Kaarsen in kerk

Ds. P. J. den Admirant / 71 reacties

Vraag

In sommige gemeenten is het gebruikelijk om gedurende de kerstperiode kaarsen te ontsteken. In de adventstijd wordt dan iedere zondag een extra kaars aangestoken. Waarom wordt dit in de ene gemeente wel gedaan en lijkt het in andere gemeenten (soms in hetzelfde kerkverband) not-done? Waar komt dit verschil vandaan?

Antwoord

Kaarsen aansteken is al een eeuwenoude (rooms-katholieke) traditie. Het aansteken van vier kaarsen wil symboliseren dat Jezus, het Licht der wereld, gekomen is. Sommige kerken binnen de protestantse traditie hebben deze gewoonte overgenomen. Je moet je vraag echter zien in een groter verband en niet beperken tot het wel of niet aansteken van adventskaarsen. Sommige gemeenten maken bij voorbeeld gebruik van oud-kerkelijke (preek)roosters en liturgische kleuren om de tijd van het kerkelijk jaar aan te duiden, terwijl andere gemeenten dat niet doen.

In de traditie van de reformatie geven wij de voorrang aan de woordverkondiging. Andere gemeenten leggen meer nadruk op de liturgie als viering van Gods daden met behulp van andere elementen dan alleen de verkondiging van het Woord en de bediening van de sacramenten. Dit verklaart waarom de ene gemeente een sobere liturgie kent en een andere gemeente veel meer gebruik maakt van symbolen. Gemeenten die staan in de lijn van de calvinistische traditie zijn dikwijls beducht dat dit soort elementen een te grote plaats gaan innemen binnen de eredienst, ten koste van de verkondiging van Het Woord.

Ds. P. J. den Admirant

Lees meer artikelen over:

kaarsjeKerstliturgie
71 reacties
CrA
Heftige reacties. Kom niet aan een heilige koe.
Het kardinale punt, waar ik tegen ageer, is: dat men een voorwerp(kaars), wat voor natuurlijk gebruik bestemd is( verlichting) gaat bestemmen voor een godsdienstig gebruik(symbool van Jezus). Hetzelfde gebeurt toch ook met brood, water en wijn? Klopt, maar het verschil is, dat Jezus daar Zelf opdracht voor heeft gegeven en een kaars(voor godsdienstig gebruik) is een menselijke inzetting. Nog een punt is, dat het een onderdeel wordt van de geloofsbeleving. Voor de één is het een meerwaarde naast het Woord, een ander heeft het over een kaars aansteken tot eer van God en zelfs het woord aanbidding is al gevallen. Besef waar je mee bezig bent. Vreemd vuur is levensgevaarlijk! Een kaars in de kerk als verlichting? Prima, maar hier is sprake van een rite en dit zou een protestante traditie zijn? Kom nou. Het is een roomse traditie, zoals Ds. zegt. De protestante kerk is ontstaan uit de rkk en was juist gezuiverd van allerlei prullaria, die men in de kerk gebracht had en waar men afgoderij mee bedreef. Waarom wel formulier, orgel, deur, raam, bank en plank in de kerk? Deze voorwerpen ziet men niet als symbool van Jezus, wat bij een kaars wel het geval is.
@Rotterdam gaat terug naar Rome met zijn mooie kathedralen en de rijke ceremoniële dienst van het OT? Jezus heeft niets gezegd van die mooie tempel? Lees Markus. 13:2. Er zal niet één steen op de andere blijven staan, die niet zal worden afgebroken. Van die versiering zal dus ook niet veel van overgebleven zijn. De apostelen wisten het wel: die tempel heeft zijn langste tijd gehad. God heeft Zelf de ceremoniële offerdienst in het OT ingesteld en Hij heeft er zelf weer een einde aangemaakt doordat de tempel verwoest werd. En de vervolging van de eerste christenen zorgde ervoor, dat ze het niet konden oppakken. Symboliekgodsdienst zit in onze genen. Jezus, had het trouwens Zelf gezegd in Joh.4:21 dat er in Jeruzalem niet meer aangebeden zal worden.
Als je goed naar de Bijbel luistert @Kathleen, dan is geloven zoveel meer. Dan heb ik voor mijn geloof geen kaars nodig, want geloven is niets anders dan: Jezus aannemen als je volkomen Zaligmaker. Dan heb je aan het Woord genoeg. Maar mijn geloof wankelt weleens. Jezus, wist dat ook en daarom gaf Hij mij 3 symbolen( en niet meer dan 3)brood, wijn en water, die ik met mijn zintuigen kan waarnemen. En mijn zintuigen bedriegen me niet, zo zal Zijn Woord mij ook niet bedriegen, waardoor mijn wankel geloof weer sterk wordt.
rotterdam
@CrA ; Het ageren tegen bepaalde gebruiken zou zomaar eens de grootste heilige koe kunnen zijn.

