Visie op Oud Gereformeerde Gemeenten

Ds. J.D. Heikamp / Geen reacties

Vraag

Ik ben een Oud Ger. Gemmer en zou graag eens van een predikant (Ger. Gem./HHK) horen hoe tegen dit kerkverband wordt aangekeken en hoe ze het qua leer en levenswandel afzetten tegen andere kerkverbanden. Ik hoor nog wel eens van anderen dat de accenten verkeerd liggen (teveel de ellende-kant benadrukken), terwijl ik me er zelf zeker thuis voel, hoewel het aantal predikanten niet veel is en de predikanten weinig opleiding krijgen. Toch bemerk ik dat er waar geloof is in mijn kerkverband. Graag een visie van een anderskerkelijke op de Oud Gereformeerde Gemeenten.

Antwoord

Beste vriend(in),

Ik vind het een voorrecht dat je je thuis voelt in het kerkverband waartoe je behoort. Houden zo! Om echt Oud Ger. te zijn moet je Oud Ger. zijn geboren, zei dominee van der Poel vroeger al tegen de mensen. Qua leer en levenswandel voel ik me zeer thuis bij velen binnen jullie kerkverband. En dat er gezegd wordt dat in de prediking teveel de nadruk zou liggen op de ellende-kant kan ik niet volgen. Sterke nadruk wordt gelegd op de noodzakelijkheid om hier persoonlijk deel aan te hebben, bij God vandaan, om Christus toegepast te krijgen aan de ziel. Wat is er mis met een schriftuurlijke-bevindelijke prediking?

Dat predikanten te weinig opleiding krijgen kan ik niet beoordelen omdat ik niet weet waar de opleiding uit bestaat. Het is een zegen te mogen opmerken dat er binnen de gemeenten het ware geloof beoefend mag worden. Meestal zijn deze mensen niet zo kerkistisch, maar voelen zich verwant met allen die de Heere mogen vrezen in hun leven. Zij zingen: ik ben een vriend, ik ben een metgezel van allen die de Heere vrezen.

Dit is de visie door het oog van een hervormd mannetje,

Ds. J. D. Heikamp