Mannelijke verschijning van de Heere

Kand. G.A. van Ginkel / Geen reacties

Vraag

Een vraag over verschijning van de Engel des HEEREN aan Manoach en andere verschijningen. Als de Heere verschijnt als Engel of als Persoon, net als bijvoorbeeld bij Abraham, dan is dit altijd een manspersoon. Nu is God een Geest en niet mannelijk of vrouwelijk. Waarom dan wel een verschijning als man? Zomaar een vraag die in mij op kwam n.a.v. een preek over de verschijning aan Manoach.

Antwoord

Mooie vraag. Het is duidelijk wat je bedoelt. God is een Geest, toch spreekt Hij over Zichzelf in mannelijke vorm: Hij! Hij openbaart Zich in de Zoon. Niet in de dochter... Ook weer mannelijk dus. Ondertussen wordt de Heilige Geest in theologische verhandelingen bestempeld als “het vrouwelijke in God”. Hoe we daar verder over denken, laat ik even in het midden.

Laten we allereerst vaststellen dat het goed is om te laten staan wat er staat. En niet op eigen houtje te gaan veranderen. Zoals ik een voorganger hoorde zeggen aan het einde van de eredienst: “Haar zegen zij met u.” Ik voelde mij zonder Zijn zegen vertrekken... Ook onder voorgangers blijkt er sprake te zijn van een feministisch denken en spreken. Het is beslist verwerpelijk om dat te verkondigen als woord van God.

Als het God behaagt Zich zo te openbaren zoals Hij Zich openbaart, dan ligt daar het antwoord op je vraag. “Heilig zijn o God Uw wegen!”

Kand. G. A. van Ginkel