"Hebt u Jezus al gezien vandaag?"

SMS / 13 reacties

01-09-2011, 10:21

"Nou, nou dominee, dat klinkt wel erg evangelisch. Ik hou daar niet zo van. Dat neemt Jezus maar aan... Dat gaat zo maar niet. Al die Jezusmannetjes. Ze zullen er bedrogen mee uit komen, hoor. Er moet wel wat gebeuren met een mens. Eerst moet er ruimte gemaakt worden. Bekwaam makende genade, dominee.


Een mens dient eerst een klare, onderscheiden en geestelijke kennis van zijn zonden en ellenden te hebben. Hij moet eerst komen tot zichzelf, eer hij kan komen tot Christus. Dat zegt Van der Groe ook dominee. Ja, zo wordt er tegenwoordig niet meer gepreekt.

Nee, we kunnen onszelf niet bekeren. Of ik dat wel eens geprobeerd heb? Nou, iets wat je niet kunt, hoef je ook niet te proberen. Toch? Daar moet een mens vanaf blijven. Als hij niet uitverkoren is, het een verloren zaak. U weet toch dat de HEERE onwederstandelijk werkt? Daar moet een mens niet tussen komen. We moeten er maar veel om bidden. Dat wel ja. Maar verder... allemaal verstandsleer.
 
Christus is de meest verborgen Persoon en alleen te vinden voor een bedroefd, ellendig en verslagen zondaar. Mochten we dat maar eens beseffen. En als we eerst onze ellendestaat niet leren kennen door een weg van bevindelijke verootmoediging en vernedering, dan kan er van genade geen sprake zijn. Dat weet u toch wel, dominee? Het Woord zal het moeten doen. Nee, daar moeten we niet teveel zelf mee aan de slag. Dan zou een mens nog gaan denken dat hij wat is. Er kan nog geen nagelschraapsel van ons bij.
 
Nog een kopje koffie, dominee? Zonder suiker toch, hé."
 
"En hun ogen opheffende, zagen zij niemand, dan Jezus alleen." Heb jij Jezus al gezien vandaag? Hij is hier om jouw ziel te behouden. Christus deed afstand van de hemel en de troon in ruil voor een beestenstal en de gestalte van een slaaf. Hij wilde liever onheus behandeld worden met ons, dan de genietingen van de hemel te ervaren. Hij zei tegen Zijn Vader: "Zonder dit volk kan ik niet bij U in de hemel zijn. Waar zij heen gaan, zal Ik heen gaan. Ik zal hen nooit begeven en verlaten. Ik heb ze gekocht en betaald met Mijn bloed."
 
Stenig deze Jezus dan niet door de zonde van het ongeloof. Laat jou door Hem naar het hemelse Kanaän brengen. Hij biedt Zich aan en strekt Zijn handen naar je uit. Onvoorwaardelijk! Twijfel aan jezelf, maar niet aan Christus. En dan zal God het doen, omwille van Zijn Zoon.

SMS op 01-09-2011, 10:21
13 reacties
10249
01-09-2011 / 11:53
De boodschap is duidelijk, maar toch vraag ik me af of je met zo'n stuk niet alleen maar reacties uitlokt, volgens mij haal je alleen maar verkeerde gevoelens naar boven. Als het op een iets andere manier was geschreven, was de boodschap voor wie het écht bedoeld is waarschijnlijk beter blijven hangen.
1a2b3c
01-09-2011 / 13:02
Ik betwijfel of de boodschap beter blijft hangen als het op een andere manier geschreven wordt, dat is immers al zo vaak gebeurd.
Niet dat ik er vanuit ga dat het zo wel lukt maar een ander geluid vangt de aandacht meestal wel weer even.
Leer en leven horen bij elkaar en we hebben een artikel over de levenspraktijk gehad, dus nu dan over de bijbehorende leer.
QuadCoreInside
01-09-2011 / 13:16
Je valt in herhaling..
Alpha
01-09-2011 / 13:56
@1a2b3c: Het geluid geniet jouw voorkeur boven de goede geur..?
1a2b3c
01-09-2011 / 14:25
Het gaat er maar om wat je doel is, als je iemand wakker wilt maken en hij wordt niet wakker van gewoon normaal roepen moet je een keer schreeuwen, en dat is niet leuk.
Als dat het doel is dan hoop ik dat de doelgroep echt wakker wordt zodat er alsnog een goede geur kan komen. (en als dat niet het doel was, dan hoop ik dat het die uitwerking heeft)
Denk maar niet dat ik zulke stukjes zo leuk vind, alles behalve!
Roeltje
01-09-2011 / 16:07
"Want ook de Zoon des mensen is niet gekomen om gediend te worden, maar om te dienen, en Zijn ziel te geven als losprijs voor velen"
MaKro
01-09-2011 / 18:04
Ik denk dat dit soort columns best door de beugel van de Bijbel kunnen!!
Jezus ging ook niet heel terughoudend om met de dwaalleren in Zijn tijd (Farizeeën).
En ik weet wet: Hij had volledig recht van spreken omdat Hij geheel van zonden vrij was, en wij natuurlijk niet. Toch denk ik dat wij best mogen wijzen op deze dwaalleer die nog volop heerst binnen de (sommige) reformatorische kerken. Het maakt mensen kapot én het is een lastering van Gods opzoekende zondaarsliefde!!
Justinus
01-09-2011 / 22:44
@MaKro: wat bedoel je met "op deze dwaalleer die nog volop heerst binnen de (sommige) reformatorische kerken"?
Morris
02-09-2011 / 12:29
Doet me op de een of andere manier denken aan een verhaal, dat ik hoorde over een dominee die op huisbezoek was bij een oude weduwe. Bij het obligate kopje-koffie-met-een-speculaasje zei de vrouw met een licht dramatische stem: "Ach dominee, ik ben een groot zondaar." De dominee antwoorde: "Ja, dat heb ik gehoord." Waarop de vrouw furieus overeind schoot en riep: "Wie heeft u dat gezegd?!"

