Kaarsen in kerk

Ds. P. J. den Admirant / 71 reacties

Vraag

In sommige gemeenten is het gebruikelijk om gedurende de kerstperiode kaarsen te ontsteken. In de adventstijd wordt dan iedere zondag een extra kaars aangestoken. Waarom wordt dit in de ene gemeente wel gedaan en lijkt het in andere gemeenten (soms in hetzelfde kerkverband) not-done? Waar komt dit verschil vandaan?

Antwoord

Kaarsen aansteken is al een eeuwenoude (rooms-katholieke) traditie. Het aansteken van vier kaarsen wil symboliseren dat Jezus, het Licht der wereld, gekomen is. Sommige kerken binnen de protestantse traditie hebben deze gewoonte overgenomen. Je moet je vraag echter zien in een groter verband en niet beperken tot het wel of niet aansteken van adventskaarsen. Sommige gemeenten maken bij voorbeeld gebruik van oud-kerkelijke (preek)roosters en liturgische kleuren om de tijd van het kerkelijk jaar aan te duiden, terwijl andere gemeenten dat niet doen.

In de traditie van de reformatie geven wij de voorrang aan de woordverkondiging. Andere gemeenten leggen meer nadruk op de liturgie als viering van Gods daden met behulp van andere elementen dan alleen de verkondiging van het Woord en de bediening van de sacramenten. Dit verklaart waarom de ene gemeente een sobere liturgie kent en een andere gemeente veel meer gebruik maakt van symbolen. Gemeenten die staan in de lijn van de calvinistische traditie zijn dikwijls beducht dat dit soort elementen een te grote plaats gaan innemen binnen de eredienst, ten koste van de verkondiging van Het Woord.

Ds. P. J. den Admirant

Lees meer artikelen over:

kaarsjeKerstliturgie
71 reacties
CrA
@Rotterdam. Toch maar je Bijbel gebruikt voor het als een raket afvuren van Bijbelteksten?

Mensen gebruik uw gezond verstand. Maria is allang dood en ze hoort je niet. Roep tot Christus, want Hij leeft!

"Deze is Mijn Geliefde Zoon, in Dewelke Ik Mijn welbehagen heb, hoort Hem", sprak de Vader tot Jezus. We moeten Hem gehoorzamen. Hij heeft 3 symbolen gegeven en niet meer. Ga daar nu eens op in @Rotterdam. Als het er meer zijn, hoor ik dat. Brood, wijn en water. Brood eet je, wijn drink je en in het water wordt je gedompeld of er mee besprengd. Een wezenlijk element is, dat je ermee in contact komt. Je wordt er één mee. Het is een beeld, dat we deel hebben aan het verzoenend werk van Jezus. Dat ontbreekt bij de kaars. Die blijft op afstand.
katlheen
Het aansteken van een kaars doet je ergens aan herinneren. Het is geen doel op zich. Wanneer ik rituelen vier, gedenk ik diverse belangrijke dingen. Wanneer de achtergrond en het waarom van rituelen verdwijnt, heeft het geen zin meer om rituelen te blijven gebruiken. Dan worden het loze gebaren en handelingen.

Overigens, het één worden met Brood en Wijn, triest dat in menig protestantse kerk maar een enkeling één wenst te worden met Brood en Wijn (of fijntjes daar vanaf wordt gehouden door allerlei onschriftuurlijke beperkingen).

Dat Christus 3 symbolen heeft gegeven, wil niet zeggen dat we zelf geen symbolen mogen hebben.
Antonia
@ Kathleen, we moeten de geesten beproeven of ze uit God zijn(1 Joh. 4:1) en bidden om het licht van de Heilige Geest. We moeten niet blindelings de kerk en/of hun voorgangers volgen, maar onderzoeken dat wat ze voorschrijven/zeggen, overeenkomt met de Bijbel. Dat deden ook de Joden in Beréa. “..onderzoekende dagelijks de Schriften, of deze dingen alzo waren”(Hand. 17:11). Ik hoop dat je zoveel heerlijkheid in de Heere Jezus mag zien, dat je je eigen symbooltjes verlaat, zoals de Samaritaanse vrouw haar watervat verliet, nadat Jezus Zich aan haar bekend gemaakt had.
Dat mensen, in menig protestante kerk, afgehouden worden van het HA door allerlei on-Schriftuurlijke beperkingen, moet je toch eens uitleggen(hoewel daar de vraag niet over gaat), want dat herken ik niet.
juni
katlheen, wat zijn die onschriftuurlijke beperkingen dan?
juni
katlheen, wat zijn die onschriftuurlijke beperkingen dan?
juni
rotterdam@
het is waar wat de engel tot Maria zegt.

