Ik zou graag willen weten of een onbekeerd mens mag bidden om bekering, in de vi...

Ds. J.D. Heikamp / Geen reacties

Vraag

Ik zou graag willen weten of een onbekeerd mens mag bidden om bekering, in de visie van de Ger. Gem. in Ned. Dit kerkgenootschap richt zich immers sterk op de (passieve) uitverkiezing. Bidden om bekering is een (actieve) daad van de mens.

Antwoord

De achtergrond van jouw vraagstelling is natuurlijk het probleem wat te maken heeft met het aanbod van genade. Daar zijn al inktpotten vol over leeg geschreven, dus laten we dat verder maar rusten. Literatuur is er in grote overvloed en na kennismaking van al deze pennenvruchten zien we door de bomen het bos niet meer.

Voor zover ik meditaties, preken, enz. heb gelezen en beluisterd, gaat niemand ongewaarschuwd naar huis onder hun prediking. Kinderen en ouderen worden niet geleerd om maar niet te bidden om bekeerd te mogen worden. Want als ze niet uitverkoren zijn komen ze er toch niet. Dat is een karikatuur die ver buiten de waarheid ligt. Daarom wordt hun geleerd de knieën te buigen, op te gaan naar Gods huis, opdat het de Heere mocht behagen naar hen om te zien in gunst van Boven.
Ga maar eens biddend luisteren onder hun leraars. Jezelf met je kritiek thuislatend en aandachtig luisteren naar het Woord.

Dat zij alle werkheiligheid van de mens afsnijden is een Bijbelse zaak. Dat de bekering geen mensenwerk is, maar een Godsdaad in het leven van een verloren zondaar. Dan wordt de Heere verheerlijkt en Zijn deugden geprezen. Daar is niets mis mee, integendeel, daar gaat het om.

Hartelijk gegroet van één die blijft tobben met de spanning tussen het Drie-enig eenzijdig Godswerk en de verantwoordelijkheid van de mens.

Ds. J. D. Heikamp