Betekenis van tekst boven rouwkaart

Ds. A. van Vuuren / 1 reactie

Vraag

Wie kan mij Psalm 12 vers 6b uitleggen en wat betekent dit vers wanneer het boven een rouwadvertentie staat, denkt u?

Antwoord

Eerst iets over de vertaling van Psalm 12:6b. De Heere zal opstaan en in verlossing/veiligheid stellen op wie hij (d.w.z. de onderdrukker) blaast (d.w.z. die hij haat, veracht). "Op wie hij blaast, kan vanuit het Hebreeuws ook zo vertaald worden: "die daar naar smacht."

Duidelijk is dat de psalmdichter er op vertrouwt dat de Heere uitkomst verlossing zal geven. Hij zal zijn ellendigen beschermen en in veiligheid brengen en zo  voldoen aan het smachtend verlangen. Dat kan slaan op verhoring in dit aardse leven, maar je kunt het natuurlijk ook door trekken naar de eindverlossing, de hemelse zaligheid. En zo bezien zou je kunnen voorstellen dat iemand dat op zijn rouwkaart wil hebben.

Psalm12:6b is bepaald geen veelgebruikte tekst. Daarom vraag ik me af waarom je deze vraag stelt. Het is in ieder geval klip en klaar dat hier een kind van God in de verdrukking aan het woord is. Hij is diep teleurgesteld in mensen, ze kennen geen genade. Zo kan het nu ook worden ervaren. De dichter ervaart tot zijn verdriet dat  er maar weinig trouwe mensen zijn op wie hij aan kan. Wat doen al die onoprechte, vleiende en pocherige woorden hem pijn. Maar hij gelooft dat de Heere hem nooit teleur zal stellen, dat Hij kan vertrouwen op Hem en op zijn woorden, die zeven maal gelouterd zijn in de smeltkroes. Zo zuiver, zo betrouwbaar!

Ik hoop en bid dat jij ook in dat vertrouwen zult leven.

Met vriendelijke groet,
Ds. A. van Vuuren

1 reactie
Jesaja40
Hierbij de letterlijke vertaling van de Hebreeuwse tekst en de diepere lagen en betekenis zichtbaar maakt.

Het eerste deel van de tekst is de opmaat naar de diepere laag

מִשֹּׁד עֲנִיִּים מֵאֶנְקַת אֶבְיוֹנִים
“Voor de onderdrukking van de armen, voor het zuchten van de behoeftigen”.

De dichter van deze Psalm geeft een inkijk in het leven van de verdrukte armen en behoeftigen. Dat is lang niet altijd materieel, eerder doelt hij op een geestelijke armoede. Geestelijke kennis en inzicht vergaren is een zwaar werk. Waar doe je het voor en wat brengt het je?
Vele ongelovigen kijken vaak minachtend neer op dat hopeloos ouderwetse en oncontroleerbare geloof. Met hun opmerkingen proberen zij de twijfelaars aan hun kant te krijgen.

Het antwoord op de ongelovigen is vele malen sterker en overtuigender in het tweede deel van de tekst.

עַתָּה אָקוּם, יֹאמַר יְהוָה אָשִׁית בְּיֵשַׁע, יָפִיחַ לוֹ
“Nu zal het ontstaan, zegt de Eeuwige, die rust in Yeshua”.

Dat is het statement wat de overledene aan ons kenbaar maakt. Nu, heden is aan de overledene een nieuwe status ontstaan het rusten in Yeshua. Wonderlijk dat hier al de Naam van de Messias genoemd wordt in deze Psalm. Wist David, de dichter van deze Psalm al? Of was het inderdaad de Geest van de Eeuwige die hem dit openbaarde om deze regel op te nemen? Het staat er als een duidelijke boodschap. Yeshua is letterlijk onze Verlosser en daarin mag de overledene nu rusten totdat zijn naam geroepen wordt op de jongste dag.

Dan zal het voor die verloste werkelijkheid worden “Nu zal het ontstaan”.

Wat een diep getuigenis gaf de overledene aan ons door.