Tips muziekkeus

Ds. M.F. van Binnendijk / Geen reacties

Vraag

Als plaatselijke ger. gem. doen we aan open-jeugdwerk (een soort jeugdsoos). Een punt waar we heel erg mee worstelen is de muziekkeus. De kerkenraad stelt als eis dat er niet bij de muziek mag worden gezongen. Orgelmuziek of iets dergelijks is niet in trek bij de jeugd, zoals u zelf ook wel zult weten. Zou u ons een paar tips kunnen geven over de muziekkeus of misschien zelfs wat muziekstukken?

Antwoord

Ik begrijp dat een kerkenraad zich bepaald terughoudend opstelt ten aanzien van de muziekkeuze op een jeugdsoos. Ik ga er vanuit, dat de kerkenraad verantwoording draagt ook over wat er op de jeugdsoos gebeurt. Anderzijds kan een beperkte kennis van het brede veld van de muziek enerzijds, en (wat helaas veel voorkomt) weinig inzicht in de leefwereld van onze jongeren en wat hen bezighoudt anderzijds, de discussie tussen een kerkenraad en jongeren (lees: soos) vertroebelen.

Het beleid van een kerkenraad is er niet voor niets. Al mag er op een jeugdsoos zeker enige ruimte zijn tot zelfontplooiing. Een kerkenraad die haar jongeren niet wil kwijtraken zal ook proberen naar wegen te zoeken, om ze te blijven trekken en te enthousiasmeren. En zich ook in 'bijzaken' te verdiepen.

Wat de muziekkeuze betreft zal het een voortdurende worsteling blijven tussen 'de wereldse muziek' en de muziek van het geloof. Laten we stellen, dat muziek per definitie niet religieus hoeft te zijn, om toch het hart te kunnen raken, zo niet: om eenvoudigweg 'mooi' te zijn. Ook over de smaak van een persoonlijke muziekkeuze valt niet te twisten.

Er is inderdaad veel muziek en niet alle muziek is altijd goede muziek. Wat is goed? De muziek? De componist? De teksten? Het ritme? Met name bij ouderen (nog niet eens altijd de ouders zelf!) leeft de zorg, dat via de muziek, en vooral via de teksten, er veel in het oor en het hart van onze jongeren komt dat hen kan afleiden, zelfs afhouden, van de bedoeling van Gods Woord. Daar ligt een kern van waarheid in.

Terzijde opgemerkt: onze Gereformeerde vaderen hebben in de 16e en 17e eeuw twee maal strijd gevoerd op dit punt. Allereerst, of het orgel überhaupt wel in de eredienst een plaats mocht hebben, en later te meer of de gemeentezang wel begeleid mocht worden met dit "afhangsel van het pausdom". Terwijl er vandaag de dag legio zangavonden zijn te bezoeken of CD's te koop met allerlei orgelmuziek en samenzang waarvan wij zondermeer genieten.

Naar mijn gevoelen is er méér muziek beluisterenswaardig, tussen enerzijds de gewijde Psalmen en de doorgaans door vele ouderen terecht gevreesde, maar door hun kinderen niet minder beluisterde muziek van Radio 3 (Radio 538), of welk ander medium ook.

Kerkelijke muziek hoeft niet altijd mooi of goed te zijn, waarbij muziek of muziekteksten zonder religieuze lading per definitie niet altijd afkeurenswaardig of verkeerd zijn. Neem bijvoorbeeld de in onze kringen hooggeschatte Johann Sebastian Bach. Hij schreef niet alleen het zielsontroerende "O Mensch bewein dein Sünden gross..." of het onder tranen geschreven "Ach Golgotha..." . Wie kent niet evenzeer zijn Brandenburgse Concerten? Om maar te zwijgen van diens koffie-cantaten... Het terrein van de muziek is nu eenmaal buitengewoon breed.

Over welk genre muziek spreken we? "Orgelmuziek of iets dergelijks is niet in trek bij de jeugd", stelt de vraagstellerterecht. Jongeren accepteren orgelmuziek (als dat al binnen hun waardering ligt) weliswaar binnen de
eredienst of bij een orgelconcert, binnen de liturgie of binnen een culturele gebeurtenis. Maar geen van beiden tekent de atmosfeer op een jeugdsoos! Daarom een wedervraag: Is de muziek op de soos bedoeld als sfeermuziek (achtergrondmuziek)? Zoek je luistermuziek met, of juist zonder gezongen tekst? En zo ja, zal dat dan bewust een geestelijke tekst moeten zijn? Ligt de muziek in de sfeer van (jongeren)koren? Gospelmuziek? Folkloremuziek? Wat kan wel en wat mag niet?

Wellicht is op dit punt het de overweging waard, om misschien te denken aan licht klassiek? Zonder daarbij verkapte reclame te maken, noem ik dan toch (zonder persoonlijke voorkeur!) enkele namen ter indicatie, die naar eigen inzicht met velen zijn aan te vullen. Musica Sacra van Louis van Dijk? Martin&Martin? Jan Mulder en consorten? Of varianten uit de anderstalige wereld?

Willen we een onderscheidenlijk antwoord kunnen geven op bovengestelde vraag, dan zal eerst duidelijk moeten zijn, binnen welk muziekveld de jeugdsoos zich vanuit de kerkenraad mag bewegen. Ik zou vooral willen aanraden dit onderwerp als soos (eventueel met een aantal jongeren erbij!) met de kerkenraad in een open en informatief gesprek te bespreken.

Met hartelijke groet,

Ds. M. F. van Binnendijk

Lees meer artikelen over:

muziek