Moeilijke catechisatievragen

Ds. M.W. Muilwijk / 3 reacties

Vraag

Ik ben nu bezig met catechisatievragen in mijn werkboekje. Daar staan twee vragen bij die ik niet begrijp. 1. Wat zullen Gods kinderen in de hemel als hun voornaamste werk hebben? Mijn antwoord is: De Heere Jezus dienen. 2. Wie kunnen het dus niet naar hun zin hebben in de hemel? Hierop weet ik geen antwoord te geven.

Antwoord

Beste vragensteller/-ster,

Het antwoord uit de tweede vraag is uit de eerste af te leiden, namelijk degenen die op aarde de Heere Jezus niet hebben willen dienen, maar iets of iemand anders.

De Heere vernieuwt alle dingen; Hij maakt alle dingen nieuw, maar niet fundamenteel anders dan dat het na de wedergeboorte is. Wie hier op aarde de Heere Jezus niet heeft willen dienen, zal dat in het hiernamaals ook niet doen. Wie door wedergeboorte in beginsel de Heere Jezus dient, zal dat straks volkomen doen. Strekt daar al jouw lust en liefde heen?, is dan de persoonlijke vraag aan jou en mij. Laten we ons daarop beproeven, want het gaat om de eeuwigheid met of zonder God.

Hartelijke groet,
Ds. M. W. Muilwijk

Tags in dit artikel:

catechisatiehemel
3 reacties
elisdewaard
Het is nog veel eenvoudiger: Niemand kan het daar niet naar zijn/haar zin hebben. Wie God waarachtig liefheeft en genade ontvangen heeft, zal in de hemel komen en verenigd zijn met God. Ondenkbaar dat je het daar niet 'naar je zin' hebt.
Overigens link ik nog altijd catechisatie aan de Catechismus, en niet aan een werkboekje. Het gaat er niet om dat je weet dat bepaalde mensen het niet naar hun zin hebben, het gaat erom dat je de Bijbelse leer je eigen maakt en gefocust raakt op het heil in Christus. Maar goed, dat even terzijde.
juni
Hem eeuwig te loven.Zonder stop!tis Gods Volk toch om Hem te doen?ach vragensteller, het lijkt me dat ze hun blik nooit af zullen wenden,dan missen ze Alles,zien dan Hem niet!
wat en gelukkig Volk is er toch he?

voorbeeld van de wijze en dwaze maagden
waar de olie ontbreekt.....
waar het wonder door Hem ,de wedergeboorte ontbreekt....

die zichzelf erbij gezet hebben,
vreselijke gewaarwording,wat moeten ze in de hemel doen?die genade door recht niet kennen.
kunnen Hem nooit de eer geven ,die hem toekomt,toch?

t,is door U door U alleen
om,t eeuwig welbehagen
kan alleen het echte Volk weten he?
juni
vragensteller,k dacht even aan een sterfbed.
de persoon zei,ik wilde nog zo graag naar Rome op vakantie
en nu zo![zeer ernstig]
hoe het straks moet,weet ik niet hoor.Hij wees naar boven.
zn vrouw zei, we zijn toch christelijk,
we geloven toch?
zijn aan het avondmaal geweest,wat wil je nog meer?
niet zo moeilijk doen,geloof en alles komt goed.

k,zou niet weten wat ik daar moet doen,zei hij.

ach ja,we zijn zondaren,maar ik voel dat niet hoor.
joh. mooie gouden straten,nooit meer ziek,zn vrouw was erg lief.en zei,over een poosje kom ik bij je.

wat vind jij ervan,vroeg hij mij.
met schroom,zei k zonder wedergeboorte....tis Gods Woord ,die dat zegt!
voor mij en mn naaste toch zo nodig.

de tijd is hem nog gegunt,te smeken,te bekennen,er nooit naar gevraagd te hebben,zichzelf bekeerd zei hij,en....er kwam niemand v d fam. meer bij hem.Hij zei,juist nu k het zo nodig heb,komt er niemand.

jij als enigste die me niet bedriegt voor de eeuwigheid,
o, dan was ik voor eeuwig verloren gegaan,en had het niet geweten
,O ik heb alleen mezelf gezocht en niet U,kermde hij.
ooo hoe moet dat ?

geloof die grote tekst niet,die op mn kaart komt te staan,fluisterde hij.

het weten is niet genoeg, het moet beleefd worden....dat werd persoonlijke worstel,waarop toch de gemiste vakantie de boventoon vierde[zei hij zelf]

vragensteller,dit heeft me vreselijk aangegrepen.

moest ik steeds aan denken, uw vraag''wie het niet naar de zin hebben in de Hemel''
niet om te oordelen hoor
maar deze werkelijkheid is erg heftig.