Als je sommige protestante kerken binnenstapt bekruipt je de gedachte dat ze er alles aan gedaan hebben het zo lelijk mogelijk te maken.
Kijk je daarna op de parkeerplaats van de kerk en naar de kleding van de kerkgangers dan blijkt iets heel anders.

Een Roomse traditie ? Nee hoor deze traditie stamt uit de tijd dat er nog geen Roomse kerk bestond.

Wat heeft de verwoesting van de tempel uit Marcus 13 te maken met het branden van kaarsen in de christelijke eredienst ?

Wat bedoeld u met "als je goed naar de Bijbel luistert", ik hoop dat het niet zo is, maar de angst bekruipt mij dat u wil zeggen "ik luister goed en jullie luisteren niet goed".

U wilt geen kaarsen in uw kerk?, goed hoor niets aan veranderen, het overgrote deel van de christelijke kerk (R.K./Orthodox/Anglicanen enz.) denkt hier echter anders over.

De apostel Paulus schrijft ;
Waarom wordt mijn vrijheid geoordeeld van een ander geweten? En indien ik door genade der spijze deelachtig ben, waarom word ik gelasterd over hetgeen, waarvoor ik dankzeg? Hetzij dan dat gijlieden eet, hetzij dat gij drinkt, hetzij dat gij iets anders doet, doet het al ter ere Gods.
Weest zonder aanstoot te geven, en den Joden, en den Grieken, en der Gemeente Gods. Gelijkerwijs ik ook in alles allen behaag, niet zoekende mijn eigen voordeel, maar het voordeel van velen, opdat zij mochten behouden worden.
Ruben92
@CrA

"Waarom wel formulier, orgel, deur, raam, bank en plank in de kerk? Deze voorwerpen ziet men niet als symbool van Jezus, wat bij een kaars wel het geval is."

Nou ik zie de kaars ook niet als symbool van Jezus... ik denk niemand hier, dat zou immers in strijd zijn met het eerste gebod. Precies wat ik zei en wat @rotterdam weer aanhaalt; doe het tot eer van God, vereer de kaars niet, maar mits u een kaars aansteekt; "doe het al ter ere Gods."
katlheen
Men valt over het feit dat een kaars een symbool is van Christus, want dat zou Rooms zijn etc etc. Nu weet ik wel dat in bepaalde kringen alles wat naar Rooms riekt fanatiek moet worden bestreden, maar een kaars hoef je toch echt niet direct als een Rooms symbool of gebruik te zien.
Daarnaast, het aansteken van bijvoorbeeld de Paaskaars is een symbolische handeling, welke de gelovigen iedere keer weer herinnert aan Zijn offer en opstanding. Men aanbidt een kaars echt niet. En ik verbaas me inderdaad net als Rotterdam over de pracht en praal buiten het kerkgebouw, de fanatieke stellingname inzake hoedjes op in de kerk (en zeker niet de goedkoopste, en toch ook alleen symbolisch?). Maar wat ik nog wel het raarste vind, een kaars aansteken in een protestantse kerk leidt tot nogal heftige discussies, terwijl het een symbolische handeling is. Brood en wijn is in protestantse traditie ook symbolisch, maar blijkbaar durft men zelf aan die symbolische viering niet eens deel te nemen. Dat vat ik dan weer niet.
Antonia
@ Ruben 92
Jij ziet misschien de kaars niet als symbool van Jezus het Licht der wereld, maar uit reacties van Autumn, blijkt toch dat hij het wel zo ziet.

