De roeping van de discipelen

Ds. C. den Boer / Geen reacties

Vraag

De roeping van de discipelen is in het evangelie van Mattheus (Marcus en Lucas) zeer anders dan in het evangelie van Johannes. In Mattheus 4 staat dat Jezus in vers 19 zegt: “Volgt Mij na, en ik zal U vissers der mensen maken.” In Johannes 1 staat er dat Johannes de Doper in vers 36 zegt: “Ziet, het Lam Gods!” In vers 37 staat er dan: “En die twee discipelen (Johannes en Andreas) hoorden hem dat spreken, en zij volgden Jezus.”

In dit antwoord dat ik gevonden heb, staat er dat het hier in Johannes nog niet gaat om de roeping van de discipelen. Maar waar is dat op gebaseerd? Als titel boven de perikoop staat er boven Johannes 1:35 “De eerste discipelen.” Als het hier gaat om de roeping tot discipelen, zou dat betekenen dat Mattheus, Marcus en Lucas een heel ander verhaal vertellen omtrent de roeping in vergelijking tot Johannes, maar dan is de Bijbel toch met zichzelf in tegenspraak?

Antwoord

Als vervolg op mijn eerdere antwoord in laat ik u gaarne het navolgende weten (een enigszins uitgebreider antwoord).

Ik beperk me in mijn antwoord tot Andreas en Simon Petrus.
a. Het Evangelie naar Markus (Mark.1:16-18) vertelt dat deze twee aan het vissen waren in het meer van Galilea. Toen Jezus daar voorbijkwam, zag hij hen bezig met hun werk. Hij riep hen om vissers van mensen te worden. En zij volgden terstond Jezus.

b. Nagenoeg woordelijk hetzelfde heeft Mattheus (Matth. 4:18-20). Vermoedelijk heeft Mattheüs bij het schrijven van zijn Evangelie gebruik kunnen maken van het Evangelie naar Markus en dat gevolgd.

c. Lukas (5:1vv) vertelt dat Jezus twee schepen zag en dat de vissers hun netten aan het spoelen waren. Jezus ging in het schip van Simon en preekte vanaf dat schip. Daarna zei Hij, dat zij naar dieper water moesten varen om te vissen. Petrus zei dat ze de gehele nacht gevist hadden en niets gevangen. Maar op Jezus’ Woord wierp hij het net uit en vingen zoveel vis, dat ze twee schepen nodig hadden voor de vangst. Simon Petrus was vol verwondering. Zo ook Jakobus en Johannes (Zebedeus’ zonen). Zij allen gaan Jezus volgen.

Mijn voorzichtige conclusie is: Markus en Mattheus geven het gebeurde (de roeping van enkele vissers tot de dagelijkse navolging van Christus) verkort weer. Lukas vertelt het iets uitvoeriger. Dat het nog weer in een ander Evangelie staat, dat Andreas en Simon de netten aan het spoelen waren, is niet juist. Dit staat in het Evangelie naar Lukas.

d. Johannes vertelt (1:35vv) dat Andreas (en Johannes) onder het gehoor van de Doper verkeerden (deze trok veel mensen). Blijkbaar vonden deze vissers er naast hun visserswerk tijd voor om niet ver van hun woonplaats de Doper te gaan horen. Toen zij de Doper hoorden wijzen op Jezus het Lam van God, die door hem gedoopt was, kwamen ze in nader contact met Hem en waren voortaan vaker onder Jezus’ gehoor; zij bleven inmiddels nog even hun beroep uitoefenen. Andreas nam zijn broer Simon Petrus mee en bracht hem in aanraking met Jezus. Over de roeping tot het discipelschap = dagelijkse navolging gaat het hier dus nog niet.

Blijkbaar wil de vierde evangelist laten zien, dat Jezus’ discipelen, o.a. Andreas en Johannes wegkwamen van onder de prediking van de Doper die zij wellicht meer dan eens hoorden. Zo werden zij bewogen om te geloven dat in Jezus de beloofde Messias was gekomen. Zij verkeerden van toen af regelmatig onder het gehoor van Jezus. Andreas bewoog Simon Petrus, zijn broer, daartoe ook.

Over hoe zij tot de dagelijkse navolging/discipelschap/apostelschap van Jezus kwamen, wordt ons niet direct in het Johannes-evangelie verteld. In dit Evangelie wordt in hoofdstuk 1 vanaf vers 35 verhaald, hoe het toeging met de ‘eerste discipelen van Jezus’, toen zij door hun eerste aanraking met Jezus tot geloof in Hem kwamen. Voor hoe zij door Hem geroepen werden tot de dagelijkse navolging van Jezus in het discipelschap/apostelschap kunnen we terecht in de andere evangelisten (zie boven). Van iets dat in tegenspraak zou zijn met andere Evangeliën is geen sprake.

Ds. C. den Boer

Lees meer artikelen over:

evangeliëntegenstrijdig