Heilsfeiten moeten beleven

Redactie Refoweb / 53 reacties

Vraag

Aan ds. Vergunst. Bij ons in de kerk (Ger. Gem.) hoor ik vaak dat je de heilsfeiten moet beleven: Het moet Kerst worden, je moet Goede Vrijdag beleven enz. Moet je dit echt op die volgorde beleven? Of is het dat je het steeds dieper gaat leren en meer gaat begrijpen? Ik hoor soms ook dat pas op Goede Vrijdag de 'afhandelingen' plaats hebben. Dus de schuld ligt daarvoor bedekt, maar dan word je 'door recht verlost' en mag je vervolgens 'Abba Vader' zeggen. Klopt dit? Vind het soms best ingewikkeld klinken.

Antwoord

53 reacties
Lecram
Sorry, het is 2 Kor. 9:8 ...
Lecram
O ja, nog even dit: de verleiding zelf is GEEN zonde. Die komt van buitenaf. Het TOEGEVEN aan de verleiding is de zonde. Als je dus verkeerde gedachten of behoeften op je af voelt komen, is dat geen zonde. De duivel probeert je te verleiden, maar de Geest geeft kracht ze te weerstaan.

Jakobus 4:7 Onderwerp u dan aan God. Bied weerstand aan de duivel en hij zal van u wegvluchten.
Efeziërs 6:11 Bekleed u met de hele wapenrusting van God, opdat u stand kunt houden tegen de listige verleidingen van de duivel.
Jaleco
Mooi om deze discussie te volgen.
@3parels - ik had ook zo'n last van te hard rijden. Voor de zekerheid rijd ik nu tussen de 100 en 110 op de snelweg, dan ben je minder snel geneigd 125 te rijden dan als je 120 rijdt :-).
Allemaal veel wijsheid toegewenst in deze geestelijke strijd!
ariehamelink
Lecram Jammer dat je zo reageert jij weet het hoor ik wens je ootmoed toe en nog eens ootmoed jij begrijpt en draait mn woorden allerlei kanten op er zelf helemaal niets van je citeert allerlei teksten maar je gaat niet inhouelijk in opw at ik je schreef over de heilsorde enz en je meent uit mn woorden te moeten stellen dat h ik het leven in dehemel bedoelde derwijl ik niets andersdeed dan de schrift aanhalen uit col waar staat dat ons leven met CHRISTUS verborgen is in GOD daar schijn je niet mee overweg te kunnen en dus stop ik nu want iemand die denkt dat hij het weet is nog niet dwaas geworden in eigen oog dat maakt hoogmoedige mensen en een geariveerd christendom ik ben klaar met dergelijke spoorboekjes geloof hg
Lecram
Met alle respect, Arie, maar als jij één lange zin maakt, zonder komma's en punten, is het erg lastig te begrijpen wat je schrijft. Zeker als je een heel verhaal opschrijft.

Wat ik wel begrijp uit je laatste reactie, is dat je precies denkt te weten wie ik ben en dat ik hoogmoedig ben. Zullen we dat oordeel maar aan God overlaten?
3parels
@Lecram

Bedankt voor je reactie. Ik denk dat we elkaar eigenlijk heel goed begrijpen. En ik weet ook zeker dat ik te weinig vanuit de Geest leef. Ik ga meestal de strijd zelf aan en verlies hem dan. Ik moet inderdaad bij verleiding gelijk de Geest vragen om hulp! BEDANKT! En het is inderdaad nodig elke dag Zijn Woord te lezen en dicht bij Hem te blijven door het gebed. Zelf vind ik het moeilijk om een goed moment te kiezen om Hem te zoeken. Zeker in drukke tijden met zieke kinderen waardoor je vaak gestoord wordt als je net je stille tijd neemt.
Hoe breng jij het leven vanuit de Geest in praktijk?
Je schreef in een andere reactie dat wij reformatorischen veel te gericht zijn op onze ellende. En ik denk wel dat je daar een punt hebt. Ik mis heel erg gerichtheid op de heiligmaking in onze kringen. De oproep tot bekering is er, maar hoe ziet het leven na genade er uit? Daar wordt bij ons weinig aandacht aan geschonken. Ik geloof ook dat het inderdaad voor velen een struikelblok is om tot bloei te komen. Blijvend kijken naar onze eigen tekortkomingen zullen we nooit tot zekerheid komen. Juist voor die tekortkomingen kwam Christus.
Ik probeer alleen duidelijk te maken, dat het leven van de heiligmaking niet alleen loven en prijzen is, maar dat er ook wel eens verdriet kan zijn over jezelf. Omdat je liefde hebt voor de Heere maar ziet dat je zo vaak tekort schiet.