Men aanbidt de kaars zelf niet, maar men wil God dienen dmv een kaars. Dit is zonde tegen het 2e gebod. God wil helemaal niet geëerd worden d.m.v een kaars. Dit is dezelfde zonde als met het gouden kalf. God wil gediend worden op de manier zoals Hij dat wil, in geest en waarheid.
Ruben92
@Antonia
Njah dat denk ik niet. Het kan wel die kant op gaan, maar ik geloof niet dat dat de intentie van Autumn is.

Nu haal je toch weer de gouden kalf aan he, maar deze keer wél terecht naar mijns inziens. Die kant moeten we inderdaad niet op! Maar ik denk dat het aansteken van de kaars op zich niks mis mee is, als je dat tot eer van God wilt doen, tja ik zie daar de zonde niet van in. We willen toch immers alles tot eer van God doen?
rotterdam
@Antonia ; zonde tegen het 2e gebod - het gouden kalf.
Wat een grote woorden voor zo'n klein onderling verschil.
Realiseert u zich dat u een veroordeling uitspreekt over het overgrote deel van de christenen wereldwijd ?
Waaraan denkt u dat recht te ontlenen ?
Vraag u liever af voor welke "gouden kalveren" u buigt in uw leven ?
CrA
@Rotterdam
Kom met inhoudelijke argumenten en scherm niet met kleding, auto's van kerkgangers

Wat heeft de verwoesting van de tempel uit Marcus 13 te maken met het branden van kaarsen in de christelijke eredienst ?
Alles! Geen symboliekgodsdienst meer.
rotterdam
@CrA ; inhoudelijke argumenten ? / De Joodse tempel is verwoest omdat er geen symbolen meer gebruikt mochten worden in de christelijke kerk, dat is geen argument dat is inlegkunde.
Uw eigen interpretatie van de Schrift ? Zijn dat uw inhoudelijke argumenten ?
Er zijn in de wereld ruim 2 miljard christenen, 80% denkt er anders over dan u.
Inhoudelijke argumenten ? Wellicht binnen uw eigen kringetje ?
Daar buiten hebben ze geen idee waar u het over heeft.

Met inhoudelijke argumenten bedoelt u waarschijnlijk, het als een raket afvuren van Bijbelteksten om de eigen reeds bestaande stelling te onderbouwen. Sorry hoor maar daar is mijn Bijbel niet op gebouwd dus daar doe ik niet aan mee.
CrA
@Rotterdam
Zijn dat uw inhoudelijke argumenten? De massa van de christenen doet het, dus zal het wel goed zijn.
Geef mij het Woord maar.
juni
als ik er goed over nadenk,is het toch diep treurig
in een kaars die op kan branden,niks van overblijft,als symbool te gebruiken,voor de Koning der Koningen,Die eeuwig is. In Uw Licht zien wij het Licht.
daar heb ik geen kaars voor nodig,met poespas.en fantasiegedachten.
wel als de stroom uitvalt,is een kaars nuttig.Geeft zelfs warmte!

kaarsen aansteken,een eeuwenoude traditie in de Roomse kerk! een kerk die Maria boven Christus plaatst nota bene.
Daar wil je toch niet op lijken?

