Man wil scheiden

Ds. P. Molenaar / 5 reacties

Vraag

Help! Mijn man heeft aangegeven te willen scheiden. We zijn een aantal jaren getrouwd, geen kinderen, man niet meer kerkgaand (eerste tijd van huwelijk wel). Het gevoel is weg en hij ziet geen reden meer om in ons huwelijk te investeren. Boven de wet van trouw voelt hij zich verheven; die geldt niet voor hem. Hij is weg en we hebben nu geen contact meer. Voor zijn werk zit hij veel in het buitenland, heeft daar ook een appartement ter beschikking. Wat moet ik doen? Ik ben het er niet mee eens. Ik hou van hem, heb hem trouw beloofd voor Gods aangezicht en wil dit niet verbreken. Help! Ik weet mij geen raad. Ik voel mij verraden, verslagen en leeg.

ADVERTORIAL

Geeft u Egyptische christenen een Pasen om nooit te vergeten?

In Egypte is het steeds lastiger om rond te komen. Voedselprijzen rijzen de pan uit. U kunt het verschil maken door een voedselpakket voor een gezin van Egyptische christenen te kopen, die wij uitdelen ter plaatse. Heel praktisch willen we hiermee handen en voeten geven aan de opdracht van God om de armen te voeden.

Doet u mee?

Geeft u Egyptische christenen een Pasen om nooit te vergeten?

Antwoord

Beste vragensteller,

Je bent in een heel verdrietige en moeilijke situatie terecht gekomen. Het is te begrijpen dat je je wanhopig en heel verdrietig voelt. Je wilt iets doen en je weet niet wat je moet doen. Tussen de regels door begrijp ik dat er al afstand is gegroeid tussen jullie beiden wat betreft jullie verhouding tot de kerk (en misschien ook tot God?). Is dat er de/een oorzaak van dat bij hem ook verdere verwijdering tussen jullie is ontstaan?

Je geeft weinig weer over de voorgeschiedenis. Wel dat jullie al een paar jaar zijn getrouwd. Hoe zijn die jaren geweest? Heb je dit zien aankomen of overvalt het je?

Liefde en trouw hebben te maken met een wilsbeslissing. Het is onmogelijk om iemand tot iets te dwingen wat hij niet wil. En ook al zou je niet willen scheiden omdat jij nog van hem houdt en je je bewust bent van de betekenis en het gewicht van je ja-woord voor Gods aangezicht..., als je man niet meer wil, is dat werkelijk het einde. Dan wordt de scheiding doorgezet, ook al wil jij het niet.

Het feit dat hij zich in zijn buitenlands appartement kan terugtrekken, doet er ook geen goed aan. Denk je dat er een derde in het spel is? Je kent je man toch wel na de jaren die je met elkaar getrouwd bent geweest? Kun je inschatten of dit een opwelling is als gevolg van een indringer? Of zat dit er aan te komen?

Wat kun je doen? Je kunt hem vragen om een ontmoeting. Dat is toch het minste? En dan jouw kant van de zaak duidelijk maken. Wat je voor hem voelt. En welke betekenis je hecht aan je ja-woord. Lukt dat niet onder vier ogen, dan zou je het hem kunnen schrijven. Lukt het op die manier niet, dan zou je kunnen denken aan een bemiddelaar die het vertrouwen van jullie beiden heeft. Maar als er werkelijk geen enkele brug meer geslagen kan worden, houden de mogelijkheden op. Dan blijft het gebed (dat zul je nu ook doen) over. Bidden dat God zijn ogen opent voor de dwaalweg die je man is ingeslagen. Bidden dat God hem een halt toeroept. Bidden voor hem omdat deze weg heilloos is. Bidden dat Gods wil (en die is op het beste voor ons gericht) voor jou en hem geschiede.

Ik wens je van harte toe dat je je steun, kracht en wijsheid bij die God zoekt. Dat zul je hart nodig hebben. Een hartelijke en meelevende groet!

