Een sterfgeval
J. Krijgsman | 1 reactie | 22-07-2009| 10:32
Het zal je maar gebeuren dat je via een mail te horen krijgt dat je gaat sterven. Al was er toen nog geen mail, toch krijgt Aäron, de hogepriester, te horen dat hij gaat sterven. Het zal je maar gezegd worden. Is het niet om te schrikken? Nee, de dood is geen spelletje en neemt geen vakantie. Daarmee valt niet te spotten. Daarom moeten we maar nooit zeggen: hij of zij is uitgestapt. Of hij of zij is de pijp uitgegaan. Nee, sterven betekent nog altijd voor God verschijnen en verantwoording afleggen. Wat ze tegenwoordig ook van sterven zeggen, vergeet dit niet. Het is juist een vaag teken dat tegenwoordig zo luchthartig over de dood wordt gedaan. Alsof je een jas uitdoet…
Numeri 20:22-29:
22 Toen reisden zij van Kades; en de kinderen Israëls kwamen, de ganse vergadering, aan den berg Hor.
23 De HEERE nu sprak tot Mozes en tot Aäron aan den berg Hor, aan de pale van het land van Edom, zeggende:
24 Aäron zal tot zijn volken verzameld worden; want hij zal niet komen in het land hetwelk Ik den kinderen Israëls gegeven heb, omdat gijlieden Mijn mond wederspannig geweest zijt bij de wateren van Meríba.
25 Neem Aäron en Eleázar, zijn zoon, en doe hen opklimmen tot den berg Hor.
26 En trek Aäron zijn klederen uit en trek ze Eleázar, zijn zoon, aan; want Aäron zal verzameld worden en daar sterven.
27 Mozes nu deed gelijk als de HEERE geboden had; want zij klommen tot op den berg Hor, voor de ogen der ganse vergadering.
28 En Mozes trok Aäron zijn klederen uit en hij trok ze zijn zoon Eleázar aan; en Aäron stierf aldaar, op de hoogte diens bergs. Toen kwam Mozes en Eleázar van dien berg af.
29 Toen de ganse vergadering zag dat Aäron overleden was, zo beweenden zij Aäron dertig dagen, het ganse huis Israëls.
123 jaar
Aäron, de hogepriester is 123 jaar oud. Een hele leeftijd. Als we 80 jaar worden zijn we volgens de Bijbel zeer sterk (Psalm 90:10). Dus zeker als we 123 jaar worden!
Aäron weet waarom hij moet sterven en waarom hij het beloofde land niet in mag. Het is vanwege zijn ongehoorzaamheid. In plaats van tot een steenrots te spreken zodat er water uit zou komen, hadden Mozes en Aäron erop geslagen (Numeri 20: 2-13).
Misschien vraag je: zo’n klein vergrijp en dan zo’n zware straf? Is dat een God van Liefde? Voordat je verder gaat met je commentaar moet je niet vergeten dat Aäron een voorganger was. En zonden van voorgangers rekent God dubbel. Wat een waarschuwing voor voorgangers.
Uit deze geschiedenis leren we verder dat de dood een gevolg is van onze zonden. Nee, de dood is geen natuurlijk verloop. Het is het loon op de zonde (Romeinen 6:23).
Er valt nog iets op. Aäron werd 123 jaar. Zijn leeftijd is samengesteld uit de getallen 1,2 en 3. De cijfers in de Bijbel geven vaak symbolisch iets aan. Ook hier. Het gatal 1 is in de Bijbel een teken van uniek – zijn, de eersteling. Aäron is de eerste hogepriester van Israël en daarmee schrijft hij geschiedenis en is daarin uniek. Hij wijst daarmee naar de geheel enige unieke Hogepriester, de Heere Jezus. Het getal 2 is in de Bijbel het getal van bevestiging en onderscheiding. Aäron is door de Heere onderscheiden en bevestigd tot hogepriester. De Heere Jezus is door Zijn Vader gezalfd, bevestigd, en onderscheiden tot éeuwige Hogepriester. Het getal 3 wijst op de Drie-eenheid van God. Het is een heilig, goddelijk getal. Aäron straalde iets heiligs uit door zijn hogepriesterlijk gewaad en ambt. De Heere Jezus straalde volmaakte heiligheid uit.
Ambtsjubileum
Aäron is nu veertig jaar in dienst. Veertig is in de Bijbel vaak een afsluitende periode. Ook hier is dat zo. Al is Aäron dan veertig jaar in dienst, zijn ambtsjubileum zal hij niet meemaken. Hij zal sterven op de berg Hor met het beloofde land in zicht. Voor de ogen van heel Israël beklimt hij de berg Hor. Hij is niet alleen. Zijn broer Mozes en zijn zoon Eleázar zijn bij hem. Met z’n drieën gaan ze de berg op, ze weten dat ze met z’n tweeën terugkomen. De Israëlieten onder aan de berg kunnen Aäron, de ambtsjubilaris, goed volgen. Hij is duidelijk te zien aan zijn hogepriesterlijke kleding. Het is een lang hemelsblauw kleed met een prachtig in vier kleuren met goud doorweven korter bovenkleed.
Ontkleden
Boven op de berg gaat het gebeuren. Daar moet Mozes het prachtige ambtsgewaad van Aäron uittrekken. Mozes gehoorzaamt en even later staat Aäron daar zonder ambtsgewaad en dus hogepriester af. Aäron zal en kan niet sterven als hogepriester, maar als ambteloos burger.
In de criminele wereld vindt er wel eens een afrekening plaats. Iemand wordt dan uit de weg geruimd. Dit is een zwak voorbeeld van wat er hier met Aäron gebeurt. God rekent met Aäron af. Hij moet sterven vanwege zijn zonden en dat mag zelfs niet gebeuren in zijn ambtskleding.
