Kaarsen in kerk

Ds. P. J. den Admirant / 71 reacties

Vraag

In sommige gemeenten is het gebruikelijk om gedurende de kerstperiode kaarsen te ontsteken. In de adventstijd wordt dan iedere zondag een extra kaars aangestoken. Waarom wordt dit in de ene gemeente wel gedaan en lijkt het in andere gemeenten (soms in hetzelfde kerkverband) not-done? Waar komt dit verschil vandaan?

Antwoord

Kaarsen aansteken is al een eeuwenoude (rooms-katholieke) traditie. Het aansteken van vier kaarsen wil symboliseren dat Jezus, het Licht der wereld, gekomen is. Sommige kerken binnen de protestantse traditie hebben deze gewoonte overgenomen. Je moet je vraag echter zien in een groter verband en niet beperken tot het wel of niet aansteken van adventskaarsen. Sommige gemeenten maken bij voorbeeld gebruik van oud-kerkelijke (preek)roosters en liturgische kleuren om de tijd van het kerkelijk jaar aan te duiden, terwijl andere gemeenten dat niet doen.

In de traditie van de reformatie geven wij de voorrang aan de woordverkondiging. Andere gemeenten leggen meer nadruk op de liturgie als viering van Gods daden met behulp van andere elementen dan alleen de verkondiging van het Woord en de bediening van de sacramenten. Dit verklaart waarom de ene gemeente een sobere liturgie kent en een andere gemeente veel meer gebruik maakt van symbolen. Gemeenten die staan in de lijn van de calvinistische traditie zijn dikwijls beducht dat dit soort elementen een te grote plaats gaan innemen binnen de eredienst, ten koste van de verkondiging van Het Woord.

Ds. P. J. den Admirant

Lees meer artikelen over:

kaarsjeKerstliturgie
71 reacties
John61
CrA: wat een grote woorden gebruik jij! Leg je maatlat maar even weg; balk/splinter etc.
CrA
@ John61, de meetlat van “de balk” is ook bepaald geen kleintje, toch? Grote woorden? Wel een grote zaak. Wat gebeurt er? Men pakt eigenhandig een symbool erbij en dat onder het mom van christelijke vrijheid. En begrijp me goed, er is niets tegen een kruis in de kerk, dat symbool staat voor een christelijke kerk of een kruisje om je nek, dat symbool staat voor je christen -zijn, maar de kaars staat symbool voor Jezus. Nu zijn er, die de kaars alleen zien als verlichting. Prima. Maar een ander ziet het wel als symbool van Jezus het Licht der wereld, een ander voor Jezus als de Opstanding, weer een ander ziet de kaars als symbool van zijn vertrouwen op Jezus. Je kunt het allemaal lezen. Ook het ritueel rondom de kaars: doven op Goede vrijdag en weer aansteken op Pasen. Waar staat die kaars nu eigenlijk symbool voor? Een ieder vult het maar voor zichzelf in. In de Bijbel wordt Jezus vergeleken met bepaalde voorwerpen zoals: brood, water, wijnstok, deur, kaars, wortel, ster. Moeten we al die voorwerpen de kerk maar in halen, want ja, Jezus vergelijkt Zich er toch ook mee? Jezus heeft gezegd: drie voorwerpen(brood, water en wijn), mag je als symbool van Mij zien. Weet je John, één opmerking in een reactie van je, die je ooit eens maakte en mij aansprak, was dit: Ik heb al lang afscheid genomen van alle menselijke inzettingen. Wel nu, ik kan je verzekeren: ik ook. Jezus zegt: Volg Mij.
rotterdam
@juni ; rotterdam,ik begrijp openb. 8niet,over de donderslagen,bliksem en aardbeving.
k,heb tot in de nacht zitten zoeken,maar zie geen verband met voorbede.

Hallo juni, ik citeerde Openbaring 8 ;
3 En er kwam een andere engel, en stond aan het altaar, hebbende een gouden wierookvat; en hem werd veel reukwerks gegeven, opdat hij het met de gebeden aller heiligen zou leggen op het gouden altaar, dat voor den troon is. 4 En de rook des reukwerks, met de gebeden der heiligen, ging op van de hand des engels voor God.

Op grond van o.a. deze tekst meent de R.K.K. dat de "heiligen" in de hemel voor ons bidden.
Dat is "voorspraak".