de kerk v d Reformatie is met bloed betaald!alleen al die gedachten,dan is het toch,Weg,met alle poespas.
Daar is de Heere Jezus toch veel te heilig voor?
Antonia
Je intentie is goed Ruben92 om alles tot eer van God te doen, maar het woord “alles” moet niet in strijd zijn met Gods wil. Men kan een terreuraanslag plegen en denken, dit is de wil van God. Het is dus van groot belang, om er achter te komen wat nu de wil van God is. Kijk, het gaat wel om dingen in een eredienst en niet om een kaars, die je thuis aansteekt. God heeft in het OT een gedetailleerde beschrijving gegeven hoe en waarmee Hij gediend wil worden in de tabernakel/tempel. Dit zegt iets over God nl. dat Hij alleen gediend wil worden op Zijn manier. Wij geloven toch, dat God in het Nieuwe testament een punt gezet heeft achter de Oudtestamentische ceremoniële dienst door de komst van Zijn Zoon? Als dit niet geloofd wordt, heeft deze discussie geen zin. God wil dus nu niet meer d.m.v. voorwerpen( m.u.v. de voorwerpen in HA en Doop) gediend worden. Als God nu niet gediend/geëerd wil worden d.m.v. een kaars, dan moeten wij dat toch ook niet willen?
@kathleen
Dat niet iedereen deelneemt aan het Heilig Avondmaal(HA) heeft niet te maken met het feit dat men deze symbolische viering afwijst, maar omdat deze personen twijfelen of ze wel een kind van God zijn. Daarom durven ze niet deel te nemen, omdat het HA alleen voor Zijn gelovigen is ingesteld.
@ Rotterdam
Een groot verschil in materie, maar niet in het wezen van deze zonde.
Ik spreek geen oordeel uit over mensen, maar ik wil wel wijzen op de zonde die ze, mogelijk in hun onwetendheid, doen. En ik hoop dat ze het gaan inzien. Inderdaad, we moeten altijd maar vragen aan Hem: ontdek de 'gouden kalveren' in ons hart en leven en of Hij ze in stukken wil slaan.
@ CrA
Strijd om beelden in de kerk is al eeuwenoud. De apostelen wisten het wel: die tempel heeft zijn langste tijd gehad. En wij weten het toch ook: die paaskaars heeft zijn langste tijd gehad, want Jezus komt. Maranatha!
rotterdam
@juni ; uw bijdrage is feitelijk onjuist

1) Een kaars kan opbranden dus is als symbool onbruikbaar - brood en wijn kunnen bederven - ook maar afschaffen ?

2) De R.K.K. stelt Maria niet boven Christus - wij delen dezelfde apostolische belijdenis (Nicea-Constatinopel) of wilt u die ook afschaffen ? Ook Roomse poespas ?

3) Niet alleen de kerk van de reformatie is met bloed betaald, kent u de geschiedenis van de kerk niet of doet u "alsof" ?

@Antonia ; u zegt " maar ik wil wel wijzen op de zonde die ze, mogelijk in hun onwetendheid, doen. En ik hoop dat ze het gaan inzien."

Ja ja daar was ik al bang voor ; uw theologische mening is volgens u hetzelfde als Gods wil.
juni
rotterdam ik neem de poespas terug,het an
juni
rotterdam het onjuiste begrijp ik niet.

niet elk symbool is onbruikbaar
brood en wijn is toch Bijbels/

de R. KK. bid toch ,,Heilige Maria,moeder van God,bidt voor ons zondaren,nu en in het uur van onze dood?

er is Bijbels toch Een Middelaar?
al delen ze dezelfde apostolische belijdenis,ook de catechismus,de psalmen de Bijbel,.
natuurlijk niet afschaffen!
toch is er verschil in beleving t/o van de Middelaar.
wel zingen o, mijn zonde,Heer ontferm U[erg mooi] maar ook Maria aanbidden.
Maria staat zo boven Christus,of moet ik zeggen ernaast?

Ook Maria heeft verzoening nodig gehad .

kan mijn voorspraak niet zijn,dat is Christus Zelf. dat is toch een verschil?

3]soms vloeit er al bloed voor een klein meningsverschil,met grote gevolgen.

ik bedoel de kerk van de reformatie,de leer van de rechtvaardigmaking van de goddeloze,die is met bloed betaald,denk aan de martelaren.

ach,elkaar in liefde verdragen,alle verschillen laten bij de personen die zich er goed bij voelen,als het maar niet strookt met ziel en zaligheid,zoals de bijbel voorschrijft.
kunnen we weer terug naar de 1e kerk
Autumn
@Juni: ben het met je eens. Maria heeft ook verzoening nodig gehad, Christus is het hoofd en staat boven alles. Maria was Zijn aardse moeder, maar ook maar een mens. Wat dat betreft ben ik het helemaal met je eens, maar het heeft niet zozeer te maken met de traditie van kaarsen in de kerk, vind ik.

