(...) We weten allebei dat we samen verder willen, maar toch steken iedere keer ...

drs. E.J. (Els) van Dijk / Geen reacties

Vraag

Mijn vriend en ik houden heel veel van elkaar. We hebben ook al vier jaar verkering en zijn verloofd. Het duurt nog enige tijd voordat wij kunnen trouwen. We weten allebei dat we samen verder willen, maar toch steken iedere keer dezelfde problemen (op het gebied van communicatie) de kop op. We denken allebei dat dit in ons later huwelijksleven problemen gaat geven omdat het nu al voor zoveel strubbelingen zorgt. Nu zouden wij graag in therapie willen om elkaar goed te kunnen begrijpen. Is daar een therapie voor en waar moeten we zijn? Onze relatie is ons te waardevol om hem kapot te laten maken door onbegrip. We zijn allebei 20 jaar.

Antwoord

Beste...,

Wat waren jullie jong toen jullie verkering kregen! Pas 16 jaar. Dan is je leven nog volop in ontwikkeling en is je persoonlijkheid nog niet helemaal uitgekristalliseerd. Dat betekent dat je in de loop van die vier jaren dat jullie verkering hebben, jullie allebei nog aan het veranderen zijn, binnen dezelfde relatie. Dat kan lastig zijn en onbegrip opleveren.

Ik kan niet inschatten of relatietherapie voor jullie de beste oplossing is. Eerlijk gezegd vind ik het wel heel zwaar klinken. Volgens mij kom je een heel eind door eerst samen eens twee overzichtjes te maken: stel een lijst samen wat je allebei heel goed vindt gaan in jullie relatie en daarnaast een overzichtje waar jullie (of één van beiden) niet zo tevreden over zijn. Vervolgens ga je samen bedenken welke oplossingen er zijn en hoe jullie die tot uitvoering gaan brengen. Welke afspraken kunnen jullie maken en hoe ga je elkaar daaraan houden?

Als jullie zelf wel denken dat therapie nodig is, moet je een duidelijke en concrete hulpvraag weten te formuleren en moet ook door anderen erkend worden dat jullie op therapie aangewezen zijn omdat het anders jullie geestelijke/psychische gezondheid in de weg staat. Maar nogmaals, de vraag is of dit bij jullie aan de orde is. Met een goede dosis gezond verstand, en heel erg je best doen om zuiver te zijn in je communicatie, komt een mens ook een heel eind. In elk geval hoop ik dat dit voor jullie voldoende is.

’t Is niet zo’n best teken dat je in je verkeringstijd al na gaat denken over relatietherapie. Die tijd is vooral bedoeld om te genieten van elkaar en om elkaar steeds beter te leren kennen. Maak daar wat moois van!

Drs. Els J. van Dijk

Lees meer artikelen over:

verliefdheid