(...) Hij is zelf niet christelijk, maar heel geïnteresseerd in het geloof en wa...

Ds. J.J. Tigchelaar / Geen reacties

Vraag

Ik rijd al een aantal weken met een jongen mee in de bus. Hij is zelf niet christelijk, maar heel geïnteresseerd in het geloof en wat er om heen draait. Ik wil hem er graag goed over vertellen, maar weet niet goed hoe en waar ik moet beginnen. Hoe kan ik dat het beste aanpakken? Hij gelooft wel dat er wat is, maar hij snapt bijv niet dat er dan een jongetje van vier jaar verongelukt.
ADVERTORIAL

Geeft u Egyptische christenen een Pasen om nooit te vergeten?

In Egypte is het steeds lastiger om rond te komen. Voedselprijzen rijzen de pan uit. U kunt het verschil maken door een voedselpakket voor een gezin van Egyptische christenen te kopen, die wij uitdelen ter plaatse. Heel praktisch willen we hiermee handen en voeten geven aan de opdracht van God om de armen te voeden.

Doet u mee?

Geeft u Egyptische christenen een Pasen om nooit te vergeten?

Antwoord

Ik probeer een indruk te krijgen van de situatie en daarop mijn antwoord af te stemmen. Hoe is de relatie tussen vraagsteller en de jongen in de bus? En wat betekent het geïnteresseerd zijn? Zoals de wijze mannen van Athene, die Paulus bevroegen? En wat wil vraagsteller eigenlijk? Alleen wat kennis over het geloof meedelen of de betrokken jongen deelgenoot te maken van het heil in Christus. Is het probleem van de jongen vooral het onbegrijpelijke van het ongeluk van dat jongetje? Dat is niet ongewoon: mensen willen nogal eens God ter verantwoording roepen. Een pasklaar recept heb ik niet voor vraagsteller. Wel wat aanwijzingen.

1. Blijf bescheiden in het contact. De ene bedelaar mag de andere bedelaar vertellen waar wat te ontvangen is. We weten allemaal wel hoe irritant de zogenoemde Jehova’s getuigen zijn. Vragen gaat aan antwoorden vooraf.

2. Probeer niet de ander snel voor jou en je visie te winnen. In Afrika vertelde 80 procent van de jonge christenen dat ze niet door preken of woorden, maar door het gedrag van kerkmensen tot geloof gekomen zijn. Zou het bij ons anders zijn?

3. Let eens op enkele voorbeelden uit de Bijbel:

a. Ik noemde Paulus al. In Athene werd hij geraakt door de afgodendienst daar. Maar hij stormde er niet op af met bedreigingen of pakkende oneliners. Lees zijn tactvolle benadering in Handelingen 17:22v.

b. In Johannes 4 lezen we van de ontmoeting tussen Jezus Christus en de Sameritaanse vrouw. Geen monoloog maar vragen stellen en op de antwoorden ingaan. Geen strikvragen om een ander vast te praten. Daar is nog nooit iemand door overtuigd.

c. De vraag naar de Godsregering en de ongelukken. Lees Lukas 13 het begin eens. Jezus Christus bespreekt daar geen probleem maar spreekt de vraagstellers zelf met hun houding aan. Dikwijls zijn vragen over God verwijten aan God. Wij behoeven God niet te verdedigen, zelfs niet wanneer we denken dat wel te kunnen.

4. Het gaat in de eerste plaats om het evangelie, niet om de consequenties van het evangelie. Een gehoorzaam leven, het houden aan de wet van God kan alleen als gevolg van dankbaarheid en geloofsovergave. We willen te gemakkelijk anderen een wettische levensstijl opleggen: bijv. geen drank of drugs, wel zondagsheiliging, gepaste kleding, etc.

5. Het is een wonder wanneer ik, jij en die jongen in de bus van zondaar tot gelovige worden. Bid om dat wonder en vraag hoe je daarvoor gebruikt zou mogen worden.

Sterkte in je ontmoetingen!

Ds. J. J. Tigchelaar
Ds. J.J. Tigchelaar

  • Geboortedatum:
  • Kerkelijke gezindte:
    PKN (Hervormd)
  • Woon/standplaats:
    Putten
  • Status:
    Actief
  • Bijzonderheden:

    Emeritus predikant en adviseur predikantenopleiding Church of Central Africa