(...) De dominee had het erover dat er verschillende 'rangen' in de hemel zullen...

Ds. N.P.J. Kleiberg / Geen reacties

Vraag

Ik heb pas een preek gehoord over het eeuwige leven. De dominee had het erover dat er verschillende 'rangen' in de hemel zullen zijn. Er zullen dus verschillende taken zijn. Hij vergeleek het met de sterren: de ene ster geeft meer licht dan de ander en de ene is groter dan de ander! Kan iemand me vertellen waar ik dit ergens in de Bijbel kan vinden en hoe je dit op moet vatten?

Antwoord

De Bijbel geeft op verschillende plaatsen aanleiding om te veronderstellen dat er net als bij de engelen een rangorde is. Dat wil niet zeggen, dat de een de volle zaligheid ontvangt en de ander niet. Want voor allen geldt: vol is vol, dus een volle zaligheid. Een voorbeeldje ter verheldering: of nu een vingerhoed vol met water zit of een emmer, voor beide geldt vol is vol. Er wordt ook wel gezegd op grond van de hier onderstaande teksten, dat de één dichter bij de Heere gevonden zal worden dan de ander. Maar ze zullen allen wel in die ene bruiloftszaal zijn.

Enkele teksten tot voorbeeld: Openbaring 14:13: “ En ik hoorde een stem uit den hemel, die tot mij zeide: Schrijf, zalig zijn de doden, die in den Heere sterven, van nu aan. Ja, zegt de Geest, opdat zij rusten mogen van hun arbeid; en hun werken volgen met hen.” 1 Korinthe 3: 12 t/m 14: “Eens iegelijks werk zal openbaar worden; want de dag zal het verklaren, dewijl het door vuur ontdekt wordt; en hoedanig eens iegelijks werk is, zal het vuur beproeven.” Zo ook Openbaring 5.

Toch zou ik zeggen, het is niet het belangrijkste waar de Heere ons een plaats zal geven. Een Psalmist zegt zelfs, dat als hij dorpelwachter zou zijn het goed is. Maar het gaat er om dat we er gevonden worden. Want het zal zijn of binnen of buiten de bruiloftszaal. Het is met of zonder de Heere. En dan is voor jou en mij de vraag: zullen wij er zijn?

Ds. N. P. J. Kleiberg