Porté van dit verhaal, net als van het bovenstaande, is dat we zo goed zijn in het debiteren van goed klinkende waarheden - totdat het persoonlijk wordt. En Jezus zien? Dat is wel héél persoonlijk en ontdekkend.
Justinus
03-09-2011 / 00:59
@Morris: ik ken 'het verhaal' ook... 'k Ben het roerend eens met je slot-opmerking!
APID2007
08-09-2011 / 21:02
Er is maar één uitverkoren volk des Heere en dat is Zijn oogappel Israël!
Zijn eeuwigdurend verbond is tot in eeuwigheid met hen gesteld en Hij zal hen weder doen keren en herstellen.

De mensen die tot bekering mogen komen, komen dat uit de kracht van de Heilige Geest die openbaren zal waar men fout is. Het besef van zonden is uit Hem en uit Hem alleen, geen mens kan dat zelf ontdekken dan door Zijn Geest en het Woord Gods aan te horen. Dan is het aan de mens om te bekeren van zonden en belijden dat Hij, de Heere Jezus, voor hen heeft geleden en is gestorven aan het Kruis te Golgotha.

De geroepenen zullen apart gezet worden door Zijn genade en niet vanwege eigen werken. De bekering is echter aan een ieder die het hoort om te doen en zal elke dag wederom tot Hem moeten gaan om te belijden dat alleen door Christus en Zijn Woord tot heerlijkheid mogen komen in genade Gods...

Héél persoonlijk is het om de Heere Jezus te mogen ontdekken en aanschouwen.
Hij wil een persoonlijke relatie met een ieder en elke dag mag men opnieuw tot Hem komen om vergeving te vragen voor de zaken die niet in Hem zijn.

Te evangelisch is niet goed, men moet niet uit eigen kracht werken maar zich laten leiden door de Heilige Geest en indien men belijden zal dat Jezus Christus de Zoon Gods is en Hem in zijn leven wil hebben als Herder, dan zal Hij je aanhoren en dan is het een dagelijkse wandel in geloof in Hem..

Niet uit onszelf, maar uit de Geest Gods...
Dan kan men een kind Gods genoemd worden en moet men elke dag naar Christus in gebed en belijden en danken dat Hij de Messias is.

Dit stukje hierboven is wel mooi geschreven en denk dat het best wel eens goed zal zijn om een 'gesprek' te voeren met mensen die tot Hem mochten komen. Zaaien mogen
APID2007
08-09-2011 / 21:03
Zaaien mogen we in Zijn genade en oogsten is in Zijn hand...

ter aanvulling op het verhaal en mijn vorige posting vergat ik de bovenstaande zin...
1a2b3c
09-09-2011 / 09:17
@APID2007: Het besef van zonden is uit Hem en uit Hem alleen, geen mens kan dat zelf ontdekken dan door Zijn Geest en het Woord Gods aan te horen.

Dat is wel erg kort door de bocht, we hebben allemaal een geweten.
Lees Rom 1 en 2 eens ... 2:15 Ze bewijzen door hun daden dat wat de wet eist in hun hart geschreven staat; en hun geweten bevestigt dit, omdat ze zichzelf met hun gedachten beschuldigen of vrijpleiten.

Lees ook deze columns

"Wat is deze!?!", om het maar in het goed Neder-Arabisch te zeggen. Twee moeilijk te rijmen berichten uit het favoriete vakantieland van Gretta Duisenberg binnen evenzoveel dagen. 'De EU geeft Palesti...
1 reactie
23-08-2011
Dank U dat ik lid ben van een rechtzinnige kerk, waar de Bijbel in overeenstemming is met de leer. Ik ga zondags tweemaal naar de kerk en als het mogelijk is, doordeweeks nog een derde keer. Ik lees i...
55 reacties
23-08-2011
Ook tot vervelens toe vakantie aan het vieren in je eigen prachtland met dito weer op de Playa del Balkona of Cote d'Achtertuin? En driftig op zoek naar verantwoord entertainment? De komende 3 dagen k...
15 reacties
19-07-2011
website-ontwikkeling door webdevelopment by Accendis
design website door design website by Mooimerk
hosting website door hosting website by STH Automatisering