Uitstrijkje pijnlijk?

drs. J. de Jongh-van Hoof / 2 reacties

Vraag

Over een poosje moet ik naar de dokter voor een uitstrijkje. Hoe gaat dit precies in z'n werk? Doet dat pijn? Ik zie er behoorlijk tegen op. De afspraak moet nog gemaakt worden, maar ik stel het elke keer uit. Een bang meisje.

Antwoord

Een uitstrijkje maken doet meestal geen pijn. Hoe het gaat kan je zien op een animatiefilmpje van: www.rivm.nl/bevolkingsonderzoeknaarbaarmoederhalskanker In de vijfde regel kun je klikken op de woorden uitstrijkje – animatie.

Daarnaast is het van belang dat je weet dat een uitstrijkje maken niet hoeft wanneer je maagd bent. Dit kun je aan je huisarts of aan de doktersassistente doorgeven.

Groeten, José de Jongh

Lees meer artikelen over:

medisch
2 reacties
Pompelmoen
Dat geldt toch alleen als het het bevolkingsonderzoek naar baarmoederhalskanker betreft? Ik meende dat uitstrijkjes ook voor andere checks gedaan kunnen worden - aandoeningen die eveneens maagdelijke vrouwen kunnen treffen.
laura
Wees maar niet bang joh! Je voelt geen pijn hoor! Er wordt een beetje geschrapt met een soort borsteltje. Lijkt wel een tandenborstel:)
Maar het is echt niet hinderlijk. En je hoeft je niet te schamen....ze zijn echt wel wat gewend, degenen die de uitsrijkjes doen. Daar moet je maar aan denken!
Ik snap het wel hoor! Ik vond het ook eng zulk soort onderzoeken de eerste keer....maar als je rustig blijft en probeert te ontspannen voel je er vrijwel niets van en het is na een paar minuten al voorbij. Doe het maar! Sterkte!