Verder heb ik in mijn reacties niet bedoeld dat een kaars Christus symboliseert als een soort van afgod of zo. Dat was totaal niet mijn insteek. Sommige kerken gebruiken een kruis als symbool (bijv. een kruis die hangt in de kerk of buiten op de muur) of christenen die een kruisje aan een ketting dragen. Dat is ook een soort symbool, een uiting van hun geloof en hun vertrouwen op Christus. De kaars is niet iets waarvoor we buigen in de kerk, maar het is een soort uiting van ons vertrouwen op God en dat Hij het Licht van de Wereld is. Ik heb respect voor kerken en christenen die niets hebben met kaarsen, maar laten we elkaar in onze waarde laten en mede broeders en zusters niet veroordelen omdat er een paars in de kerk brandt.
GG61
Als er geen rijke Christus meer gepreekt wordt voor een arme zondaar, ontstaat er een leegte die men tracht op te vullen. Toen Mozes weg was, riep het volk om een gouden kalf.
Autumn
GG61: In onze gemeente wordt elke zondag een rijke, levende Christus verkondigd. Die leegte die u noemt herken ik totaal niet, dus ik voel me niet aangesproken. Ik veronderstel dat u bedoelt dat de leegte in sommige kerken wordt opgevuld door een brandende kaars, zoals in het OT het gouden kalf. Ik kan u verzekeren dat dat in onze gemeente niet aan de orde is. Ik ben dankbaar dat ik elke zondag een rijk Evangelie mag horen waarin Christus en Zijn boodschap centraal staan.
rotterdam
@juni ; uiteraard heeft ook Maria verzoening nodig gehad dat zijn wij niet oneens.
De feitelijke onjuistheid zit in uw opmerking " de Roomse kerk! een kerk die Maria boven Christus plaatst nota bene" dat is feitelijk onjuist.
Ook wordt in de R.K.K. Maria en andere heiligen niet aanbeden- ze worden vereerd.

Voorbede ; ook in de R.K.K. geldt "Christus is de enige en volmaakte Middelaar, toch vraagt God dat we voor elkaar voorbede doen".

@de R.K.K. bidt toch ,,Heilige Maria,moeder van God,bidt voor ons zondaren,nu en in het uur van onze dood? Dit is dus binnen de optiek van de R.K.K. een verzoek om voorbede tot de Enige die gebeden kan verhoren. Zie b.v. openbaringen 8 ; Openb. 8:
3 En er kwam een andere engel, en stond aan het altaar, hebbende een gouden wierookvat; en hem werd veel reukwerks gegeven, opdat hij het met de gebeden aller heiligen zou leggen op het gouden altaar, dat voor den troon is. 4 En de rook des reukwerks, met de gebeden der heiligen, ging op van de hand des engels voor God. 5 En de engel nam het wierookvat, en vulde dat met het vuur des altaars, en wierp het op de aarde; en er geschiedden stemmen, en donderslagen, en bliksemen, en aardbeving.

Weet u juni, soms is er sprake van een reactieverschijnsel, ook de reformatie heeft daar last van. Ik hoorde onlangs een dominee ageren tegen de R.K.K. leer van Maria met de woorden "Maria was een heel gewoon meisje".
De engel zegt : Wees gegroet, gij begenadigde; de Heere is met u; gij zijt gezegend onder de vrouwen. Vrees niet, Maria, want gij hebt genade bij God gevonden.
Antonia
@ Rotterdam
De een doet aan inlegkunde en ik heb een theologische mening, die ik gelijk zou stellen aan Gods wil. Dat is uw mening.
In een eerder reactie zei u: “En dat Christus niet gebruikt wordt als excuus voor een verandering van Gods aanbidding! Juist wel!

De Oudtestamentische ceremoniële offerdienst wees heen naar de komende Hogepriester: Christus. (Heb.8:5) en Hij is gekomen. Als men nu nog steeds vasthoudt aan de OT ceremoniële offerdienst, dus als men d.m.v symbolen God wil dienen, acht/eert men Mozes hoger/meer dan Christus.
(Heb.3:1-6).
” aanmerkt den Apostel en Hogepriester onzer belijdenis, Christus Jezus. Want, Deze is zoveel meerder heerlijkheid waardig geacht dan Mozes, als degene die het huis gebouwd heeft, meerder eer heeft dan het huis”.