Liefdevolle hartelijke groet van je zuster in de Heere!
vrouw78
3 parels en Lecram, ik herken me in jullie reacties.
Wat je schrijft 3parels, over bijvoorbeeld willen roddelen en weten dat het niet tot Gods eer is, maar je wilt het graag even doen. Ik wist eerder daar niet mee om te gaan. Totdat een broeder me leerde om dat direct bij de Heere te brengen.
Praktisch gezien: ik voel de neiging om te roddelen en zeg gelijk in mezelf tegen de Heere: Heere, ik wil roddelen, U wilt dat niet, ik leg het voor U neer.
Dank U wel voor Uw Geest. Ik vertrouw op U.

Ik geloof dat dit onderdeel is van de geestelijke wapenrusting.

Mijn gevoel gaat daar tegenin hoor, maar door het van de Heere te verwachten (direct op dat moment) merk ik dat de Heere rust geeft in m'n hart en gevoel.

De duivel zei soms: dat is een handig foefje, je wilt iets verkeerd doen, zegt even iets tegen God en hopla, je wilt het niet meer.

Eerst raakte ik in verwarring daardoor, later mocht ik leren wat Jezus deed als de duivel Hem verzocht: er staat geschreven...

Soms heb ik n gedachte: het gaat best goed met het leven met de Heere.
Hoogmoed. Opnieuw direct tegen de Heere zeggen.
Zo werd me duidelijk wat bid zonder ophouden is.
Zo ben ik vaak aan het bidden, praten tegen God. Want Hij zegt dat ik een nieuw mens ben en m'n oude mens wil ook nog wat zeggen, maar doordat direct bij Hem te brengen heb ik niet aan het einde van de dag dat ik verdrietig ben over alles wat ik verkeerd heb gedaan die dag.
Het is strijd, ja zo lang ik op aarde ben. Echter strijden in Zijn kracht.

3parels is dit wat je bedoelde met je vraag over leven door de Geest in de praktijk?

Hartelijks, een zuster
vrouw78
3parels,
ik las net je laatste reactie nog een keer. Je gaf zelf al aan van het direct bij de Heere brengen.
Mss is mijn reactie overbodig, sorry
3parels
@vrouw78

Dit is precies wat ik bedoel. Bedankt!
Lecram
@3parels, zuster in Jezus Christus, jij ook bedankt voor je fijne reactie. Ik waardeer het gesprek, het dwingt mij ook weer om in het Woord te duiken en te ontdekken wat God hierover zegt.

Daarbij moet ik zeggen dat ik, alhoewel ik 25 jaar geleden tot geloof ben gekomen, pas ongeveer een half jaar geleden heel veel nieuwe lessen heb geleerd vanuit Gods Woord. De voornaamste les die ik heb geleerd is dat wij als kerk het zicht op het Koninkrijk van God wat zijn kwijtgeraakt. Vraag een willekeurige christen wat het Koninkrijk van God inhoudt en je krijgt vaak een wazige blik te zien. Dat is net zo als het gaat over het werk van de Heilige Geest. Men weet dan dat met Pinksteren de Geest is uitgestort, en dat Hij ons overtuigt van zonde, gerechtigheid en oordeel (alhoewel dat ook niet altijd bekend is, maar dat Hij IN ons woont en dat wij een tempel zijn van de Heilige Geest is een beetje 'ver van ons bed'.