Daar ik toch de Bijbel als richtsnoer gebuik,kan ik nergens vinden,dat een ander dan Christus mijn voorspraak kan zijn,.
Zeker niet iemand die overleden is,zoals Maria,zij is nu eeuwig gelukkig!

voor elkaar mogen we altijd bidden.

het kaarsje branden,als symbool,heb ik veel over nagedacht.
de vlam van de kaars,kan ook als symbool gebruikt worden
als ik genoeg heb aan het uiterlijke,de sfeer,en de Middelaar zelf niet ken als mijn Borg en Zaligmaker,Die Zich persoonlijk aan mij heeft geopenbaard.
Ben ik, erg bang,dat in de eeuwigheid,ik eeuwig omkom,en het kaarsvlammetje of vlam,mij er aan herinneren zal,geen gemis te hebben gehad in het leven,en genoeg gehad aan de beschouwing,van het is Volbracht.
waar is de nood geweest,om Hem tot mijn deel te krijgen?
t,is toch ook Bijbels,de poel van vuur en sulfer?
als iedereen die gewent is kaarsen te branden in de kerk,aan twee symbolen wil denken,waar kom ik straks terecht?Is het bij mij wel waarheid in mijn binnenste?
Hoe wordt ik met God verzoend?
hoe krijg ik dat Licht,wat er is,tot mijn deel?
zo, dat ik mij niet vergis?voor die nimmer eindigende eeuwigheid? rooms of protestant,we hebben allen hetzelfde nodig.Rotterdam,We moeten allen voor God verschijnen,. o, mijn zonden,Heere ontferm U over ons,wordt verhoord als er nood is!
juni
rotterdam,ik begrijp openb. 8niet,over de donderslagen,bliksem en aardbeving.

k,heb tot in de nacht zitten zoeken,maar zie geen verband met voorbede.
er was een half uur stilte in de hemel,wat zal dat alles heilig geweest zijn he?
dat is op aarde nooit na te doen.

ach,leest u openb.7 ook,a.u.b. Hij alleen de EER.die Hem toekomt.

dan zullen daar de blijde zangers staan,ach t,is toch om heimwee te krijgen?
katlheen
Wat ik er onschriftuurlijk aan vind, is dat mensen bewust worden afgehouden van de maaltijd, zoals door Christus is ingesteld. Men gebruikt mooie volzinnen in een "formulier" wat heiliger wordt geacht dan de maaltijd zelf. Feestelijkheid is ver te zoeken, de enkeling die aangaat vraagt zich continue af of hij of zij zichzelf toch geen oordeel eet en drinkt. Christus zegt: doet dit tot mijn gedachtenis. Die gedachtenis zie ik er weinig in terug.
@Antonia: ik zie en geloof zeer zeker de heerlijkheid van Jezus, iedere keer weer wanneer ik ter communie ga. En iedere keer dat ik een kaars aansteek en een gebed uitspreek voor naasten of voor onbekenden. Dat zijn niet alleen "mijn" symbooltjes, maar van miljoenen christenen wereldwijd. Het een sluit het ander niet uit. Dat is voor de protestant denk ik moeilijk te bevatten aangezien de kern daarvan helaas in veel gevallen, juist uitsluiting is.
juni
katleen@

ik weet niet beter,of de Meester is daar
Hij nodigd Zijn beminde.
de maaltijd is gereed!
zij[Zijn kinderen] komen aan door Goddelijk Licht geleidt
och beste katleen, te melden t,heil en grote daden!

