Kruisje dragen aan een kettinkje

Ds. L.W. Smelt / Geen reacties

Vraag

Is er iets op tegen om een kruisje te dragen aan een kettinkje o.i.d.? Sommige mensen hebben daar hun bedenkingen bij terwijl ik zelf denk dat het best kan!

Antwoord

Het kruis is een heel oud christelijk symbool. De Grieken spotten ermee. Ze tekenden op het kruis een ezel. Daarmee drukten ze uit dat het kruis voor hen een dwaasheid was. Een kruis(je) dragen leverde dus in de begintijd anti-reacties op. Toen de kerk na 311 na Chr. de officiële kerk werd van het Romeinse Rijk, werd het kruis steeds meer een teken dat bij nette oppassende, niet staatsgevaarlijke burgers hoorde. Het kruis(je) kon je vrolijk dragen. Het leverde je sneller een baantje op. Helaas zijn in naam van het kruis en door kruisdragers veel schanddaden gepleegd.

De crucifix (het kruis(je) met het gestorven lichaam van Jezus eraan) is typisch Rooms-Katholiek. Daarachter zit een te grote aandacht voor het lijden en sterven van Christus. Jezus is immers opgestaan, dus zijn lichaam is niet aan het kruis gebleven. In Latijns-Amerika zijn op Goede Vrijdag alle kerken open en maken mensen een tocht langs alle crucifixen die in de kerken staan en kussen als het kan de voeten van de afgebeelde Jezus.

Als protestanten een kruis(je) dragen dan is dat zonder het lichaam van Jezus. Het hugenotenkruis(je) (van de Franse protestanten die erg vervolgd zijn) wordt door protestanten wellicht meer gedragen dan het lege kruis(je). Wie het kruis(je) draagt zegt daarmee Christus te willen navolgen. Wij weten uit de Bijbel dat dit niet altijd gemakkelijk is. Zie b.v. Math. 16:24-26. Het is zelfs mogelijk dat in de toekomst weer spot en vervolging ons ten deel valt als we het kruis(je) dragen.

De eerste persoon die na Jezus het kruis droeg was Simon van Cyrene. Hieronder volgt een gedicht  over hem, gemaakt door kinderen van fam. Verstoep uit Kenya:

Is dat een ontmoeting...
op de kruisweg?
't Lijkt meer een incident
toevallig
Als Jezus je eens vroeg,
Zijn kruis te dragen
zoals eens Simon van Cyrene deed?
Zou jij dan willen delen in Zijn leed?
Of zou jij je verzetten, vloeken, klagen?
Simon buigt het hoofd
en draagt Zijn kruis
dat zijn kruis is.
Bij Golgotha gekomen
gaat Simon vrijuit
dat is het Evangelie
Hij heeft geruild!
Simon wordt bevrijd
Want Simon droeg het hout
Maar Christus het kruis
Geloof je dat Simon?

A Dios, ds. L.W. Smelt, Dorpskerk De Bilt

Lees meer artikelen over:

sieraden