Wat ik ook ben gaan zien is dat de wet er in twee verschijningsvormen is: de letter van de wet en de wet in ons hart geschreven. In beide gevallen gaat het om de Torah. Torah betekent geen wetboek, maar 'onderwijzing'. Het voert wat ver om daar veel over te schrijven, maar het gaat er om dat God Zijn beeld weer wil herstellen in mensen. Wij zijn die immers kwijtgeraakt bij de zondeval. Als God de ogen opent van een zondaar, en de zondaar in Jezus gaat geloven, gebeurt er iets wonderlijks, wat we lezen in Romeinen 6. We worden een nieuwe schepping. De vergeving van zonde is daarin van groot belang, omdat we daarmee vrij worden gemaakt om, als nieuwe schepping, weer aan het beeld van Christus kunnen gaan voldoen, en Christus is het beeld van God. Met dat we geloven ontvangen we de Heilige Geest. Wat de Heilige Geest wil doen lezen we in Romeinen 8. Je moet eens opletten hoevaak in de bijbel op een gebiedende wijze wordt gesproken, niet om wettisch te zijn, maar om Jezus te volgen, in Hem te wandelen, onze zonden af te leggen, te strijden tegen de duivel, te groeien in het geloof enz.. Leg dat eens naast de prediking. Daar wordt vaak passief hierover gesproken, alsof het je moet overkomen. Het moet toegepast worden, zegt men dan. Maar zo spreekt de Schrift niet!
De Schrift spreekt ook niet over dat we iedere dag nu zo'n strijd moeten leveren tegen de zonde, maar: Efeziërs 6:12 Want wij hebben de strijd niet tegen vlees en bloed, maar tegen de overheden, tegen de machten, tegen de wereldbeheersers van de duisternis van dit tijdperk, tegen de geestelijke machten van het kwaad in de hemelse gewesten.
Dat stelt het strijden in een ander perspectief. Wij zijn aan het strijden in de hemelse gewesten, waar wij door Jezus in zijn gezet. DAT is het leven in het Koninkrijk van God, wat uitloopt op de wederkomst en vernietiging van de duivel. Wij strijden dus niet om ons eigen hachie, maar we strijden in het Koninkrijk van God. Met Jezus voorop. Hoe wij ons moeten gedragen in dat Koninkrijk is als volgt: Jezus gaf ons daarvoor de leefregels God liefhebben boven alles en naaste als onszelf. Daarmee vervullen we de wet. Ons hart is reeds vernieuwd, we hebben de Heilige Geest ontvangen en we zijn zonen en dochters van God. Maar ons zondige lichaam dragen wij nog mee. En dan jouw vraag hoe je je leven met de Geest in de praktijk brengt, daar geeft Jezus zelf het antwoord op: Johannes 15:4 Blijf in Mij, en Ik in u. Zoals de rank geen vrucht kan dragen uit zichzelf, als zij niet in de wijnstok blijft, zo ook u niet, als u niet in Mij blijft.

Wij verwijten onszelf vaak dat we zo vaak struikelen. Weet je wat Jakobus hierover schrijft? Jakobus 1:5 En als iemand van u in wijsheid tekortschiet, laat hij die dan vragen aan God, Die aan ieder overvloedig geeft en geen verwijten maakt, en ze zal hem gegeven worden.

God maakt GEEN verwijten! Hoe wonderlijk is dat! Hij gaf Zijn Zoon, hij schonk Zijn Heilige Geest, en maakt geen verwijten! Begrijp jij het? Ik niet, ik raak daar emotioneel van, van zo ontzettend veel liefde voor iemand die God zo heeft gehaat en nog steeds zoveel tekort schiet. Lees de rest van Jakobus ook maar, daar staan zoveel mooie lessen in.
God wil dus dat wij leven vanuit Zijn genade. Dat Hij ons niet verwijt bedoelde ik ook met 'vervelend'. God ziet ons in Christus als volmaakt. Zonder Christus zouden wij bezwijken onder Zijn toorn, maar in Christus zijn wij kinderen van de hemelse Vader. Het gaat er ook niet om hoe wij ons voelen, maar hoe God ons ziet en wat Hij van ons wil maken.
Als Gods kinderen mogen we als meer dan overwinnaars Gods liefde in de praktijk brengen, de armen helpen, de gevangenen bezoeken, de hongerigen eten geven, elkaars lasten dragen. Daarmee vervullen we Zijn wet.

Hartelijke groet van je broeder in Christus!
Lecram
@vrouw78: je zegt het mooi zo (net als 3parels): direct bij de Heere brengen.
Het is eigenlijk een beetje vreemd als we in ons avondgebed pas vergeving vragen over de zonden van die dag. Als we vallen: DIRECT bij God brengen, belijden EN geloven dat Hij de zonden vergeeft. Dan hoef je 's avonds alleen nog maar Hem te prijzen en te bidden voor groei, voor je geliefden, de wereld enz.
Mona
Mooie reactie's hier. Fijn om dit zo te lezen! Zoveel is herkenbaar!
ariehamelink
Na wat nagedacht te hebben wil ik toch even terug komen op u antwoord lecram waar u een hele rij teksten noemt om u visie te staven mag ik u dan toch nog wat vragen ten eerst3e bestaat er een reine begeerte in u hart ? .
Adam bezat die om GOD uit leide te gehoorzamen omdat de wet in zn hart was geschreven toch ? rom 13 -10. En u zult wel weten hoop ik waaruit die begeerte voort kwam de wortel zonden 1joh2 vers 16 .