dat is zo gelukkig,als alle dingen gereed zijn!

doet dat tot Mijn gedachtenis!
drinkt allen daaruit en verkondig de dood des Heeren totdat Hij komt!
wij zijn gewent,dat het Volk van God,voor en na de dienst bij elkaar komt.
zeer aangenaam,om te mogen horen wie de Heere is!

de een, acht de ander uitnemender...

zo ben ik het gewent Katlheen
maar bedankt voor uw reactie.
juni
kathleen@ wat ik vergeet,is,alles is zo heilig en eerbiedig,je kan een spelt horen vallen. ook na de dienst is er geen gelach of grapjes.eerbied en diep ontzag,voor Die majesteit.

k,heb wel eeens anders meegemaakt....maar daar ril ik van.

blij met de blijden,kan veel eerbied vanuit gaan.

ook gunning,voor de ziel van de naaste.
maa...rZijn Liefde is persoonlijke beleving,die op die momenten ook zeer persoonlijk zijn.
echt een eenmanspad.

daar kan geen derde bij in de ziel.

om er daarna uit te mogen spreken i.p.v. erover.
Net wat de Heere Zelf geeft.

geschonken geloof,voel je ook.
o, Die Grote Koning is het zo waard om de eer te krijgen die Hem toekomt.
Daar zorgt Hij nou Zelf voor.echt voor beleving vatbaar,en alleen te bewonderen.
rotterdam
Ik ben niet in Nederland en hoop over een week te kunnen reageren vr.gr.
Ruben92
Laat ik nogmaals zeggen dat ik nooit een kaars aansteek en helemaal niks met kaarsen heb. Ik geloof daarentegen niet dat het een gruwel of grove zonde is om een kaars aan te steken... Als dit maar geen afgod voor je wordt. Want ik vraag me dan af, kan iemand mij een voorbeeld geven van iets tot eer van God doen, wat niet in de Bijbel omschreven staat, het kan blijkbaar wel, de Bijbel is er heel duidelijk in :

Hetzij dan dat gijlieden eet, hetzij dat gij drinkt, hetzij dat gij iets anders doet, doet het al ter ere Gods. (1 Corinthiërs 10:31).

De Bijbel zegt duidelijk dat je alles tot eer van God moet doen. Sommige mensen halen "eer geven" en "vereren" nog wel eens door de war. Het zijn 2 verschillende dingen namelijk.

Volgens de Bijbel kan je dus iets tot eer van God doen, wat? "iets anders" en "al". Waarom zou een kaarsje aansteken hier niet onder kunnen vallen? Want een kaars aansteken op zich, is namelijk niet in strijd met Gods Woord..
Mona
Even rondkijken op internet, en je weet waarom mensen in de traditie van de reformatie, liever de nadruk op de woordverkondiging leggen.
Hierbij even een link:
http://www.katholiek.nl/even-een-kaarsje-opsteken-bij-maria/

Let op deze woorden:
Je steekt een kaarsje op en deze plaats je voor een heiligenbeeld in een kaarsenrek. Tijdens en na het plaatsen kun je bidden voor een bepaalde intentie. Bijvoorbeeld voor overleden familie, voor ziekte van een vriend/vriendin of om het verkrijgen van een gunst. De brandende kaars begeleidt als het ware het opstijgende gebed naar de hemel. Het bidden om voorspraak van een heilige, met een kaarsje, is een zeer gebruikelijke gebedspraktijk. Heiligen zijn krachtige voorsprekers bij God.

