Boerenprotest en vijfde gebod

Ds. J.D. Heikamp / Geen reacties

Vraag

Wat heeft het boerenprotest te maken met het vijfde gebod?

Antwoord

Wat heeft boerenprotest met het vijfde gebod te maken? Het gaat om de verhouding van kinderen tot hun ouders en omgekeerd. De Heidelbergse catechismus spreekt ook over het gezag van allen die over ons gesteld zijn. Misschien denkt u aan de overheid die onze gezagdrager en handhaver is.

De overheid is dienaresse Gods en die hebben we die normaal te gehoorzamen. Tenzij de overheid ons zaken oplegt die in strijd zijn met Gods Woord. Ik denk bijvoorbeeld aan vaccinatiedwang en zo.

Wat heeft dat met boerenprotest te maken? Met absurde maatregelen die de overheid neemt en gezonde bedrijven stuk maakt, overschrijdt de overheid haar grens. Die grens werd ook door boerenprotest deelnemers overschreden met wegblokkades, brandstichting en het aanvallen van politie en hulpverleners. Belangrijk is het biddend bezig zijn en de uitkomst aan de Heere over te laten. De natuur loopt de Heere niet uit de hand. Dat is onze troost. Dan behoren wij biddende rentmeesters te zijn over het werk onzer handen. Luther zei: hoe drukker ik vandaag ben, hoe langer mijn gebed. Laten we zo onze arbeid mogen verrichten in land- en tuinbouw en de andere sectoren.

Hartelijk gegroet van een boer, gesteld over de koeien van Basan.

Ds. J. D. Heikamp