Ds. P. Molenaar

  • Geboortedatum:
  • Kerkelijke gezindte:
    PKN (Hervormd)
  • Woon/standplaats:
    Lunteren
  • Status:
    Actief
  • Bijzonderheden:
    Emeritus

Tags in dit artikel:

echtscheidinghuwelijk
5 reacties
arendine
Het gevoel is weg, zegt hij. Hoe weet hij dat? Vaak is het een kwestie van vergelijken. Als er gevoelens voor een ander zijn, vaak dan weet een man pas dat het gevoel voor zijn vrouw weg is. Een andere mogelijkheid is een depressie, dat zorgt er ook voor dat gevoel weg kan zijn.

Hij heeft werk en een appartement in het buitenland. Veel huwelijken waarvan een partner vaak weg is voor zijn of haar werk lopen stuk, omdat de huwelijksrelatie niet hecht onderhouden kan worden. Of een van beiden heeft veel contact met een ander (vrienden, collega's) en bij gemis aan contact met de eigen partner groeit die band en ontwikkelt zich tot men beseft: ik heb het gevoel dat ik voor mijn echtgeno(o)t(e) zou moeten hebben voor een ander.

Vrouwen initiëren vaak een scheiding als de liefde voor hun man weg is. Mannen blijven, als de liefde weg is, vaak uit praktische overwegingen bij hun vrouw (scheiden kost geld, huishouden is lastig). Pas als er een aanleiding is (een ander voor wie warme gevoelens zijn ontstaan), zal zo'n man een echtscheiding initiëren.

Mensen die vreemdgaan (emotioneel of fysiek) zijn geneigd te liegen wanneer ernaar gevraagd wordt. Vaak is het zinloos om dit te vragen. Zijn er aanknopingspunten (telefoonrekeningen waaruit blijkt dat 1 nummer vaak gebeld wordt, bankafschriften van cadeautjes, plotseling meer aandacht besteden aan uiterlijk/sport) waaruit blijkt dat er een ander is?

Deze Amerikaanse site http://www.marriagebuilders.com/ (helaas alleen mobiel te bereiken of via een proxy) geeft veel tips over hoe een huwelijk gered kan worden, gebaseerd op een bijbelse visie op het huwelijk. Ik kan de adviezen die te vinden zijn op deze site van harte aanbevelen.
John61
Vraagsteller, jij hebt je belofte van trouw niet gebroken en niet het initiatief voor een scheiding genomen. Dat je je verraden, verslagen en leeg voelt is invoelbaar. Het lijkt er op dat je man andere ideeën bij een huwelijk en de huwelijkse beloften had en heeft dan jij. De ds. heeft gelijk, als een van de twee niet meer wil houdt het op. Dat is verdrietig en frustrerend, want dan is het een voldongen feit waar je geen contrôle meer over hebt.

Wat ik me nog afvraag is welk gevoel er dan weg is bij je man. Het gevoel van verliefdheid kun je niet constant hebben, wel van houden van en van verbondenheid. Wie dus een huwelijk ingaat met de verwachting dat de verliefdheid er altijd zal zijn, zal teleurgesteld worden.

Sterkte en kracht van boven toegewenst, neem de tijd om hier je weg in te vinden.
sydneylover
Hoe lang gaat het duren voordat je echtgenoot je gaat vertellen dat hij in het andere stadje een ander schatje heeft?
Op basis van wat je schetst kan dit haast niet anders, waarom gaat iemand anders zeggen dat de belofte van trouw niet meer geldt? Die is namelijk voor seculiere mensen net zo geldig als voor christenen!
arendine
Hij heeft ten overstaande van God en getuigen trouw beloofd. Deze getuigen mogen hem gerust aanspreken op zijn gedrag. Aanwezigen bij een huwelijksvoltrekking zijn niet alleen feestgangers, maar ook getuigen met een verantwoordelijkheid. Ook zijn ouders mogen hun zoon ter verantwoording roepen en bidden dat hij tot inkeer komt.
AHHK76
Ben bang dat je niet anders kunt dan zeggen dat je niet wilt scheiden en dat de weg openblijft als hij terug wil komen. Verder denk ik dat je het toch moet aanvaarden. Je kunt hem niet dwingen jou lief te hebben en bij jou te blijven. Het is wel heel moeilijk en verdrietig! Veel sterkte.