Branderige gevoel rondom vagina

drs. J. de Jongh-van Hoof / Geen reacties

Vraag

Ik ben een meisje (vrouw?) van 21 jaar en rondom mijn vagina heb ik regelmatig een branderig gevoel. Als ik erover wrijf of krab, dan wordt het alleen maar erger. Het gaat altijd weer weg, maar het komt ook altijd weer terug. Soms zitten er wel maanden tussen dat ik nergens last van heb. Ik heb hier zeker al bijna tien jaar last van. Er zitten geen bultjes, het is alleen wat rood. Ik heb nog nooit gemeenschap had. Heeft u enig idee waar dit branderige gevoel vandaan kan komen en wat ik er tegen kan doen? De enige aanleiding die ik zelf zou kunnen zien is dat mijn haargroei best wel ver doorloopt rondom mijn vagina. Maar dat is misschien wat ver gezocht. Ik hoop dat u enig idee heeft. Alvast bedankt.

Antwoord

Eén van de redenen van een branderig gevoel op de schaamlippen en soms in de vagina kan een gist(candida)-infectie zijn. Dit is een van de normale bewoners van de vagina. Wanneer deze de overhand krijgt, kun je last krijgen van jeuk en een witte niet ruikende afscheiding. Het slijmvlies van de vagina kan rood, gezwollen en pijnlijk zijn. Plassen of vrijen kan hierdoor pijn doen of een branderig gevoel veroorzaken op de schaamlippen. Het ontstaat door een verstoring van het evenwicht tussen bacteriën en schimmels in de vagina zoals: 1. hormonale veranderingen (rond iedere menstruatie); 2. suikerziekte; 3. het grondig reinigen met zeep (ook neutrale zeep) irriteert het slijmvlies en vergroot de kans op schimmelinfecties; 4. antibiotica kunnen bepaalde soorten bacteriën in de vagina doden, waardoor gisten de kans krijgen zich uit te breiden; 5. ook andere medicijnen, zoals corticosteroïden, kunnen de kans op het ontstaan van schimmelinfecties vergroten; 6. ook een verminderde algemene conditie, bijvoorbeeld door zorgen of drukte, lijkt het evenwicht tussen bacteriën en schimmels te kunnen verstoren.

Adviezen: Om schimmelinfecties te voorkomen of het herstel te bespoedigen, kun je een aantal dingen proberen. Probeer de natuurlijke toestand van het vaginale slijmvlies zo weinig mogelijk te verstoren. Je moet je niet vaker of grondiger wassen; zeep kan het vaginale slijmvlies irriteren. Het is beter om de schaamstreek onder de douche alleen met lauw water af te spoelen. De binnenkant van de vagina reinigt zichzelf.

Medicijnen: Een schimmelinfectie gaat meestal vanzelf over. Als de afscheiding of branderigheid erg hinderlijk zijn, dan is behandeling mogelijk met een vaginale tablet of capsule. Bij jeuk aan de schaamlippen kunt u daarnaast uitwendig een schimmeldodende crème aanbrengen. Het duurt enkele dagen voordat de klachten overgaan.

Verder is het hebben van schaamhaar rondom de vagina normaal. Dit houdt geen verband met je klachten tenzij je ze scheert waardoor irritatie kan ontstaan.

Groeten, José de Jongh-van Hoof

Lees meer artikelen over:

medischvagina