Twijfelen over volwassendoop

Ds. J.D. Heikamp / Geen reacties

Vraag

Ik heb een lange, ingewikkelde vraag. Ik hoop dat u er wijs uit wordt. Ik ben een jonge vrouw van bijna 22. Als baby ben ik niet gedoopt, toch ben ik vanaf mijn achtste met het geloof opgegroeid, wat ik als een groot voorrecht ervaar. In mijn tienerjaren heb ik catechesatie gevolgd maar ben daar afgegaan toen ik 17 jaar was, omdat ik toen een instelling had van “ik ben niet gedoopt dus kan ik geen belijdenis doen, dus heeft het geen zin om op belijdeniscatechesatie te gaan”. Een passieve instelling dus. Ik legde mijn verantwoordelijkheid naast me neer. Nu ik bijna 22 ben, ben ik serieuzer dan ooit aan het nadenken om de stap te zetten en heb de wens om me te laten dopen. Ik wil Hem in alles volgen, Hem zo graag liefhebben, met heel mijn hart. Ik kan de doop niet meer zo gemakkelijk naast me neerleggen als ik al die jaren gedaan heb. In de formulieren van de volwassendoop lees ik een aantal zaken, die mij doen twijfelen. Mag en kan ik mij wel laten dopen? Wordt dan verwacht dat ik aan het Heilig Avondmaal deelneem en een kind van God ben? Stel dat ik het goed meen, maar dat bij mij niets te vinden is? Het doopformulier is anders als het belijdenisformulier, hoewel ik ook daar vragen bij heb. Ik geloof dat de Bijbel Gods eigen Woord is en dat de formulieren er later door gewone mensen met goede bedoelingen bijgevoegd zijn. Maar die zijn mijn inziens niet door de Heilige Geest ingegeven. Hoeveel waarde moet ik eraan hechten, beter gezegd: hoe moet ik het zien? Dan heb ik nog een vraag: vroeger was ik verdrietig en heb me dikwijls eenzaam en buitengesloten gevoeld omdat ik niet gedoopt was, maar tegenwoordig ben ik er blij om en ervaar ik het als een zegen van God. Ik maak nu immers een heel bewuste keuze, en dat heeft God gedaan, daar ben ik van overtuigd! Ik vind nergens in de Bijbel teksten die letterlijk naar de kinderdoop wijzen en al helemaal niet naar belijdenis. Ik vind daar niets over. Ik begin meer en meer te geloven dat de volwassen doop meer geoorloofd is. Ik voel me dan ook een beetje huichelachtig als ik me in een (Ned. Herv. Kerk, Ger. Bond) zou laten dopen, een kerk die met de kinderdoop instemt. Dat vind ik niet eerlijk tegenover de kerk. Toch wil ik graag Gods wil en weg volgen en misschien zet ik me hierdoor juist wel op tegen God om het als excuus te gebruiken dat ik me niet laat dopen... Helaas ben ik niet kerkelijk 'gebonden' in de zin van kerkelijk lid (dat kan ook niet natuurlijk) of meelevend lid. Ik kerk alleen, soms met familie, in die kerk en heb verder geen contacten. Ik vind het moeilijk om zomaar op een dominee af te stappen o.i.d. Weet u antwoord, of heeft u tips/adviezen die me verder zouden kunnen helpen?

Antwoord

Je stelt inderdaad veel aan de orde in je schrijven. Je schrijft aan het eind het moeilijk te vinden om naar een dominee te gaan, maar toch lijkt me dat het beste om in een persoonlijk gesprek of enkele gesprekken met hem van gedachte te wisselen. Nu de winterdrukte voorbij is ben je vast welkom in de pastorie. Het is alles bij elkaar, wat je schrijft, een beetje een hutspot. En met dit mooie en zachte weer, in april, valt dat een beetje zwaar op de maag. Ik vind het wel lekker. Maar goed één van onze kinderen eet in de zomer altijd boerenkool. Het lijkt er op dat ik je schrijven niet erg serieus neem, maar dan vergist je in de bedoeling van mijn antwoord.

Je wilt je laten dopen en wel op grond van het formulier om de volwassen doop te bedienen. Daar staat inderdaad in dat je dan door en tot God bekeerd moet zijn om je te laten dopen. Of anders gezegd: je moet in een weg van wedergeboorte, geloof en bekering het eigendom zijn van de Heere Jezus Christus. Wanneer dat je hartelijke wens zou zijn, en wie ben ik om daaraan te twijfelen, ben ik een beetje geschrokken dat je kritiek hebt op het doen van belijdenis zoals dat in de reformatorische kerken wordt gedaan. En daarbij komt dat je zelfs twijfelt aan de bijbelse gegevens over de kinderdoop. Ik raad je aan om in deze de vragen en antwoorden uit de Heidelbergse Catechismus te bestuderen. Dat betekent het opzoeken en bestuderen van de tekst die onder het antwoord staan opgetekend. Want daar spreekt Gods Woord en Dat heeft het eerste en laatste woord.

Je vraagt aan het eind om een tip of advies om je te helpen.In de meeste gemeenten is het winterwerk afgelopen en zijn de catechisaties gestopt. Vele jongeren en ouderen hebben de afgelopen weken belijdenis des geloofs afgelegd voor God en de gemeente. Zelf hopen we met hemelvaartsdag een dienst te leiden. Daar waren er ook bij die als volwassen werden gedoopt. Dat zijn bijzondere momenten in het midden van de gemeente. Wanneer dat recht geschiedt is dat om jaloers op te worden. Ga, bij leven en welzijn, het nieuwe seizoen gewoon naar de (belijdenis)catechisatie waar alle gelegenheid wordt geboden om je in deze weg te leiden vanuit Gods Woord.

Wees in alles Gode bevolen, ds. J. D. Heikamp

Tags in dit artikel:

volwassendoop