Wat een les voor voorgangers. Ze kunnen niet sterven als voorganger. Voorganger zijn is wel een zegen, maar je kunt er de hemel niet mee verdienen. Met andere woorden: met het zwarte pak, de toga of het priestergewaad kunnen ze de hemel niet verdienen. Die moeten worden uitgetrokken.
Dit betekent ook dat we met ons hele godsdienstig bezig-zijn de hemel niet kunnen verdienen. Al onze rechten hebben we verspeeld door onze ongehoorzaamheid. Vanuit onszelf verzetten we ons tegen het Allerhoogste gezag. Dat is nu zonde. Wat dat betreft hoeven we ‘Aäron’ niet ver weg te zoeken.
Geloof
Aäron had als hogepriester duizenden offers gebracht voor allerlei zondige mensen. Die offers op zich namen zijn eigen zonden niet weg. Aäron had net als iedereen het geloof nodig in het kruisoffer van de Heere Jezus. In dat geloof deed Aäron zijn werk als hogepriester. Hij moest steeds de offers herhalen. Het kruisoffer van de Heere Jezus is eenmalig en volkomen. Wat een zegen als je er achter bent gebracht dat er buiten Zijn kruisoffer geen redding is. Wat een wonder als dat offer in je leven steeds diepere betekenis krijgt. Door het geloof werp je dan het anker van je hoop steeds dieper in de vaste grond van Zijn kruisoffer.
Een kritiek moment
Soms zeggen we als er iemand ernstig ziek is: het is erop of eronder. Het is een zeer kritisch moment. We kennen allemaal wel kritische momenten in ons leven. Zo’n kritisch moment heeft het volk Israël ook als Aäron zonder ambtsgewaad staat. Op dat moment is er geen hogepriester in Israël. Bovendien: de Heere gaf geen nieuwe hogepriester omdat Mozes, Aäron of Israël dat verdiend hadden. Integendeel! Zoals altijd zorgt de Heere ook op dit kritische moment voor een oplossing.
Het is niet meer dan een moment geweest dat Israël zonder hogepriester was. Eleázar, de zoon van Aäron, krijgt gelijk de hogepriesterlijke kleren aan van Aäron. Israël heeft weer een hogepriester. Hier geldt ten volle: zo vader, zo zoon.
Israël kan geen moment zonder hogepriester. Zonder tussenkomst van de hogepriester kan een vertoornd God niet met Zijn genade komen tot de Israëlieten.
Heb jij ervaren dat je geen moment zonder dé Hogepriester Jezus Christus kunt? Een ware christen ervaart dit steeds intensiever. Ze kunnen niet meer buiten Zijn verzoenend leven en sterven. Ze hebben ook een verlangen om heilig, dus zonder zonden, voor de Heere te leven. Met de huidige kopieermachines zie je bijna geen verschil meer tussen origineel en kopie. Zo vraagt een ware christen: Heere: kopieer door Uw Heilige Geest Uw heilig leven in mijn onheilige leven zodat er bijna geen verschil meer is tussen U en mij. Dat is hun begeerte. Door de opstandingskracht van Christus staan ze op uit de geestelijke dood. Geestelijk gezien hebben ze elke dag te maken met een ‘sterfgeval’ omdat ze steeds meer sterven aan hun zonden. Ze ervaren ook hartelijke vreugde in God door Christus en ernstige lust en liefde om naar Gods wil te leven.
Aäron sterft
Als Aäron ziet dat zijn zoon zijn taak heeft overgenomen, kan hij sterven. Het is als met die vader op z’n sterfbed. Hij wacht op zijn kinderen uit Canada. Die wil hij nog één keer zien. Dan kan hij sterven. Aäron is gerust. Er is weer een Hogepriester om te offeren en om te bidden. Er is weer iemand die verwijst naar de komende grote Hogepriester Jezus Christus, Die Zijn bloed, Zijn leven zal geven ook voor Aäron. In Zijn wijsheid zorgt God Zelf voor een opvolger. Dan maken de Israëlieten tenminste geen ruzie wie de nieuwe hogepriester moet worden. Aäron is nu in de hemel waar hij voor altijd dé Hogepriester Jezus mag zien. Nu zegt hij vol verwondering: Hij offerde Zichzelf voor mij opdat ik niet verloren zal gaan.
De laatste en enige Hogepriester
Israël ontving steeds weer een nieuwe hogepriester tot het moment dat de Heere Jezus werd geboren. Zijn hele leven is hogepriesterlijk geweest. Aan het eind van Zijn leven werden ook Zijn kleren uitgetrokken en… verdobbeld. Hij wilde naakt aan het kruis hangen. Zo heeft Hij het geestelijke kleed van Zijn gehoorzaamheid verdiend voor ‘geestelijk naakte’ zondaren. Met andere woorden: voor mensen die geestelijk gesproken nergens aanspraak op kunnen maken. Door Zijn Heilige Geest bekleedt Hij hen met ‘de klederen des heils en de mantel der gerechtigheid’ (Jesaja 61:10).
Zijn ‘paskamer’ staat nog open om ook jou deze geestelijke zegeningen te geven. Laat je dan geestelijk ontkleden en bekleden met Zijn zegeningen.
Wat een prachtige 'preek' en een pakkend einde met de brug die u legt van Aaron naar de Grote Hogepriester zelf, de Heere Jezus Christus, Hij die zich echt ontledigd heeft, opdat het ons wel mag gaan! Goede zondag vast.
B. Brouwer.