(...) Is een huwelijk tussen twee personen met een dergelijke achtergrond wel mo...

Alie Hoek - van kooten / Geen reacties

Vraag

Sinds een tijdje ken ik een leuke jongen en ik voel me erg tot hem aangetrokken. Qua karakter en interesses hebben we heel veel gemeen en in die zin denk ik wel dat ik bij hem pas. Maar er is één probleem: zijn ouders zijn gescheiden en dat heeft een grote stempel op zijn leven gezet. Daarbij ben ik zelf thuis ook met veel ruzie opgegroeid (hoewel mijn ouders nog wel bij elkaar zijn). Ik denk nu: is het wel slim om met elkaar verder te gaan? We hebben allebei geen goed voorbeeld gehad. Waarom zouden wij het dan beter doen? Omdat ik me nu tot hem aangetrokken voel, heb ik al snel de neiging die bezwaren weg te redeneren. Daarom zou ik nu graag een eerlijk advies willen van een ouder en wijzer iemand. Is een huwelijk tussen twee personen met een dergelijke achtergrond wel mogelijk? Alvast bedankt voor uw antwoord!

Antwoord

Het lijkt me echt erg voor jullie allebei dat jullie geen goede voorbeelden hebben gehad. Ouders zouden eens moeten beseffen wat ze hun kinderen hiermee aandoen. Gelukkig zie je het heel goed: je wilt niet dezelfde kant als je ouders op gaan en je echt inzetten om een gelukkig huwelijk te krijgen. En zo is dat ook bij je vriend. Als je er allebei zo voor wilt gaan, dan mag je er ook echt vertrouwen in hebben, met Gods hulp dat het zeker zal lukken. Ik denk dat je daardoor zelfs veel beter in staat bent om het goed te houden. Jullie hebben dus beiden niet als vanzelf van je ouders kunnen afkijken hoe je als echtelieden goed met elkaar moet omgaan. Misschien is het in jullie geval wel goed om eens een christelijk huwelijksweekend bij te wonen of huwelijkscursus te volgen zodat je daar wat vaardigheden over opdoet.

Alie Hoek-van Kooten

Lees meer artikelen over:

verkering