Lang last van gekneusde rug

drs. N. Wolswinkel / Geen reacties

Vraag

Ik heb halverwege juni een ongeluk gehad. Ik reed op een fiets en ben aangereden door een auto. Ik had een flink gekneusde rug. Is het normaal dat ik er nu nog last van heb? Ik werk in de zorg en als ik iemand eten geef, en dan steeds draai, dan hou ik het echt bijna niet uit. Maar ik ga niet weer terug naar de dokter, want dat helpt toch niet.

Antwoord

Voor een kneuzing van de ribbenkast geldt normaal een herstelperiode van een week of 6. Die termijn is ruimschoots verstreken. Ik weet natuurlijk niet hoe het beeld er toen uitzag, wat de bevindingen bij onderzoek waren. In ieder geval duurt dit te lang. Het is moeilijk te zeggen wat er aan de hand is van deze kant. Het lijkt me verstandig wel terug te gaan naar de dokter, want dit lijkt niet op te schieten.

Een alternatief kan zijn om een bezoek te brengen aan de fysiotherapeut. Daar kun je tegenwoordig ook zonder verwijzing terecht. Die onderzoekt de zaak, wanneer hij een bezoek aan de arts nodig vindt, b.v. om een foto te laten maken, dan stuurt hij je terug naar de arts. Wanneer er geen aanwijzingen zijn voor botletsel, dan kan het goed zijn dat de therapeut een goede behandeling kan geven, bv, door manuele therapie of oefentherapie. Doorlopen, pijn lijden en er niets aan doen lijkt me ronduit onverstandig.

Drs. N. Wolswinkel

Lees meer artikelen over:

medischrug