Nachtelijke ervaring

Ds. L.W. Smelt / Geen reacties

Vraag

De laatste tijd heb ik vernomen dat mijn gebed is verhoord. De nacht die er op volgde lag ik in bed met de ogen open en het werd ineens donker. Ik zag allemaal ogen die een voor een in een blauwe spiraal verdwenen. Toen werd het een punt en het was weg. Daarna werd het lichter in mijn slaapkamer. Kan dit een teken van de Heere zijn? Of zou de Heere hier een bedoeling mee hebben?

Antwoord

Lang niet elke droom of nachtelijke ervaring vind jij de moeite waard om door te geven via de vragenrubriek. Ik ga er daarom van uit dat het voor jou meer betekende als een gewone droom of nachtmerrie. Als jij die nachtelijke ervaring als een bevestiging hebt ervaren van wat God reeds door Zijn Woord (dus via het Bijbelllezen; kerkdiensten of gesprekken met gelovige vrienden) aan jou had duidelijk gemaakt, dan mag je die ervaring als een teken van God zien.

Als het echter gaat om het van kracht tot kracht voortgaan achter Christus aan op Gods weg, dan ben je elke dag aangewezen op Zijn Woord en op de diensten en de gesprekken. Die nachtelijke ervaring is dus een teken van God, niet de grond van je zaligheid. Dat is Christus door Zijn Woord en Geest alleen. Wandel dan maar stillekens verder in het licht achter Hem aan. Hij wijst je de weg die je verder moet gaan! En mijd de werken der duisternis. Zie verder bijvoorbeeld  Efeze 5.

Ds. L. W. Smelt, Dorpskerk De Bilt

Lees meer artikelen over:

dromen