Geen kinderen willen

Redactie Refoweb / 16 reacties

Vraag

Na een relatie van ruim vijf jaar zijn mijn man en ik sinds een klein halfjaartje getrouwd. We zijn gelukkig en blij! Maar we zitten met een probleem... wij hebben geen kinderwens. Dat hebben we vanaf het begin al naar elkaar uitgesproken en komt echt vanuit ons beiden. Het is een lastige kwestie want het geloof is wel heel belangrijk voor ons. Het maakt het voor ons heel verdrietig dat we echt geen kinderen willen. Maar tegelijkertijd is God toch degene die beslist of we wel of geen kinderen krijgen? We houden veel van de kinderen van onze vrienden en familie maar we zien onszelf echt niet als geschikte ouders. We bidden veel! Maar wat is wijsheid?

Antwoord

16 reacties
Schaakpion
Stel jezelf de vraag in hoeverre je eigen gedachten en wensen nu leidend zijn, boven Gods Woord en het schitterende wat de Schepper mogelijk heeft gemaakt. Bestudeer bijvoorbeeld de achtergrond, boodschap en zegen van Ps. 128.
Rembrand
Wat mooi dat jullie open en eerlijk zijn naar elkaar. Misschien zijn jullie jong genoeg om een definitieve beslissing uit te stellen.
Kinderen zijn te kwetsbaar om tegen wil en dank geboren te worden.
Tonny
Mogelijk heeft God een ander pad voor jullie in gedachten, bijvoorbeeld de deeltijd-pleegzorg. Breng het in gebed.
drj
Je hoeft geen kinderwens te hebben om kinderen te krijgen, zoals veel mensen al ondervonden hebben. Onze voorvaderen hadden vermoedelijk ook geen kinderwens, maar de kinderen kwamen min of meer vanzelf. Kinderen zijn soms lastig, vooral omdat je huiswerk met ze moet maken overigens, maar kinderen zijn de ook een zichtbaar teken van de liefde van hun ouders en veelmeer van de liefde van God. Kinderen van de toekomst dragen de normen en waarden verder, die jullie ertoe hebben gebracht deze vraag op refoweb te stellen.

Sommige mensen krijgen geen kinderen, hoewel ze er verschrikkelijk naar verlangen en leven een waardevol leven op de plaats die God hun in de maatschappij heeft gegeven. Andere mensen worden al zwanger als ze naar elkaar kijken uit twee hoeken van de kamer en dan kan het soms wel eens zwaar worden. Maar kinderen zijn uiteindelijk een zegen en het is een voorrecht ze te mogen begeleiden op hun weg volwassen en waardevolle mensen te worden. Als je deze waardevolle bijdrage aan de maatschappij van Gods koninkrijk mag geven, is dat een voorrecht dat je moeilijk kunt laten liggen.

Bovendien betekent het krijgen van kinderen niet, dat je leven voorbij is. Ze zijn al snel 7 en dan zitten ze meestal liever bij hun vriendjes, dan bij hun ouders. Nou ja, als het huiswerk niet bestond, had ik ook graag 10 kinderen. Nu is het bij de helft gebleven. Zonder kinderwens en zonder kinderplanning overigens, hebben ze zich aangediend. Precies zoals Gods plan blijkbaar was. Het tweede wat mijn man en ik tegen elkaar gezegd hebben nadat we elkaar zijn tegengekomen is overigens, dat we geen kinderen wilden. De mens wikt, God beschikt.
Droppie
@drj mooi gezegt
En inderdaad kinder krijgen wij.
Wij beslissen dat niet.
Rembrand
Als hulpverlener ben ik te vaak in gezinnen geweest waarvan de ouders niet in staat waren om voldoende te zorgen voor het welzijn en de veiligheid van de kinderen. Ook in reformatorische gezinnen. Wanneer de ouders ervoor open staan is vanuit reformatorische kring wel veel steun en hulp beschikbaar. Dat is dan wel heel mooi. Alleen is er dan vaak al veel schade ontstaan.
Schaakpion
@Rembrand, 'niet in staat zijn om' is echt iets anders als "we zitten met een probleem... we hebben geen kinderwens". De reden die jij noemt is herkenbaar en treurig, alleen kan niet als argument gebruikt worden voor de situatie zoals in deze vraag wordt geschetst. Dan worden er zaken vermengd die niet te vermengen zijn.
Rembrand
In de laatste alinea zegt de vragensteller :
"we zien onszelf echt niet als geschikte ouders"
Wij als lezers weten niet wat daar onder zit.
Droppie
@rembrand de titel geen kinder willen dat klinkt zo echoistisch.

Dan zou ik liever zeg om een één of ander rede kunnen we geen kinderen krijgen of opvoeden
Samanthi
Jullie bidden veel en het is iets tussen God en jullie, tussen de regels door lees ik dat er iets is waardoor jullie zich ongeschikt vinden, dat weet de Heere ook en dat hebben jullie al tegen Hem verteld, nu mag je er rust in vinden, hoe het ook gaan zal.
Samanthi
@Droppie waarom is het egoïstisch? Als zij zich om één of andere reden zich niet geschikt weten is het juist verre van egoïstisch.
Droppie
Alleen aan je eigen denken.@ Samanthi
Iboi
Laat je door niemand manipuleren. Hrt lijkt me niet verstandig om een kind te krijgen als je daar mentaal niet klaar voor bent/wordt.
Samanthi
@Droppie, juist niet.
davinci
Wanneer je geen kinderen hebt kun je vooraf ook niet helemaal weten welk plezier er tegenover alle ongemak staat. Ik weet niet hoe oud jullie zijn, maar t maakt ook verschil of je 14 bent 28 of 45 bent. Er worden geen verplichte kinder-aantallen in de bijbel genoemd. Ook kun je je afvragen of de woorden, aan Adam en Eva gericht, ook aan jou gericht zijn.
Wanneer je in n bepaalde (lood-)zware kerk zou zitten, zou je daarnaast ook wiskundig tot de conclusie kunnen komen dat ook geestelijk gezien het risico te groot is (omdat er maar weinigen zouden zijn die een tijdloos geluk tegemoet kunnen zien).

Kinderen brengen naar mijn ervaring een hoop vreugde, gedoe en dynamiek, maar er zijn veel hulpmiddelen beschikbaar!
Gepeizen
De meeste mensen hebben een diep verlangen naar een kind en voor hen is kinderen proberen te krijgen vanzelfsprekend. Sommige mensen hebben dat verlangen niet, of willen het zelfs écht niet. Onder het écht niet willen zitten soms ook bepaalde redenen. Dat is niet iets om je maar overheen te moeten zetten omdat mensen in de omgeving met Bijbelteksten lopen te zwaaien.
Ik vond trouwens de 2Doc aflevering 'Spijtmoeders' erg indrukwekkend en integer gemaakt.
Je kunt op dit bericht reageren. Klik hier om in te loggen.