Jona zou slechts een verhaaltje zijn

Ds. H. van der Ham / Geen reacties

Vraag

Ik heb een dominee die beweert dat Jona slechts een verhaaltje is. Ik ben er van overtuigd dat het echt is gebeurd. Er bestaat volgens hem geen vis waar men drie dagen lang in kan blijven leven. Volgens mij is God machtig genoeg om als het nodig is een vis te scheppen waarin dit wel kan. Wat moet ik nu doen? Kan ik bij die dominee in de kerk blijven?

Antwoord

Beste vraagsteller,

Het is het beste de zaak met je dominee te bespreken – nadrukkelijk uitleggen dat je dit niet kunt aanvaarden als je gaat zeggen: dit kan niet echt gebeurd zijn, en dat niet, en dat niet... Denk bijvoorbeeld aan de opstanding van de Heere Jezus Christus. Hij leeft! En Hij leeft met Zijn kerk mee.

Als je met je dominee... dan merk je wel of hij aanvoelt dat je er heel grote problemen mee hebt (met de manier waarop hij over Jona spreekt). Het is goed en nodig voor je dominee te bidden – vragen dat de Heere zijn ogen opent en zijn verstand verlicht. Dan hoef je niet weg te gaan.

Hartelijke groet,
Ds. H. van der Ham

Lees meer artikelen over:

Jona