en waarom zou dan de wet niet meer gelezen moeten worden in de kerkdienst zoals u beweert als het 10 gebod zegt gij zult b niet begeren voor u is dat vervuld dus u hebt geen enkele zondige begeerte meer vriend je dwaalt .
want psalm 119 zegt U gebod is zeer wijd en ook als GIJ mijn hart verwijd zult hebben zal ik het pad van u geboden lopen dus mijn vraag bent u dan werkelijk wedergeboren zoals u beweerd ik vrees dat u een conclusie geloof hebt u redeneert niet naar de schriften u citeert rijkelijk teksten maar niet in verband zoals eerder geconstateerd door mij in de heils orde het leven der genade in de weg die GOd met een arme zondaar houd u maakt zich rijk met redeneren ik mis de toepassing van de H GEEST volgens u hebben de mensen nog goede begeerten overgehouden maar het WOORD zegt duidelijk wat er uit ons hart komt ook na ontvangen genade jer 17 -9 math 15 -19 .Maar waarom noemt GOD dan ZIJN kinderen rein van hart ? .dat ontvangen ze uit het genade verbond waaruit reine begeerten voortkomen spr 10-24 psalm 51 -12 .geef mij wederom de vreugde UWS HEILS niks van ons bij vriend Maar waaraan herken ik en jiij dan die reine begeerte van de rechtvaardigen dus die verordineerd waren ten eeuwige leven en geroepen en gerechtvaardigd en verheerlijkt u zegt dat hemel leven het gaat om nu dus er is geen gemeenschap volgens u met de strijdende kerk op aarde en de triumferende hier boven u schied wat GOD nooit kan scheiden gemeenschap leven maar goed Aan de vruchten word die boom herkent de boom des levens is in hun ziel gepland en geeft zelfs van maand tot maand zijn vrucht spr 13 -12 Eziel 47 -12 en opb 22 -2 en volgens u kunnen de reine van hart die wet wel vergeten ja dat zegt de satan tegen dwaalgeesten maar die vraag he van cath 114 is terecht hoor je schuldig kennen is niet een keer en klaar .
u drijft de volmaaktheid kent u u eigen hart wel want die volmaaktheid drijfers zijn er vreemdeling vanen zeker er is een evangelische volmaaktheid in CHRISTUS een geoefende kennis in CHRISTUS die is niet aller vriend JES 38 - 3 hebr5-14 col 2 -10 de wet moet gepredikt worden om de zonden te beteugelen en de uitverkorenen te overtuigen de toevlucht telkens tot het bloed der verzoening te vluchten in CHRISTUS dagelijks bloed nodig aan je ziel toegepast gesprenkelt dat bloed dat ber=teren dingen spreekt dan het bloed van abel versta je dat vriend ? toevlucht rom 3 -20 . zijn de gelovigen dan niet vrijgemaakt van de wet ja van de verbonds eis wel maar we zijn een dubbele gehoorzaamheid schuldig uit de kracht der schepping en verlossing nooit los daarvan vriend Daarom moet de wet nog steeds gepreekt worden Om te leren op GODS genade school daar ben je nooit uitgeleerd toch of u wel ? Maar k kan je gerust zeggen ik heb nog zoveel wettische overblijselen in mn hart dat ik daar nog dagelijks aan moet sterven SIOMN bloed is dierbaar in ZIJN oog en hun dood kosstelijk in ZIJN ogen gal 2 19 ps 72 -14 en ps 116 - 15 nu ik wil het hier bij laten u reactie daar zie ik naar uit maar ik had het gevoel me er wat te makkelijk vanaf te willen maken vandaar een paar dagen studie gedaan verders wens ik u alhoewel u dwaalt dat GOD u brengt op ZIJN spoor der gerechtigheid en u mag gaan erkenen dat al Y U wijheid dwaasheiid is bij GOD ook die van mi hier alles ten dele straks volmaakt dan pas ja zonder zonde zegt de bijbel zal de bruid door de bruidegom gezien worden het zij zo hg Arie een zwerver in deze aards woestijn des levens