Je kunt zeggen: dat doe ik allemaal niet, en ik zie de kaars alleen als symbool van het licht, en daarmee van Christus.
Maar de oorsprong van het kaarsen branden in de kerk is Rooms Katholiek. De kaars is geen Bijbels symbool voor Christus, wel Brood, wijn en water, dus de sacramenten.
Het gevaar van de kaars is dat het veel sfeer oproept, en ik heb niets tegen sfeer, in huis vind ik het in de winter erg gezellig met een kaarsje aan. Maar in de kerk zijn er andere dingen belangrijker dan sfeer. Daar moet Gods Woord centraal staan. Dat is voor mij genoeg.
katlheen
@Mona: er worden ook kaarsen aangestoken bij andere plekken/gelegenheden, niet alleen bij een Maria beeldje.
Maar je zegt dat Gods Woord centraal moet staan, gebeurt dat dan niet in kerken waar een kaars wordt aangestoken (inclusief protestantse kerken)? En zingen, wat is daar dan de meerwaarde van als je schrijft dat Gods Woord centraal moet staan? Niet zingen zou in menig kerk een hoop gekibbel schelen!
John61
Ik verbaas me er over dat we al weer 54 reacties lang proberen elkaar te overtuigen van of kaarsen in de kerk nu goed of fout zijn. De meeste vragen en reacties gaan daar overigens over.: goed of fout. Dat is een zinloze excercitie omdat het daar niet om gaat. Het gaat er om met welke overtuiging je iets doet. Paulus schrijft in Romeinen 4 : 14: "Wie bent u dat u een oordeel velt over de dienaar van een ander? Of hij wel of niet volhardt in het geloof gaat alleen zijn eigen meester aan – en hij zal volharden, want de Heer heeft de macht hem dat te laten doen. Vers 12: "Ieder van ons zal zich dus tegenover God moeten verantwoorden". En vers 22: "Uw overtuiging is een aangelegenheid tussen u en God. Gelukkig is wie zich niet schuldig voelt over zijn overtuiging".
AHHK76
Het wel of niet gebruiken van kaarsen in de kerk, is niet zo belangrijk, volgens mij.
Misschien is het interessant om te weten dat het woord kandelaar 35 keer in het OT staat en het woord kaars komt 12 keer voor in het NT!?
Mona
Het branden van kaarsen in de kerkdienst is een gebruik dat wortelt in de Rooms katholieke traditie. Voor mij is Gods Woord genoeg, samen met bidden en zingen. Dat zijn geen rituelen, maar christelijke gebruiken, die al in de allereerste gemeente hun oorsprong hebben.
Voor mij persoonlijk geeft de eenvoud het helderste zicht, en de minste afleiding. Maar overal valt over te steggelen in een gemeente van mensen. Inderdaad ook over het zingen katlheen.
juni
rotterdam.
in openb. zijn de ceremonien in de R.K.K.
daar had ik niet aan gedacht.Ieder heeft zo zijn gewoontes.

voor mezelf weet ik nu,dat,als ik ''iets anders'' in de plaats van de Eenige Ware God,Die Zich in Zijn Woord geopenbaard heeft,mijn vertrouwen zet,of zal aanbidden of vereren,dat ik dan afgoderij pleeg.[dat heb ik zoveel gedaan!]Ik dan ook geen gegronde troost heb in leven of sterven.
God vraagt ,Hem om alleen te onderwerpen,in Zijn wegen te wandelen,te vrezen,liefhebben,dienen met mijn ganse hart en ziel en al mijn vermogen.
ex.23 :20 en 21
juni
rotterdam, sorry voor de fout
God vraagt om Hem Alleen te onderwerpen etc.
AHHK76
Het is iets anders of je een kaarsje voor iemand brandt om daarmee/daarbij te bidden of dat je gewoon een grote kaars aansteekt voor in de kerk.
Natuurlijk zie je dit in de Roomse Kerk. Maar in de tabernakel was ook al een kandelaar...!? Niet alles wat de Roomse deed en doet is verkeerd! Hun doop accepteren wij als geldig. Dat zij naar de kerk gaan om de stilte te zoeken en te knielen en te bidden is ook goed. Laten wij niet iets stempelen met Rooms/verkeerd zonder dat wij onderzocht hebben wat de Bijbel ervan zegt...
In het buitenland waar geen elektriciteit is gebruiken ze ook kaarsen om het kerkgebouw te verlichten. Daarmee zijn ze echt niet gelijk rooms/slecht ofzo!