Gemeente en school zoeken na verhuizing

Redactie Refoweb / 2 reacties

Vraag

I.v.m. ander werk van mijn man willen we verhuizen naar een plaats centraal in Nederland, in de provincie Gelderland bijvoorbeeld. We zijn lid van een vrij behoudende PKN-gemeente. Een fijne kerkelijke gemeente en een positieve basisschool voor onze kinderen vinden we erg belangrijk. Omdat we verder nergens aan gebonden zijn, is het heel lastig om ons te oriënteren. Hoe pakken we dit het beste aan? Zijn er mensen die hier ervaring mee hebben en misschien tips hebben voor ons?

ADVERTORIAL

Geeft u Egyptische christenen een Pasen om nooit te vergeten?

In Egypte is het steeds lastiger om rond te komen. Voedselprijzen rijzen de pan uit. U kunt het verschil maken door een voedselpakket voor een gezin van Egyptische christenen te kopen, die wij uitdelen ter plaatse. Heel praktisch willen we hiermee handen en voeten geven aan de opdracht van God om de armen te voeden.

Doet u mee?

Geeft u Egyptische christenen een Pasen om nooit te vergeten?

Antwoord

Jullie noemen twee zaken die jullie erg belangrijk vinden: een fijne en behoudende Hervormde gemeente en een goede, positieve (christelijke?) basisschool voor de kinderen. In Midden-Nederland cq Gelderland is daarin keuze genoeg. De vraag is dus of er nog andere voorkeuren een rol spelen: stad of platteland, regio, woning met of zonder tuin, rijtjeshuis of vrijstaand, grote of kleine kerkelijke gemeente enz. Het financiële budget beperkt al vaak de woonomstandigheden, waardoor er minder te kiezen valt. Daarom is het goed dat eerst helder te krijgen. Vervolgens is het goed om via internet mee te luisteren (of achteraf) met de diverse behoudende hervormde gemeenten in de regio van jullie voorkeur. En als er een keuze is gemaakt, ga dan eens met die predikant praten over zijn prediking en zijn gemeente. Hij heeft vaak ook goed zicht op de scholen in zijn gemeente.

Redactie Refoweb

  • Kerkelijke gezindte:
    Divers
  • Woon/standplaats:
    Divers
  • Status:
    Actief
  • Bijzonderheden:

    Mailadres: vragen@refoweb.nl

2 reacties
Jess
Als je weet waar je man werk heeft, lijkt mij dat je bekijkt wat de reis afstand is tussen huis en werk. Wil jij de auto bij huis hebben of heeft hij hem nodig? Ook ivm de scholen van de kinderen is het handig als je niet te veel heen en weer hoeft te karren. Op gegeven moment gaat dat toch tegen staan. Hoe ver is de middelbare school van je woning vandaan? En hoe zijn de mogelijkheden aangaande OV, vind je dat belangrijk?

Ga eens kijken bij verkopingen van kerken. Luister naar de gesprekken, waar gaan die over? Daar kun je ook al veel van opsteken hoe de mensen met elkaar omgaan. Als je een kerkenraad opbelt zeggen die toch dat het bij hun in de gemeente echt fantastisch is met veel omzien naar elkaar.
vrouw78
Hoi,
Wij wonen in Gelderland en ik ken een aantal kerken en scholen. Maakt het uit waar in Gelderland? Het verschilt nog al of je in de Achterhoek woont of op de Veluwe. Als je informatie wilt, kun je me mailen. volledigeovergave@gmail.com

Groetjes een moeder