Bidden en bijbellezen lukken niet

Kand. G.A. van Ginkel / Geen reacties

Vraag

De laatste tijd ben ik veel bezig met persoonlijk geloof en hoe ik daar nu aan kan komen. Ik vind dit zo’n lastig iets en ik kom er helemaal niet uit. Ik merk elke keer dat ik weer dingen fout doe en zondig, maar als ik vergeving probeer te vragen tijdens mijn gebed, dan lukt dat gewoon niet. Ik bid wel, maar mijn gedachten zwerven overal heen, behalve naar wat ik wil bidden. Ik voel er ook totaal niets bij als ik bid en nu weet ik wel dat geloof niet alleen draait om het gevoel, maar het lijkt wel alsof mijn gebed niet verder komt dan mijn gedachten of dan het plafond.

Met Bijbellezen gaat dit echt precies hetzelfde. Eerder vond ik Bijbellezen niet zo heel moeilijk, maar tegenwoordig vind ik het steeds lastiger. Ik lees wel in de Bijbel, maar het zegt me niet zo veel en ik vind het heel lastig om te ontdekken wat het mij nu zegt.

Het voelt ook alsof ik mijzelf hierbij erg in de weg zit. Ik ben nu 18 jaar en een echte denker en ik merk dat dit het voor mij erg lastig maakt om ‘gewoon’ te geloven. Ik stel ook steeds meer vragen bij het geloof en bij de Bijbel. Ergens geloof ik echt wel dat de Bijbel waar is, maar ik ben bang dat ik het op een gegeven moment opgeef en ook steeds minder ga Bijbellezen en bidden, wat ik nu nog wel doe.

Misschien focus ik veel teveel op mezelf en wat ik doe, maar ik vind het zo lastig om het allemaal over te geven aan God. God lijkt voor mij zo ver weg en ik lijk zo ver van God weg. Dit is misschien geen specifieke vraag, maar ik vind dit erg moeilijk en zou graag wat helderheid krijgen.

Een 18-jarig meisje.

Antwoord

Dank voor je eerlijke verhaal. Hoewel erg persoonlijk, zullen velen -jongeren en ouderen- zich in jouw gevoelens en worstelingen herkennen. Als je zo openhartig spreekt met leeftijdgenoten, dan moet je dat ook zelf wel eens ervaren: er is herkenning. Maar daarmee is je probleem niet opgelost...

Je hebt kennelijk hulp nodig om te komen tot een oprecht verlangen naar God en een oprecht geloofsleven. Wie kan je dan beter helpen dan de Heilige Geest?! De Geest werkt met het Woord. Dat Woord probeer je te lezen, maar het lukt niet echt... Wat nu? “Schenk mij genadevol de hulp van Uw Geest!” Door de Geest krijg ik er zin in...en zicht in.

Je probeert te bidden. Maar ook dat komt nauwelijks ‘van de grond’... Hoe komt je gebed tot God? Ook hier geldt: Door de Geest! Je hebt hulp nodig. Van God! “Heere, leer mij bidden!” God ontdekt je aan je lauwheid en onmacht, niet om je mismoedig te maken, maar om je te brengen tot het inzicht: verlangen naar God en oprecht geloof... het is alles Gods gave! God ontdekt je ook om je te bevragen op je intenties: waarom wil je zo graag dat het anders zal zijn in je leven?...

Het zou goed zijn om eens over je vragen en gevoelens te spreken met iemand (een ambtsdrager; dominee?) die je vertrouwen kunt geven. In ieder geval is het goed om, ook als je er niets bij voelt, je vragen, twijfels en angsten toch te verwoorden voor God in het persoonlijk gebed. En laat je dan niets wijs maken door het akelige stemmetje van binnen, dat het toch allemaal niets helpt. Deze ellendige riep en de HEERE hoorde!

Kand. G. van Ginkel