis van de wedergeboorte wel wat meer mogen afsnijden van alle gronden buiten God en Christus. Maar het gaat in dit antwoord niet om onze mening, maar hoe zij erover denken.

Wil je meer er over lezen en te weten komen, in de boekwinkel liggen veel preken en verklaringen van de catechismus die het meer dan de moeite waard zijn om vooral biddend gelezen te worden. Het is in ieder geval zeer aan te bevelen lectuur.

Met hartelijke groeten,
Ds. J. D. Heikamp

Ds. J.D. Heikamp

  • Geboortedatum:
  • Kerkelijke gezindte:
    Hersteld Hervormd
  • Woon/standplaats:
    Staphorst
  • Status:
    Actief
  • Bijzonderheden:

    Emeritus

    website: http://dsheikamp.refoweb.nl