Babyfluisteraar

Ds. H. Veldhuizen / Geen reacties

Vraag

Hoe moeten we denken over de zogenoemde babyfluisteraar? Is dit een duivelse geest of een gave van God? Het is toch wel erg typisch dat zelfs de meest nuchtere personen hiervan onder de indruk komen.

ADVERTORIAL

Geeft u Egyptische christenen een Pasen om nooit te vergeten?

In Egypte is het steeds lastiger om rond te komen. Voedselprijzen rijzen de pan uit. U kunt het verschil maken door een voedselpakket voor een gezin van Egyptische christenen te kopen, die wij uitdelen ter plaatse. Heel praktisch willen we hiermee handen en voeten geven aan de opdracht van God om de armen te voeden.

Doet u mee?

Geeft u Egyptische christenen een Pasen om nooit te vergeten?

Antwoord

Beste vriend of vriendin,

Je hebt een vraag gesteld over wat we moeten denken van een zogenaamde babyfluisteraar. Waarschijnlijk denk je aan de Schotse babyfluisteraar Derek Ogilvie die onlangs ook in Nederland kwam. Hij schreef verschillende boeken die ook in het Nederlands werden vertaald, was verschillende keren voor de Nederlandse TV, en ook op Internet is heel wat over hem te lezen. Er zijn ook andere babyfluisteraars, onder andere Tracy Hogg, maar ik houd het maar op Derek Ogilvie (DO).

Ik moet zeggen dat ik grote moeite heb met zo’n babyfluisteraar. Je vraagt of het een duivelse geest is of een gave van God. Dat vind ik wel een erg zwart-witte vraag. Er kunnen namelijk bijzondere gaven van God zijn die iemand heeft. Maar in het algemeen zeg ik: blijf er bij uit de buurt; al gauw worden namelijk grenzen overschreden. Ik denk dat dat ook bij DO het geval is. Hij zegt (soms) weet te hebben van vorige levens, wat doet denken aan reïncarnatie, en weet door zijn paranormale ‘gaven’, zonder voorinformatie, (soms, vaak) dingen van ouders die hij normaal gesproken niet kan weten. Dikwijls ‘deelt’ de baby hem dat (paranormaal dus) ‘mee’. De baby ‘vertelt’ hem ook waarom het zo vaak moet huilen, pijn heeft, angstig is, enz. DO geeft dat door aan de ouders, waarbij hij adviezen geeft wat de ouders eventueel moeten of zouden kunnen veranderen, bijvoorbeeld in hun relatie tot elkaar of tot het kind, of dat de (baby)kamer anders moet worden ingericht of het eetpatroon moeten worden gewijzigd, enz. Nog eens: er kunnen bepaalde gaven zijn, maar het beste is dat je er zover mogelijk bij uit de buurt blijft, omdat er vaak wordt uitgegaan van een ander Godsbeeld of mensbeeld dan de Bijbel ons voorhoudt.

Ik moet trouwens zeggen dat ik heel veel van wat ik van DO lees of zie ongeloofwaardig vind. Kan een baby ‘vertellen’ dat de ouders zo vaak ruzie maken, of te weinig aandacht aan hem of haar besteden, of...? noem maar op. Kan een baby zaken rationeel op een rijtje zetten en aanwijzen waar het in huis of bij de ouders aan schort? Ik denk dat een kinderpsycholoog, na een aantal gesprekken met de ouders en na de observatie van het kind, betere adviezen kan geven, die getuigen van een goed inzicht in de situatie van het kind en van de ouders. Ik denk daarbij aan de EO-TV-uitzendingen “Schatjes” die erg waardevol kunnen zijn voor ouders die een probleem hebben met hun kleine kinderen. En aan goede lectuur over het opgroeien van babies en kleine kinderen. Heel belangrijk voor een kind is een rustige evenwichtige sfeer in huis. Een kind (ook het heel kleine kind) is erg ontvankelijk voor de tijd en liefde die ouders aan hem of haar besteden, voor lieve woordjes, voor zijn of haar wangetje tegen de wang van moeder (vader) aan. Gebeurt de verzorging van het kind allemaal in haast (bijvoorbeeld als moeder een werkende moeder is; hoeft natuurlijk niet, maar het gevaar kan er zijn), of is er een onrustige sfeer in huis, of harde muziek of zijn er harde woorden of, of is meer aandacht voor de TV of voor internet dan voor het kind, dan groeien er dingen mis. Is er daarentegen liefde en aandacht voor het kind en groeit het in die sfeer op, dan zal dat ook zijn neerslag op het kind hebben.

Daarbij onderken ik natuurlijk niet de moeiten die ouders kunnen hebben als hun kind bijvoorbeeld een huilbaby is of gedrag vertoont waar de ouders moeilijk raad mee weten. De aangewezen weg is dan echter in eerste instantie het consultatiebureau, de huisarts of de kinderpsycholoog, en zeker geen babyfluisteraar.

Ik hoop dat ik duidelijk geweest ben en, als je je vraag stelde omdat je zelf met problemen met het grootbrengen van kleine kinderen hebt, dat ik je wat geholpen heb.

Ds. H. Veldhuizen

  • Geboortedatum:
  • Kerkelijke gezindte:
    PKN (Hervormd)
  • Woon/standplaats:
    Wapenveld
  • Status:
    Inactief
  • Bijzonderheden:
    Emeritus

Tags in dit artikel:

occult