Het gebed ' wees gegroet Maria, bid voor ons" is dus, binnen de leer van de R.K.K. een verzoek om voorbede aan een heilige.
Vergeet niet dat de leer van de R.K.K. zegt "Christus is de enige en volmaakte Middelaar."
rotterdam
@ CrA ; @Rotterdam. Toch maar je Bijbel gebruikt voor het als een raket afvuren van Bijbelteksten?
Mensen gebruik uw gezond verstand. Maria is allang dood en ze hoort je niet. Roep tot Christus, want Hij leeft!
"Deze is Mijn Geliefde Zoon, in Dewelke Ik Mijn welbehagen heb, hoort Hem", sprak de Vader tot Jezus. We moeten Hem gehoorzamen. Hij heeft 3 symbolen gegeven en niet meer. Ga daar nu eens op in @Rotterdam.

Ja klopt dus, ik had het inderdaad beter niet kunnen doen,u gaat er toch niet op in.

Eenzijdige protestante benadering en dan ook nog beperkt op z'n Nederlands, onze Lutherse broeders en zusters gebruiken ook kaarsen als symbool.

Er zijn heel veel symbolen in de christelijke kerken,niet alleen brood, wijn en water, wat dacht u b.v. van het kruis?
Autumn
Volledig eens met @rotterdam.

En inderdaad: het kruis is hét meest bekende christelijke symbool. Miljoenen christenen wereldwijd dragen hiermee uit dat ze christen zijn.
CrA
@Rotterdam, ik zou niet op je reacties zijn ingegaan? Lees ze nog eens na. Ook anderen hebben gereageerd, zodat ik het overbodig vind om dat te doen. Nog een aanvulling m.b.t. je stelling dat, Jezus niet als excuus dient voor verandering van Gods aanbidding. Door niemand of iets anders, dan door Jezus wordt God aangebeden! Niemand komt tot de Vader dan door Hem. Joh 14:6.
Er zijn inderdaad heel veel symbolen in de christelijke kerken, die men ziet als symbool van Jezus, maar die hebben mensen erin gebracht. Jezus heeft er nooit opdracht voor gegeven. Ik lees het nergens. Je kunt het een eenzijdige, beperkte, Nederlandse protestantse benadering noemen en dat ruim 80% van de christenen in de wereld, met een beroep op de christelijke vrijheid, de kaars wel zien als symbool van Jezus, is niet doorslaggevend. Wat de massa doet/zegt is niet bepalend. Wat Jezus zegt is bepalend. Hoort Hem!

@ Autumm, inderdaad het kruis staat symbool voor de christelijke religie, christen-zijn, christelijke kerk, begraafplaats, sterfdatum , maar niet als symbool van Jezus. Het recht, om een voorwerp als symbool van Jezus te bestempelen, komt ons niet toe. Dit recht heeft Hij aan Zichzelf voorbehouden.
rotterdam
@CrA ; Je kunt het een eenzijdige, beperkte, Nederlandse protestantse benadering noemen en dat ruim 80% van de christenen in de wereld, met een beroep op de christelijke vrijheid, de kaars wel zien als symbool van Jezus, is niet doorslaggevend. Wat de massa doet/zegt is niet bepalend. Wat Jezus zegt is bepalend. Hoort Hem!

Jammer, dat u denkt dat 80% van uw zusters en broeders, wereldwijd, niet zou horen "wat Jezus zegt".
We worden het niet eens ben ik bang.
Ik wens alleen een gezegend Paasfeest, al dan niet met Paaskaars.
CrA
@Rotterdam,

"Jammer, dat u denkt dat 80% van uw zusters en broeders, wereldwijd, niet zou horen "wat Jezus zegt".
Dat heb ik niet gezegd, dat is uw conclusie.

"We worden het niet eens ben ik bang." Denk ik ook. Zijn we het toch ergens over eens.

Een gezegend Pasen, met Jezus: Het Lam van God.
juni
rotterdam@kent u het gedicht van Robert Murray McCheyne?

waarin staat;nu ken ik de waarheid,zo diep als gewis.
dat Christus alleen mijn gerechtigheid is.

het heet De Heere onze gerechtigheid.

zoals McCheyne het mocht leren,gun ik iedereen,uit wat voor kerk dat iemand ook komt.
rotterdam
@juni ; ja dat gedicht ken ik - mooi - en samen met u gun ik het geloof aan ieder mens.
Maar wat heeft dat met de paaskaars te maken ?
juni
rotterdam@
heeft niets met de kaars te maken.

in dit gedicht komt de Enige Middelaar,waardoor wij zalig moeten worden,zonder hulp van anderen,zonder enig werk van mensenzijde naar voren.

k,ben zelf altijd bang voor vergissing,we kunnen niet meer terug vanuit die eeuwigheid.
mc Cheyne heeft het zo eerlijk van de Heere geleerd,hopenlijk toch niet erg,als ik mn naaste ,net als mezelf.,eerlijk wil behandelen?

Mc Cheyne is ook eeuwig gelukkig,had alleen aan Christus genoeg.

dat bedoel ik met dit gedichtje.